Thursday, May 21, 2015

شهر مقدس قم رکوردار صیغه در ایران و جهان شد



شهر مقدس قم که در آن بیش از 80 هزار طلبه در 37 رشته تخصصی حوزوی مشغول درس خواندن میباشد رکورد دار صیغه در ایران و جهان شد . 
از قبل هم مشخص بود در جایی که آخوند در آن پا بگذارد ، رشد علوم پایین تنه و شاخه های فرعی آن به صورت تصاعدی بالا میرود و مدالها را یک به یک درو خواهد کرد و اصلا  احتیاجی هم به هاله سبز و یا علوم غیبیه ندارد . 
بنده از طرف جامعه روحانیون مبارز این پیروزی را به علمای بزرگوار تبریک میگویم و امیدوارم در سایه تلاش های شبانه روزی این پیروزی ها ادامه یابد تا پشت استکبار جهانی بخاک مالیده شود .

یک مقام متخصص در امور صیغه که نام آن را گذاشته اند "ازدواج موقت" در سازمان ثبت احوال به خبرگزاری ایسنا گفت: ازدواج موقت در استان تهران امسال ۲۸ درصد بیشتر از سال گذشته رشد داشته که البته این رشد بیشتر از این است زیرا بسیاری از ازدواج های موقت ثبت نمی شوند. استان‌های قم و یزد دارنده بالاترین و پایین‌ترین آمار ازدواج موقت در کشورند.
از آنجا که ازدواج موقت با عرف جامعه همخوانی ندارد و ثبت آن در شناسنامه می تواند برای مردان مشکل ساز شود، در اغلب موارد چنین ازدواج هایی به ثبت رسمی نمی رسند. البته دفاتر به صورت غیر رسمی، با هزینه ای اندک ازدواج موقت را در برگه هایی خاص ثبت می کنند و مدارک خاصی نیز هم برای این کار لازم نیست.

مهیندخت داوودی معاون مجتمع قضائی خانواده هم گفته است: بررسیها نشان می دهد که مشکلات اقتصادی و نیاز به داشتن سرپرست مرد و همچنین مسائل عاطفی و جنسی از اصلی ترین علل ازدواج موقت در ایران است




این گزارش را هم از آرشیو بخوانید بد نیست
خودش را سمیه معرفی می كند. چادرگل دار مشكیاش را كیپ گرفته. میگوید یك نگاه حلال است و بعد برای چند لحظه چادر را كنار می زند.

زنی است با صورتی گرد، بینی كوچك، چشمانی مشكی، چانه ای كه گود افتاده، لب هایی قرمز اما چروك و صورتی پر از چین. میگوید: «۲۷ سال دارد.» اما به نظر میرسد ۳۵ سالی داشته باشد. او یك زن بیوه است كه دوست دارد صیغه شود
ازدواج در اسلام است كه در آن زن و مرد برای مدت و زمانی خاص و با مهریه مشخص كه خود تعیین میكنند به عقد هم در میآیند یا در اصطلاح بر هم محرم میشوند.
سمیه با گرفتن پول به عنوان مهریه صیغه مردان میشود. «۱۰ هزار تومان برای یك روز، ۵۰ هزار تومان برای یك هفته و یك سكه برای یك ماه.»
اینجا قم است و سمیه در زیر یكی از رواقهای حرم حضرت معصومه نشسته است.
چندی پیش مصطفی پورمحمدی وزیركشور ایران در همایش حجاب در قم اعلام كرده بود كه باید صیغه دركشور با جدیت گسترش یابد. او گفته بود باید فكری به حال شهوت پسران ۱۵ ساله كرد و راه حلش این بود كه روحانیان و مسئولان حوزه، كاری بكنند.
آدرسی كه وزیر كشور برای حل مشكل صیغه می دهد، اشتباه نیست؛ در قم بیشتر افراد، از عكاس های دور حرم گرفته كه عكس شما را با گل دسته می گیرند تا مغازه دار و حتی عابران پیاده همگی برای صیغه یك نظر مشترك دارند: «بروید پیش شیخ ها.»
شیخ ها همان روحانیان و طلبه هایی هستند كه عبا و عمامه می پوشند.
حمید كه در نزدیكی حرم و در قلب شهر مغازه دارد میگوید: «روزی ۲۰، ۳۰ نفری آدرس صیغه میگیرند. از پسرهای جوان ۱۶، ۱۷ ساله گرفته تا مردهای۴۰، ۵۰ ساله.»
او میگوید: «ما هم آدرس شیخ ها را میدهیم. هرچی باشد آن ها در امور شرعی وارد هستند و زنهایی را میشناسند كه دوست دارند صیغه شوند.»
قم به خاطر جای گرفتن حوزه های علمیه و مدرسه های دینی مختلف مثل فیضیه و حضور مراجع تقلید، مهم ترین شهر مذهبی ایران است و بیشترین تعداد روحانیون و طلبه ها در آن زندگی میكنند. با راه رفتن در خیابان های شهر می توان حضور ملموس آن ها را حس كرد.
روحانیانی با آلبوم عكس زنان

محمود یك طلبه جوان است كه ۸ سالی است در حوزه علمیه درس می خواند و درحجره زندگی می كند. او می گوید: «بعضی ازشب ها هست كه بچه ها در مورد صیغه با هم حرف میزنند و شوخی میكنند.»
او میگوید: «طلبه ها شماره تلفن روحانیانی را دارند كه زن های صیغهای را میشناسند و آلبومهایی را دارند كه عكس این زن ها در آنهاست. این روحانیان با گرفتن روزی ۱۰، ۱۵ هزار تومان افراد را صیغه میكنند و صیغه نامه میدهند.»
محمود ادامه میدهد: «تا حالا كسی را صیغه نكرده ام اما دوستی دارم كه سالی دو، سه نفر را صیغه میكند تا هم نیاز جنسیش برطرف شود، هم صوابی برده باشد و هم كمك خرجی به یك زن بیپناه كرده باشد.»

البته روحانیان و طلبه هایی هم هستند كه وقتی به آن ها برای صیغه مراجعه میكنید اظهار بی اطلاعی میكنند. بعضی از آن ها هم میگویند: «این ها واقعیت ندارد. اگر دیدید به ما هم آدرس بدهید.»
به جز روحانیان، راه های دیگری هم در قم وجود دارد تا بتوان به زن هاییكه دوست دارند با گرفتن پول زن موقت افراد بشوند رسید.
حرم و اطراف آن یكی از مهمترین مكان ها برای یافتن این زنهاست. البته به قول یكی از نگهبانان حرم باید «این كاره باشی» تا آن ها را در بین زائران تشخیص دهی.
این نگهبان میگوید: «معمولا ساعت های پنج تا هفت بعدازظهر میآیند و زیر رواق ها و گوشه حیاط مینشینند. شب های پنجشنبه هم تعداد آن ها زیاد میشود.»
در نزدیكی ورودی۲۱ حرم، زنی روی زمین نشسته و مردی دو زانو رو به روی اوست. زن تسبیح میاندازد و با مرد صحبت میكند. مرد از بین دفتر كوچكی كه در دست دارد عكس سه در چهار و رنگی پسری را به او نشان میدهد.
چند لحظه بعد مرد پشت عكس شماره ای مینویسد و آن را هم به زن می دهد و از كنار او بلند میشود. دانه های تسبیح همچنان در دست زن پایین و بالا میشوند.
اكبر مردی كه دركنار زن نشسته بود، میگوید: «به دنبال زنی برای صیغه میگردم. یك سالی است كه زنم را طلاق داده ام. پسر ۱۲ ساله دارم و امكان ازدواج هم ندارم.»
او میگوید: «خانم گفت خودش مریض است و نمی تواند كاری برای من بكند اما زن هایی را میشناسد كه دوست داند صیغه بشوند. عكس و شماره من را گرفت تا به آنها بدهد.»
خانمی كه اكبر با او حرف زد به نظرمیرسد حدود ۵۰ سال داشته باشد. رنگ صورتش زرد است و چشمهایی خمار دارد و بخش از دندان هایش ریخته است.
به جز حرم یكی دیگر از محل های تجمع زنانی كه دوست داند صیغه شوند، قبرستان شیخان است. قبرستانی كه در بین قمی ها به صیغه مشهور است.
شیخان قبرستانی كوچك شاید به اندازه یك زمین بسكتبال است كه دور تا دور آن عكس شهدا جای گرفته و در وسط آن بسیاری از روحانیان سرشناس دفن شده اند.
در این قبرستان سه آرامگاه هم وجود دارد كه یكی از آن ها متعلق به میرزاده قمی از روحانیون مشهور است.

«دور آرامگاه میرزاده قمی جمع میشوند. اگر روزهای وسط هفته یا پنجشنبه ها بروید حضور آن ها را خوب حس میكنید؛ زن های چهل، پنجاه ساله به بالایی كه دوست دارند صیغه بشوند.» این ها را علی میگوید كه عبای قهوه ای و عمامه ای سفید به سردارد.
او میگوید: «این زن ها را بیشتر مردها و روحانیانی كه سن و سالی از آن ها گذشته است و یا همسرانشان به سفر رفته اند صیغه میكنند.»
اما به جز حرم و شیخان برای پیدا كردن زن صیغه ای در قم راه دیگری هم وجود دارد. در شهر موسسه هایی هستند كه میتوانند به شما برای ازدواج موقت و دائم كمك كنند.
موسسه هایی مثل بنیاد ازدواج فاطمه زهرا در چهار راه سجادیه. روی ورودی این موسسه نوشته شده: «بنیاد ازدواج و خدمات فرهنگی فاطمه زهرا. ارائه مشاوره خانواده وازدواج. انجام تحقیقات علمی و تبلیغاتی. همسریابی. ازدواج افراد مجرد. آموزش و كتابخانه . مراجعه برای عموم برادران و خواهران.»
در قم جز این موسسه ها كه میتوانند مراجعان را برای پیدا كردن همسری موقت كمك كنند، موسسه ها و دفترهایی هم هستند كه میتوانند به سوالات شرعی در زمینه های مختلف از جمله صیغه هم پاسخ دهند.
چند تا از این دفترها درحرم حضرت معصومه جای گرفته است؛ از جمله دفتری كه در زیر یكی از رواق ها است و در ورودی آن نوشته شده دفترپاسخ به سوالات شرعی.
روحانی ای كه در یكی از این دفترها نشسته و با تلفن برای مردم استخاره می گیرد، می گوید: «صیغه، جوان ها را از گناه دورمی كند و صواب دارد. جوان ها باید به جای اینكه دوست دختر كه حرام است پیدا كنند صیغه كنند تا به گناه نیفتند. نماز را هیچوقت ترك نكنند و در مجالس مذهبی شركت كنند. با دوستانشان درمورد مسائل جنسی حرف نزنند تا بتوانند نیازهای جنسی خود را كنترل كنند.»

البته این روحانی كه ریش های بلند ولی تنكی دارد یك راهنمایی هم می كند: «بهتر است جوان ها بروند پیش مادرخود گریه كنند تا برای آن ها زن بگیرند، چون به خیلی از زن هایی كه صیغه می شوند نمی شود توجه كرد اینها پیش مردهای مختلفی میخوابند و مریضی دارند. این ها اییدز (ایدز را اییدز تلفظ می كند) دارند.»

البته به جز این دفترها، در شهر قم كتاب های بسیاری هم مثل كتاب «احكام ازدواج موقت و دائم» چاپ شده است كه در آن ها مراجع به سوالات شرعی افراد از جمله سوالاتی در مورد صیغه جواب داده اند. سوالاتی مثل: «آیا ازدواج موقت با دختران اروپایی بدون اجازه پدر آن ها جایز است؟» «آیا فواحش را می توان صیغه كرد؟»

شهری مثل شهرهای دیگر

” قم هم مثل شهرهای دیگر شده، فقط همه چیز زیر چادر است. “

یك بسیجی، از اهالی منطقه صفائیه قم

هیچ آماری از میزان صیغه در شهر قم وجود ندارد اما آمارهایی كه برخی از مركزهای ازدواج از میزان صیغه در قم ارائه میدهند و همچنین شمار مراكزی كه افراد برای ازدواج موقت به آن ها مراجعه میكنند، نشان از گستردگی صیغه در شهر دارد.

مسئول یكی مسافرخانه ها در نزدیكی حرم میگوید: «فقط روزی دو، سه مورد و ماهی چهل، پنجاه مورد به مسافرخانه من مراجعه میكنند و ما هم طبق قانون به آن هایی كه صیغه نامه دارند پذیرش میدهیم.»

او میگوید: «البته برخی از این افراد مشكلاتی را هم درست میكنند. بعضی وقت ها با هم دعوا میكنند و صدای دعوای آن ها بالا میرود و بعضی وقت ها هم سر و صداهای عجیب در میآورند.»

اما در قم بسیاری از افراد از جمله جوان های عادی ترجیح میدهند به جای صیغه، روابط آزاد یا به گفته خود «بازار آزاد» را تجربه كنند.

سیاوش كه موهای خود را مدل «دیوید بكام» زده و لباسی قرمز به تن كرده میگوید: «سه تا دوست دختر دارم كه با یكی از آن ها هم رابطه جنسی دارم. چرا باید بروم یك زن مطلقه یا بیوه را صیغه كنم. مگر می توانم با یك زن ۳۰ ساله پارك یا سینما بروم.»

او می گوید: «قم هم مثل همه جا نقاطی دارد كه خیلی از دخترها و زن هایی كه دوست دارند خود فروشی كنند آن جا جمع می شوند و دیگر نیازی به صیغه نیست.» یكی از مشهورترین این نقاط درقم، زیر پلی درنزدیكی میدان جانبازان در خیابان صفاییه و خیابان ساحلی است.

پسری بسیجی كه اهل همین منطقه است میگوید: «نمی دانم چرا با این زن ها برخوردی نمی شود. قبلا بسیج همه این ها را میگرفت اما چند وقتی است برخوردها كم شده است.»
او می گوید: «قبلا روزی چند نفر از آن ها را میگرفتیم. اینجا شهر مذهبی است و نباید این وضعیت را داشته باشد. باور كنید خیلی از این ها اهل قم نیستند. فقط قم، بازاری برای كار آن ها شده است.»
او میگوید: «قم هم مثل شهرهای دیگر شده، فقط همه چیز زیر چادر است.»