معلوم نیست رقص و شادی کی در این مملکت آزاد بوده است که در ایام نوروز توسط این علما !؟ ممنوع شده باشد .
دفتر علی خامنه ای روز گذشته در اطلاعیه ای از "عزاداری ۵ روزه در بیت معظم له" خبر داد و بدین ترتیب اعلام کرد که از نظر رهبر حکومت دینی ایران، روز سیزده بدر امسال، روز عزاداری خواهد بود .
به گزارش ایسنا، این مراسم از شب اول تا شب پنجم جمادیالثّانی برابر با دوشنبه ۹۳/۰۱/۱۱ تا جمعه ۹۳/۰۱/۱۵ پس از نماز مغرب و عشاء، در حسینیهی امام خمینی واقع در تهران، خیابان فلسطین جنوبی، تقاطع آذربایجان برپا خواهد بود .
آیتالله مکارم شیرازی :
احترام ایام شهادت بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بر همه لازم است. بنابراین ایام فاطمیه اوّل 13، 14 و 15 جمادی الاولی (مصادف با 24، 25 و 26 اسفند 1392) و همچنین ایام فاطمیه دوم 1، 2 و 3 جمادی الثانی (مصادف با 12، 13 و 14 فروردین 1393) باید به مراسم سوگواری آن حضرت اختصاص داده و از برکات آن بهرهمند شویم .
آیتالله حسین نوری همدانی :
روزهای 13 و 14 و 15 جمادی الأولی که مصادف با 24 و 25 و 26 اسفند 1392 فاطمیه اول و روزهای اول و دوم و سوم جمادی الثانی مصادف با 12 و 13 و 14 فروردین سال 1393 فاطمیه دوم ایام عزاداری شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا علیها السلام محسوب میشود و در بین این دو ایام برگزاری مراسم دیگر با رعایت موازین شرعی اشکال ندارد .
آیتالله سید محمدعلی علوی گرگانی :
نسبت به برپایی عزای حضرت زهرا (سلام الله علیها) به گونهای رفتار شود که مراسم عزاداری امسال تحتالشعاع نوروز قرار نگیرد و همچنین در فاطمیه دوم که به احتمال قویتر ایام شهادت حضرت است در عزاداری بی بی دو عالم کوتاهی نکنید .
آیتالله مظاهری:
شهادت حضرت زهرا(س) با ایّام نوروز تقارن دارد و شادیها مخصوصاً در روز سالگرد شهادت، باید به جلسه عزاداری برای آن حضرت مبدّل شود. الحمدلله مردم ما فهمیده هستند و من بگویم یا نگویم در شهادت حضرت زهرا (س) عید و جشن آنها ممنوع است .
آیتالله وحید خراسانی:
این مملکت باید روز سوم جمادی الثانی غیر از هر سال بشود. این قضیه انقلابی ایجاد کرده و باید بکند، چرا؟ چون قوام مذهب شیعه که مذهب حق است به دو کلمه تولی و تبری است و این دو را فقط پاسداشت از روز شهادت صدیقه کبری زنده میکند. بنابراین روز شهادت حضرت زهرا(س) مختص عزاداری ایشان استn .
آیتالله صافی گلپایگانی:
«با توجه به تقارن نوروز با ایام فاطمیه باید شأن قم در ایام فاطمیه حفظ شود.»
آیتالله جوادیآملی:
ایام نوروز شأن حضرت زهرا(س) حفظ شود و همچنین روز شهادت ایشان عزاداریها و سوگواریهای حضرت صدیقه کبری (س) بهگونهای باشد که موجب تفرقه میان مسلمانان نشود و بهانهای به دست سلفیها و تکفیریها ندهیم و به وحدت اسلام ضربه وارد نشود .
آیت الله شبیر زنجانی
نظر به اینکه امسال این روز با ایام فاطمیه مصادف شده است خواهشمند است نظر خود را درباره برپایی سنت دیرینه روز طبیعت و تفریح و مسافرت در این روز بیان فرمایید."، نوشته است: "برگزاری مراسم عزای حضرت صدیقه شهیده فاطمه زهرا از افضل قربات و از مصادیق تعظیم شعائر الله است.بی شک تعظیم ایام فاطمیه از ارکان بقاء دین به شمار می آید و فارغ از مقام عصمت و شفاعت حضرت صدیقه طاهره که جا دارد به خاطر آن عزای ایشان با شکوه تمام برگزار شود از آنجا که در این مصیبت امام عصر عزادارند. در این مصیبت امیرالمومنین و فرزندانشان عزادارند. جای دارد ما به عنوان پیروان این حضرات با شرکت در مجالس عزا که توفیقی الهی است و نصیب هر کسی نمی شود. با شکوه تمام به اقامه عزای این حضرت بپردازیم و با حفظ حرمت این ایام، از انجام هر کاری که شائبه تضعیف یا بی احترامی به این مجالس است پرهیز نماییم .
موسیقی و رقص و آواز در احادیث و روایات
براي آنان که در خانه موسيقي زياد گوش مي کنند: امام صادق (ع) :
خانه ي غنا و موسیقی از نزول مصيبتي دردناک در آن ايمن نتوان بود و دعا
در آن خانه به اجابت نرسد و فرشته داخل آن خانه نشود. (وسايل الشيعه ،
ج17، ص 303)
ب) عاقبت امت مطرب : امام حسين (ع) : هيچ امتي که در آن موسيقي
باشد پاک و مقدس نشده است. (کافي ج6 ص 437)
ج) امام باقر (ع) : غنا دورويي و به دنبال خود فقر مي آورد.( وسايل شيعه ج
17 ص 309)
د) مستمع غنا يا شيطان پرست : امام باقر (ع) فرمودند: کسي که به
سخن گوينده اي گوش دهد و به او ميل کند پس او را پرستيده است پس
اکر ناطق از خدا ادا کند شنوده خدا را پرستش کرده و اگر ناطق از
شيطان برساند پس شنونده شيطان را پرستش کرده است.
ه)در صورت ترک اين گناه : حديث : امام موسي کاظم فرمودند : اگر
کسي خود را از غنا دور بدارد براي او در بهشت درختي است که بامر
خدا وقتي باد آن را حرکت مي دهد صدايي از آن بلند ميشود که هيچ
گوشي آن را نشنيده است.
( کافي ج 6 ص 434 .
1.امام صادق (ع):بدانيد که موسيقي و آوازه خواني از جمله چيزهايي
است که خداوند تعالي در کتابش بر آن وعده عذاب داده است آنجا که در
سوره لقمان آيه6ميفرمايد: (ومن الناس من يشتري لهو الحديث) (از جمله
مردم کسي است که ميخرد کلام لهو وباطل راتا گمراه کند با آن مردم
را) که منظور از" لهوالحديث"در اين آيه اشاره به موسيقي و آوازه
خواني مي باشد. منبع : فروع کافي جلد4صفحه
33
2.امام صادق (ع):هشام گويد از امام صادق(ع)درباره تفسير آيه 31
سوره حج سوال کردم که خدا مي فرمايد : (فاجتنبوا الرجس من الاوثان
واجتنبوا قول الزور) (اجتناب کنيدپليدي را که بت پرستي است و دوري
کنيد از قول باطل) حضرت فرمودند :منظور ازپليدي شطرنج است و
منظور از قول زور (موسيقي و آوازه خواني) ميباشد. منبع : تفسير
قمي جلد 2صفحه 84
3.امام صادق (ع):درباره قول خداي عزوجل سوره مومنون آيه
3(والذين عن اللغو معرضون) (مومنان کساني هستند که از لغو گريزان
هستند)فرمودند : منظور از"لغو" "موسيقي و آوازه خواني"
است.
منبع : فروع کافي جلد4صفحه
433
4.امام صادق (ع):درباره قول خداي متعال سوره فرقان آيه 72(والذين
لا يشهدون الزور)(بندگان خدا کساني هستند که حاضر نمي شوند زور
را )فرمودند منظور از زور مجلس موسيقي و آوازه خواني است.
منبع : مستدرک الوسائل جلد 13باب 78ح7
433
4.امام صادق (ع):درباره قول خداي متعال سوره فرقان آيه 72(والذين
لا يشهدون الزور)(بندگان خدا کساني هستند که حاضر نمي شوند زور
را )فرمودند منظور از زور مجلس موسيقي و آوازه خواني است.
منبع : مستدرک الوسائل جلد 13باب 78ح7
منع موسيقي و آوازه خواني در سنت رسول الله ص
5.رسول اکرم (ص):در ضمن حديث مناهي فرمودند : شما را از بازي
با نرد وشطرنج و نواختن در طبل و عود و طنبور و همچنين خريد و
فروش آنها نهي ميکنم. منبع:ترجمه من لا يحضره الفقيه جلد 5صفحه
308
6. رسول اکرم (ص):همانا خداي تعالي مرا به عنوان هدايت و رحمت
از براي جهانيان مبعوث فرموده است و به من فرمان داده است تا
نواختن در ني ها و دايره ها وتارو مزمارها را نابود سازم.
منبع:امالي صدوق صفحه 422
موسس و مخترع موسيقي و آوازه خواني شيطان و قابيل اند
7.امام صادق (ع):هنگامي که آدم(ع)از دنيا رفت ابليس و قابيل از
مرگ او اظهار شادماني کردند و در زمين به هم پيوستند براي همين
شيطان اولين آلت موسيقي را به شکل طنبور اختراع نمود و شروع به
نواختن کرد و قابيل با شنيدن نواي ساز شيطان اقدام به خوانندگي نمود
پس هرچه در زمين از اين قبيل وسائل باشد که مردم از آن لذت ميبرند
از همان زمان منشإ مي گيرد . منبع: فروع کافي جلد
صفحه 431
درباره کسي که به نواي موسيقي و آوازه خواني گوش مي دهد
8.امام رضا (ع):گوش فرا دادن و شنيدن صداي تارها و آلات موسيقي
از گناهان کبيره است. منبع :وسائل الشيعه کتاب تجارت
باب 100
9.امام صادق (ع):شخصي از امام(ع)درباره حکم گوش دادن به آلات
موسيقي و صوت شخص آوازه خوان سوال نمود حضرت پاسخ دادند اي
مرد آيا سخن خداي متعال در سوره اسري آيه 17را نشنيدي که مي
فرمايد:همانا چشم وگوش و قلب نسبت به آن چيزهايي که کسب نموده اند
مسئولند .پس گوش خود را از شنيدن صداهاي حرامي مانند موسيقي و
آوازه خواني حفظ کن که در قبال آن مسئول هستي .
منبع:مستدرک الوسائل جلد 13باب80حديث2
10.امام صادق (ع):شخصي به امام (ع)عرض کرد :پدر و مادرم فدايت
وقتي در منزل به مستراح مي روم از خانه همسايه ام نواي موسيقي و
آوازه خواني به گوشم مي رسد و من گاهي براي آنکه صداي موسيقي
آنها را بشنوم نشستن در مستراح را طول مي دهم .پس امام (ع)
فرمود :اي مرد شنيدن موسيقي و خوانندگي را ترک کن آن مرد گفت اي
مولاي من آخر من که به مجلس آنها نرفته ام بلکه فقط صداي آوازي از
آنها را مي شنوم پس امام (ع)فرمودند:آيا گفتار خداي متعال سوره اسري
آيه 17را نخوانده اي همانا چشم و گوش و قلب نسبت به آن چيزي که
کسب کده اند مسئول هستند .آن مرد پس از شنيدن اين آيه گفت:به خدا
اين آيه از کتاب خدا را تا کنون از هيچ عرب و عجم نشنيده بودم وديگر
اين عمل را تکرار نخواهم کرد .پس امام فرمودند :برخيز و غسل توبه
کن زيرا بر گناه بزرگي مداومت ميکردي .
منبع :من لا يحضر الفقيه ج1 صفحه 73
شرکت نکردن در مجلس موسيقي و آوازه خواني
11.حضرت امام صادق (ع):ابو ايوب گويد من در مدينه خدمت امام
صادق (ع)مشرف شدم حضرت به من فرمودند :کجا منزل کرده اي
؟گفتم منزل فلان مرد که در خانه اش آلات موسيقي مي نوازد و چند
آوازه خوان خوانندگي مي کنند .پس امام (ع)آيه 72سوره فرقان را
تلاوت نمودند :هنگامي که بندگان خدا با لغو روبرو مي شوند با کرامت
از آن مي گذرند .ابو ايوب گويد من در فکر خود گمان نمودم منظور از
کرم جود وبخشش است پس امام (ع)قبل از اينکه من حرفي
بزنم :فرمودند:نه اين طور که تو فکر مي کني نيست .بلکه شما بايد از
مجلس موسيقي و خوانندگي دوري کنيد تا صاحب کرامت
شويد.
فروع کافي جلد 4صفحه 434
12.رسول خدا (ص) : در زمان پيامبر اکرم (ص)روزي ابن مسعود از
مکاني عور مي کرد که جمعي در آن مشغول نوازندگي و خوانندگي
بودند پس چون اين وضع را مشاهده کرد به سرعت وشتاب از آن
مجل عبور کرد .روز بعد پيامبر اکرم (ص)او را ملاقات نموده و
فرمودند:ابن مسعود صبح کرد در حال که کريم و با کرامت بود.
منبع:تفسير جامع جلد5صفحه 53
13.امام صادق (ع):شخصي به امام صادق (ع)عرض کرد فدايت شوم
ديروز فلاني پيش من آمد ودستم را گرفت و به خانه اش برد ودر منزل
وي گروهي بودند که در ني و دايره مي نواختند و شخصي هم آواز
ميخواند و من تا شب در آنجا بودم پس امام (ع)فرمودند:واي برتو
نترسيدي که در آن حال عذاب خدا بر تو فرود آيد همانا آن مجلسي که
تو در آن بودي مجلسي است که خداي متعال به اهل آن نمي نگرد زيرا
نواي وسيقي و آوازه خوان پليد ترين آفريده هاي خدا مي باشد
منبع:مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب 78
حرام بودن درآمد و کسب شخص نوازنده
14.مولا علي (ع):روزي اميرالمومنين (ع)شنيدند که مردي طنبور
مينوازد .آن حضرت او را از اين کار بازداشته و نهي فرمودند .پس
طنبور او را گرفته و شکستند .سپس چند درهم به آن مرد دادند و
فرمودند :برخيز و با اين پولي که به تو دادم به حمام برو و غسل توبه
کن .زيرا پولي که از اين راه بدست آوردي حرام و در نتيجه غسل هايي
هم که مي کردي باطل بود.سپس فرمود آيا مي داني طنبور در هنگامي
که نواخته مي شود چه مي گويد ؟آن مرد گفت شما به آن داناتر
هستيد .امام علي (ع)فرمودند :طنبور در آن حال مي گويد :اي صاحب
من به زودي پشيمان مي شوي .اي نوازنده من بزودي در آتش دوزخ
خواهي رفت .و اين گونه به نفرين او ادامه مي دهد تا نواختنش پايان
يابد. منبع :مستدرک کتاب تجارت باب 79
حرام بودن درآمد و کسب شخص آوازه خوان
15.حضرت صادق (ع):مزد مرد و زن خواننده حرام
است. منبع من لايحضر الفقيه جلد 3 صفحه105
16.حضرت رضا (ع):از امام (ع)درباره کسب شخص آوازه خوان
سوال شد.حضرت فرمودند : پول اين شخص مانند پول سگ حرام
است. منبع :وسائل الشيعه جلد12صفحه 88
تذکر:منظور از پول سگ يعني پولي که در خريد و فروش سگ مورد
استفاده قرار مي گيرد
17.حضرت صاحب الزمان (ع):در نامه اي به محمد ابن عثمان
فرمودند :و اما آن چيزي را که به عنوان صله براي ما ارسال کردي
نميپذيرم .زيرا ما خاندان رسول خدا (ص)فقط چيزي را قبول مي کنيم
که پاک و پاکيزه باشد .واين مالي که ارسال نمودي دستمزد و پول
شخصي خواننده مي باشد .و همانا پول اين شخص حرام است
منبع :وسائل الشيعه جلد 12صفحه 86
درباره زنان آوازه خوان و نوازنده
18.رسول خدا (ص):در شب معراج که به آسمانها رفته بودم ملکوت
زني را ديدم که سر تا پايش تماما به شکل سگ بود و آتش از پائين اش
داخل مي شد و از دهانش خارج مي شد از جبرئيل پرسيدم اين شخص
کيست ؟گفت:او زني بوده که در دنيا آوازه خواني يا نوازندگي مي نموده
است. منبع:حيوه القلوب مجلسي باب معراج
19.حضرت صادق (ع):زن خواننده يا نوازنده ملعون است و هرکس
در آمد او را بخورد ملعون است و مزد او مانند پول سگ حرام است.
منبع : وسائل الشيعه جلد12صفحه 85
تذکر:منظور از پول سگ يعني پولي که در خريد و فروش سگ مورد
استفاده قرار مي گيرد
حرام بودن خريد و فروش وسائل و آلات موسيقي
20.حضرت صادق (ع):درباره خريد و فروش آلات موسيقي
فرمودند:صفتي که هيچ جهت حلالي در آن نباشد و جز شر و فساد
چيزي در آن مترتب نباشد مانند آلات موسيقي و شطرنج و صليب سازي
و يا نوشابه هاي مست کننده و هرچيزي که از اين قبيل باشد پس ياد
دادن و ياد گرفتن و خريد و فروش و اجرت دادن به کسي در رابطه با
آن و يا اجرت گرفتن در رابطه مثلا حمل وسائل آن و کلا جميع
تصرفات در آنها حرام است .
منبع : تحف العقول صفحه 335
12.رسول خدا (ص) : در زمان پيامبر اکرم (ص)روزي ابن مسعود از
مکاني عور مي کرد که جمعي در آن مشغول نوازندگي و خوانندگي
بودند پس چون اين وضع را مشاهده کرد به سرعت وشتاب از آن
مجل عبور کرد .روز بعد پيامبر اکرم (ص)او را ملاقات نموده و
فرمودند:ابن مسعود صبح کرد در حال که کريم و با کرامت بود.
منبع:تفسير جامع جلد5صفحه 53
13.امام صادق (ع):شخصي به امام صادق (ع)عرض کرد فدايت شوم
ديروز فلاني پيش من آمد ودستم را گرفت و به خانه اش برد ودر منزل
وي گروهي بودند که در ني و دايره مي نواختند و شخصي هم آواز
ميخواند و من تا شب در آنجا بودم پس امام (ع)فرمودند:واي برتو
نترسيدي که در آن حال عذاب خدا بر تو فرود آيد همانا آن مجلسي که
تو در آن بودي مجلسي است که خداي متعال به اهل آن نمي نگرد زيرا
نواي وسيقي و آوازه خوان پليد ترين آفريده هاي خدا مي باشد
منبع:مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب 78
حرام بودن درآمد و کسب شخص نوازنده
14.مولا علي (ع):روزي اميرالمومنين (ع)شنيدند که مردي طنبور
مينوازد .آن حضرت او را از اين کار بازداشته و نهي فرمودند .پس
طنبور او را گرفته و شکستند .سپس چند درهم به آن مرد دادند و
فرمودند :برخيز و با اين پولي که به تو دادم به حمام برو و غسل توبه
کن .زيرا پولي که از اين راه بدست آوردي حرام و در نتيجه غسل هايي
هم که مي کردي باطل بود.سپس فرمود آيا مي داني طنبور در هنگامي
که نواخته مي شود چه مي گويد ؟آن مرد گفت شما به آن داناتر
هستيد .امام علي (ع)فرمودند :طنبور در آن حال مي گويد :اي صاحب
من به زودي پشيمان مي شوي .اي نوازنده من بزودي در آتش دوزخ
خواهي رفت .و اين گونه به نفرين او ادامه مي دهد تا نواختنش پايان
يابد. منبع :مستدرک کتاب تجارت باب 79
حرام بودن درآمد و کسب شخص آوازه خوان
15.حضرت صادق (ع):مزد مرد و زن خواننده حرام
است. منبع من لايحضر الفقيه جلد 3 صفحه105
16.حضرت رضا (ع):از امام (ع)درباره کسب شخص آوازه خوان
سوال شد.حضرت فرمودند : پول اين شخص مانند پول سگ حرام
است. منبع :وسائل الشيعه جلد12صفحه 88
تذکر:منظور از پول سگ يعني پولي که در خريد و فروش سگ مورد
استفاده قرار مي گيرد
17.حضرت صاحب الزمان (ع):در نامه اي به محمد ابن عثمان
فرمودند :و اما آن چيزي را که به عنوان صله براي ما ارسال کردي
نميپذيرم .زيرا ما خاندان رسول خدا (ص)فقط چيزي را قبول مي کنيم
که پاک و پاکيزه باشد .واين مالي که ارسال نمودي دستمزد و پول
شخصي خواننده مي باشد .و همانا پول اين شخص حرام است
منبع :وسائل الشيعه جلد 12صفحه 86
درباره زنان آوازه خوان و نوازنده
18.رسول خدا (ص):در شب معراج که به آسمانها رفته بودم ملکوت
زني را ديدم که سر تا پايش تماما به شکل سگ بود و آتش از پائين اش
داخل مي شد و از دهانش خارج مي شد از جبرئيل پرسيدم اين شخص
کيست ؟گفت:او زني بوده که در دنيا آوازه خواني يا نوازندگي مي نموده
است. منبع:حيوه القلوب مجلسي باب معراج
19.حضرت صادق (ع):زن خواننده يا نوازنده ملعون است و هرکس
در آمد او را بخورد ملعون است و مزد او مانند پول سگ حرام است.
منبع : وسائل الشيعه جلد12صفحه 85
تذکر:منظور از پول سگ يعني پولي که در خريد و فروش سگ مورد
استفاده قرار مي گيرد
حرام بودن خريد و فروش وسائل و آلات موسيقي
20.حضرت صادق (ع):درباره خريد و فروش آلات موسيقي
فرمودند:صفتي که هيچ جهت حلالي در آن نباشد و جز شر و فساد
چيزي در آن مترتب نباشد مانند آلات موسيقي و شطرنج و صليب سازي
و يا نوشابه هاي مست کننده و هرچيزي که از اين قبيل باشد پس ياد
دادن و ياد گرفتن و خريد و فروش و اجرت دادن به کسي در رابطه با
آن و يا اجرت گرفتن در رابطه مثلا حمل وسائل آن و کلا جميع
تصرفات در آنها حرام است .
منبع : تحف العقول صفحه 335