در ویکی شیعه در باره اختلاف در باره قرآن آمده است.
از برخی روایات برمیآید که سابقه رواج قرائت اُبی به دوره پیش از تدوین مصحف عثمانی باز میگردد و این قرائت در آن دوره یکی از چند قرائت متداول بوده است.بر پایه گزارشهای رسیده،گاه قرائت او مورد مخالفت عمر واقع شده است پس از تدوین مصحف عثمانی که اُبی بن کعب خود یکی از دست اندرکاران آن بود، قرائت اُبی همچنان مورد توجه قرار داشت و نسل به نسل به آیندگان منتقل گردید و پایه اصلی قرائاتی قرار گرفت که در سدههای بعد به عنوان قرائاتی معتبر شناخته میشد. از میان قرائات سبع، قرائات حجازی نافع، ابن کثیر و قرائت بصری ابوعمر بن علاء که صبغهای حجازی داشت، تا حد زیادی از قرائت اُبی ریشه گرفته است، به گونهای که میتوان قرائت اُبی بن کعب و پس از او زید بن ثابت را بنیان اصلی قرائت حجازی تلقی کرد. در قرائات کوفی نیز تاثیر اُبی بن کعب بر قرائت عاصم و کسائی قابل ملاحظه است.شاید از همین روست که ابن جزری اُبی بن کعب را علی الاطلاق برجستهترین قاری این امت دانسته است.
No comments:
Post a Comment