Wednesday, October 01, 2014

عبدالکریم سروش در یک سخنرانی جنجالی آیت الله خمینی را به آدمکشی در پوش دین متهم کرد




آقای عبدالکریم سروش در یک سخنرانی جنجالی خمینی را جنایتکار و آدمکش  توصیف کرد . او گفت  خمینی با نقل حوادثی از صدر اسلام از قبیل بنی قریظه جنایاتش را توجیه میکرد . در حالی که سخنانش در مورد صدر اسلام و کشتارهای شنیع اصلن سندیت ندارد . او ادامه داد که وقتی عربها به ایران حمله کردند با ایرانی ها به مهربانی و محبت برخورد کردند  و مردم را به زور مسلمان نکردند . او اسلام  را درخت با شکوه و
، پر طراوت و مالامال از غنچه و گل می داند که به دست پیامبر اسلام بذر پاشی شده و به وسیله عمر نعمت های آن در جهان پهناور گسترده گردیده است .

آقای سروش برای توجیه  سخنان خود از  نوشته های آیت الله مطهری ثمره عمر آیت الله خمینی که آداب و فرهنگ ایرانیان را به سخره گرفته و آنها را الاغ لقب داده بود کمک می گیرید و میگوید که  برده داری به اسلام تحمیل شده است وگرنه این دین از همان آغاز دین رحمت و رهایی بوده است .

********
میگویند اسلام اولیه هم همین بوده است . مسلمانان آدمکش بودند مسلمانان برده گیر بودند . عرب ها به ایران که حمله کردند مگر غیر از این کردند آمدند و ویران کردند و سوختند و برده گرفتند و به زور مردم را مسلمان کردند و حالا اگر امروز جهانیان نمی پسندند چیزی دیگری است ولی در گذشته مگر غیر از این بوده است .
این نکته است که به آن باید پرداخت . این یک سئوال است سئوال معضلی هم هست . آیا واقعا اینجوری بوده است
حالا اگر ما به آن فقه ناب هم مراجعه بکنیم . آیا همین چیزهایی در آن پیدا میشود . مثلا میروید ایزدی ها را برده بگیرید و در بازار موصل بفروشید .  آیا اسلام اینچنین چیزی را مجاز می شمارد . آیا فقیهان صحه بر این کار میگذارند .
اینها خودش یک بدخوانی تاریخ اسلام است . یعنی درست است که ما در تاریخ اسلام برده گیری داریم . کشتن مرتد داریم . سنگسار هم داریم . اما به این نحوی که آنها میگویند نبوده است . و از این جهت هم ذهن را باید روشن کرد .
برده گیری و برده داری در گذشته یک امر دو سویه بوده است همه دنیا برده میگرفتند اسیر میکردند .
مسلمانان هم این کار را میکردند  . مرحوم مطهری یک بینش بصیرانه ای را اینجا مطرح کرده است .   او گفت برده گیری به اسلام تحمیل شد . این خیلی حرف مهمی است . خلاصه حرفش این است که این حکم الهی نبود . یعنی در دنیا چون برده داری بود شما هم مجبور شدید برده بگیرید .
خود آقای خمینی داستان بنی قریظه را بارها بیان میکرد . یک داستانی که هیچ معلوم نیست که حقیقت یا سندیت داشته باشد که بعد از آن جنگ با بنی قریظه یا بقول بنی قراضه پیامبر دستور دادند و به حضرت علی گفتند که هفتصد نفر را در یک روز گردن بزنند . و ایشان هم در وسط بازار مدینه 700 تن از یهودیان را گردن زدند . آقای خمینی برای توجیه رفتار خودشان در می آوردند . هیچ وقت هم تحقیق نکرده بود که سندیت دارد یا نه حتی میگفت بر حسب نقل چنین گفته اند . اما بر حسب نقل را ( کشتار دگراندیشان را ) ایشان اجرا میکرد .
نگفتند اگر بر حسب نقل گفتند ممکن است که نقل معتبری نباشد که نیست . اگر شما به قیافه این داستان نگاه کنید . هفتصد نفر را که بخواهند گردن بزنند هر کدام از اینها دو دقیقه یا پنج دقیقه طول بکشد . گردن زدن بسیار آسان نیست !؟ آیا در یک روز میشود هفتصد نفر را بکشند و گردن بزنند . آنهم علی یا گفتند دو نفر . قیافه این قصه می آید که در آن مبالغه و اغراق است و دروغ . خود یهودی ها که اینقدر مظلوم نمایی میکنند در تواریخ . هیچکدام این قصه را نقل نکردند . یکی دو نفر این قصه را نقل کردند که از یهودیان تازه مسلمان بودند . که سند این قصه به آنها میرسد . آنوقت یک مرجعی مثل آقای خمینی بیاید . اینها را مستند خود قرار دهد و پاره ای از رفتارهایش ( کشتار مخالفان ) را با اینها توجیه بکند . فقیه ای که آدم از او انتظار دارد مو را از ماست بکشد . دقت ورزی های فقیهانه و مجتهدانه بکند . خوب شما از غیر فقیهان چه انتظاری دارید .
اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی. بر آورند غلامان او درخت از بیخ
وقتی که آ ن رهبر آنجوری فکر میکند و آنجوری سخن میگوید و تجویز میکند چرا پیروانش نکنند . ما این را میگوییم تا تکرار نشود حتی اگر خمینی گفته باشد .