عقل سرخ سهروردی

 

عقل سرخ 

بسم الله الرحمن الرحیم

حمد باد ملکی را که ملک هر دو جهان در تصرف اوست. بود هر که بود از بود او بود. و هستی هر که هست از هستی اوست. بودن هر که باشد از بودن او باشد. هو الاول الآخر و الظاهر و الباطن و هو بکل شیء بصیر. و صلوات و تحیات بر فرستادگان او به خلق خصوصاً بر محمد مختار که نبوّت را ختم بدو کردند و بر صحابه و علمای دین رضوان الله علیهم اجمعین.

میرزا آقا خان کرمانی مسیحیان انجیل را بوسیدند و بر طاق کلیسا نهادند

 


مسیحیان انجیل ساختگی و بی سر و ته را بوسیدند

و بر طاق کلیسا نهادند

و به به دنیای علم و هنر قدم گذاردند.

وگرنه امروز گداتر فقیرتر و جاهل تر از آنها کسی نبود

میرزا آقا خان کرمانی


سه مکتوب میرزا آقاخان کرمانی مردی تصمیم می گیرد جنازه مادرش را به کربلا ببرد.

 

 یک ایرانی که کیسه‌ای حاوی استخوان‌های جدش را حمل می‌کرد، 

که به ادعای او وصیت کرده بود در کربلا دفن شود، دستگیر شد.


 سه مکتوب میرزا آقاخان کرمانی

«مرد تصمیم می‌گیرد جنازه‌ی مادرش را به کربلا ببرد تا راه بهشت به رویش بگشاید وقتی به کرمانشاه رسید در می‌یابد عثمانی‌ها بابت هر جنازه دو تومان حق گمرک می‌گیرند مرد از ترس آن که در گمرک چشم نامحرم بر جنازه‌ی مادرش بیافتد از آخوندی استفسار می‌کند. 

عطار ندارد درد من درمان دریغا

 


ندارد درد من درمان دریغا

بماندم بی سر و سامان دریغا

درین حیرت فلک ها نیز دیر است

که می‌گردند سرگردان دریغا

درین دشواری ره جان من شد

Wednesday, August 06, 2025

شما بیجا کردی که از فرمان سلطانِ اسلام پناه سرپیچی کردی

 


در مجلس عروسی پسر عباس میرزا ، فتحعلی شاه به صدر اعظم، میرزا شفیع مازندرانی شراب تعارف کرد، اما میرزا نخورد.

شاه گفت: اگر ننوشی باید پنج هزار تومان جریمه بدهی.

جهان نه شرور است نه خیرخواه بلکه کاملا بی تفاوت است

 


The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent.”

― Carl Sagan

جهان نه شرور است

نه خیرخواه

بلکه کاملا بی تفاوت است

کارل ساگان



بالا رفتن حضرت علی بر شانه های رسول الله و ویران کردن بت ها پس از فتح مکه

 


 پس از فتح مکه، به پیشنهاد پیامبر (ص)، علی (ع) روی شانه‌های پیامبر رفت و بت‌ها را به زمین انداخت. بت‌ها در ورودی باب بنی‌شَیبه (یکی از ورودی‌های مَسْجِد الْحَرام) دفن شدند. همچنین پیامبر (ص) سَریّه‌هایی را به اطراف مکه فرستاد تا بت‌خانه‌ها را تخریب کنند.

آیت‌الله مستجابی: احمد کسروی در مناظره همه‌ی ما را یک لقمه کرد

 


آیت‌الله مستجابی: احمد کسروی در مناظره همه‌ی ما را یک لقمه کرد

آیت‌الله مرتضی مستجابی از مناظره‌شان با احمد کسروی می‌گوید.

آیت‌الله سید مرتضی مستجابی متولد ۱۳۰۲ در اصفهان و فرزند سید اسدالله مستجاب‌الدعواتی است که فرزند علامه سید محمدمهدی نوه سید صدرالدین موسوی جبل عاملی بزرگ خاندان صدر است و نسبت عموزادگی با امام موسی صدر دارد. 

گفت‌وگو با سید مرتضی مستجابی با نام «یاران موافق» در کتابی به کوشش حمید قزوینی منتشر شده است. آیت‌الله مرتضی مستجابی در بخشی از این گفت‌وگو و در مورد مناظره‌اش با احمد کسروی می‌گوید:

اول : سخن از خدا به منبر پرداخت

 



اول : سخن از خدا به منبر پرداخت

دوم : به رواج بدحجابی ها تاخت

سوم : به کلک جماعتی از خر ساخت

چارم : پس و پشت شان که پالان انداخت

مهدی یعقوبی(هیچ)


بلایی که آخوندها بر سر مردم ایران آورده اند

 


یه کشوری هم هست تو دنیا؛

از مجموع ۱۵ کشور اروپایی بزرگ‌تره

۵۶ برابر کل اروپا نفت و گاز داره

 38 برابرش ذخایر معدنی خوابیده زیر خاکش...

یعنی در منابع طبیعی از کل قاره اروپا ثروتمندتره

ولی مردمش نـه برق دارند، نـه گاز، نـه آب

و قراره با صرفه‌جویی ناترازی‌هاش جبران بشه



حکومت مذهبی از نظر علی شریعتی

 


حکومت مذهبی رژیمی است که در آن به جای رجال سیاسی، رجال مذهبی (روحانی) مقامات سیاسی و دولتی را اشغال می‌کنند و به عبارت دیگر حکومت مذهبی یعنی حکومت روحانیون بر ملت. آثار طبیعی چنین حکومتی یکی استبداد است، زیرا روحانی خود را جانشین خدا و مجری اوامر او در زمین می‌داند و در چنین صورتی مردم حق اظهارنظر و انتقاد و مخالفت با او را ندارند. یک زعیم روحانی خود را بخودی خود زعیم می‌داند،‌ به اعتبار اینکه روحانی است و عالم دین،‌ نه به اعتبار رأی و نظر و تصویب جمهور مردم؛‌ بنابراین یک حاکم غیرمسئول است و این مادر استبداد و دیکتاتوری فردی است و چون خود را سایه و نماینده خدا می‌داند، بر جان و مال و ناموس همه مسلط است و در هیچ گونه ستم و تجاوزی تردید به خود راه نمی‌دهد بلکه رضای خدا را در آن می‌پندارد. گذشته از آن، برای مخالف، برای پیروان مذاهب دیگر، حتی حق حیات نیز قائل نیست. آن‌ها را مغضوب خدا، گمراه، نجس و دشمن راه دین و حق می‌شمارد و هر گونه ظلمی را نسبت به آنان عدل خدایی تلقی می‌‌کند.

دکتر علی شریعتی در صفحه 206 از کتاب مذهب علیه مذهب