تا فکر شما که در غل و زنجیر است - آزادی دست و پایتان تزویر است - برخیز و غبار روح خود را بتکان - اندیشه نو شدن همان تغییر است - مهدی یعقوبی (هیچ)
Monday, December 31, 2018
Thursday, December 27, 2018
زادروز زكريای رازی دانشمندی که پیامبران را شیاد و قرآن را افسانه خواند
زادروز محمد ابن زكرياي رازي دانشمند بزرگ ايران
بسياري از پژوهشگران تاريخ علوم زادروز رازd را 27 دسامبر اعلام داشته اند.
بسياري از پژوهشگران تاريخ علوم زادروز رازd را 27 دسامبر اعلام داشته اند.
روی عکس ها کلیک کنید
ابوریحان بیرونی میگوید رازی نخستین کسی است که مذهب را تقبیح کرد و دومین کسی است که ضرورت وجود پیامبران را انکار کرد
اگر از مردم این مذهب (اسلام) سندی برای درستی مذهبشان خواسته شود، آنها برانگیخته میشوند و خون هر آنکس که مخالفشان باشد و چنین بپرسد را میریزند.
آنها تفکر منطقی را ممنوع کردند و در کشتن مخالفانشان کوشش دارند.
از این جهت حقیقت تماما خاموش شده و پنهان میشود.
محمدزکریایرازی، فیلسوف و دانشمند ایرانی
آنها تفکر منطقی را ممنوع کردند و در کشتن مخالفانشان کوشش دارند.
از این جهت حقیقت تماما خاموش شده و پنهان میشود.
محمدزکریایرازی، فیلسوف و دانشمند ایرانی
Tuesday, December 25, 2018
Saturday, December 22, 2018
Wednesday, December 19, 2018
بابا لنگ دراز - جین وبستر
من رمز خوشبختی واقعی را چشیده ام، باید حال را دریابی، نه اینکه همیشه افسوس گذشته را بخوری و فکر آینده باشی. باید قدر لحظاتی را که در اختیار داری بدانی. مثل کشاورزی: آدم، هم میتواند در یک زمین پهناور بذر بپاشد، همین میتواند کشاورزی خود را به یک قطعه کوچک محدود کند. من هم میخواهم کشت و کارم را به یک قطعهء کوچک محدود کنم. میخواهم از لحظه لحظهء عمرم لذت ببرم و بدانم که دارم لذت میبرم... اگر روزی شوهر و دوازده فرزندم را از دست بدهم، صبح روز بعد با لبخند بیدار میشوم و دنبال شوهر دیگری میگردم
هدف وسیله را توجیه می کند
روی عکس ها کلیک کنید
کتاب صحیفه نور آیت الله خمینی
احکام دهگانه ماکیاولیسم
احکام دهگانه ماکیاولیسم
۱- همیشه در پی سود خویش باش: بشریت در نگاه او خانوادهای متشکل از برادران یکدل نبود. بلکه آدمیان گلههایی از دد و دام بودند که هر یک در پی مقصد خویش گام بر میداشتند و ماکیاولی معتقد بود این حق حاکم است که از دامان به سود خویش استفاده کنند. حق با قوی است. بنابراین اقویا باید بر قدرت خویش پافشاری کرده و قوانینی وضع کنند که حافظ آنها در برابر عصیان ضعفا باشد.
۲- جز خویشتن هیچ کس را محترم مدار: وی می نویسد آن کس که علت بزرگی دیگران میشود خود سرش بیکلاه میماند؛ و همین که کسی محبوب عامه گشت او را از میان بردار. به عقیده ماکیاولی مملکت پیروزمند و موفق مملکتی است که فقط یک نفر بر آن آقایی کند. دیگران هم باید بنده آن یک نفر باشند. شاه باید هدیه بپذیرد اما نباید هدیه بدهد.
۳- بدی کن اما چنان وانمود کن که نیکی میکنی: ماکیاولی معتقد بود که ریاکاری صفتی ارزشمند است. صراحتاً شهریاران و شاهان را اندرز میدهد که از رک و راست بودن بپرهیزند و میگفت خوب بودن زیانآور است؛ و بر پادشاهان لازم است که برای حفظ قدرت و منفعت خویش بر خلاف عدل، شفقت، انسانیت، و حسن نیت رفتار کنند. اما رعایایشان نباید از این امر آگاه باشند. باید آنها را تحمیق کرد و چنان وانمود کرد که شهریارشان فرمانروایی شریف، رحیم، دین دار و عادل است (بگذار زبانت از رحم و شفقت سخن گوید اما دلت از بدی و شرارت لبریز باشد).
۴- حریص باش و آنچه را میتوانی تصاحب کن: در فلسفه وحشیانه ماکیاولی شاه جز به امیال و آرزوهای خویش نباید به چیزی اندیشه کند. اما چنان وانمود کن که از تو آزادیخواهتر کسی نیست. بر نیکی پابگذار اما در همان حالی که لگدمالش میکنی نوازشش کن.۵- خسیس باش: عاقلانه نیست که حکمرانی برای رعایایش بیش از اندازه ولخرجی کند. شاه آزادمنش همیشه سرانجامش به تباهی خواهد کشید.
۶- خشن و درنده خوی باش: ماکیاولی شهریار ایتالیایی سزار بورژیا را به عنوان شاهد مثال در کتاب خویش نام میبرد و میگوید: نیکی هرگز ثمربخش نیست و شرافت بدترین سیاستهاست.
۷- چون فرصت بدست آوری دیگران را بفریب: کسی که حیلهگرتر است، نیرومندتر است و قدرت، از عدالت نیرومندتر است و دروغ، از حقیقت نیرومندتر.
۸- دشمنانت را بکش و اگر لازم بود دوستانت را هم .
۹- در رفتار با مردم به زور توسل جوی نه به مهربانی: ماکیاولی به عنوان یک قاعده کلی معتقد بود که اگر از انسان بترسند بهتر است تا انسان را دوست داشته باشند.
۱۰- همه مساعی خود را به جنگ متمرکز ساز: مهمترین کار شهریار ماکیاولی جنگ است. مهمترین تفکرات جدی او باید معطوف به یک مسئله مهم باشد یعنی چگونگی شکست دادن همنوعان.
۲- جز خویشتن هیچ کس را محترم مدار: وی می نویسد آن کس که علت بزرگی دیگران میشود خود سرش بیکلاه میماند؛ و همین که کسی محبوب عامه گشت او را از میان بردار. به عقیده ماکیاولی مملکت پیروزمند و موفق مملکتی است که فقط یک نفر بر آن آقایی کند. دیگران هم باید بنده آن یک نفر باشند. شاه باید هدیه بپذیرد اما نباید هدیه بدهد.
۳- بدی کن اما چنان وانمود کن که نیکی میکنی: ماکیاولی معتقد بود که ریاکاری صفتی ارزشمند است. صراحتاً شهریاران و شاهان را اندرز میدهد که از رک و راست بودن بپرهیزند و میگفت خوب بودن زیانآور است؛ و بر پادشاهان لازم است که برای حفظ قدرت و منفعت خویش بر خلاف عدل، شفقت، انسانیت، و حسن نیت رفتار کنند. اما رعایایشان نباید از این امر آگاه باشند. باید آنها را تحمیق کرد و چنان وانمود کرد که شهریارشان فرمانروایی شریف، رحیم، دین دار و عادل است (بگذار زبانت از رحم و شفقت سخن گوید اما دلت از بدی و شرارت لبریز باشد).
۴- حریص باش و آنچه را میتوانی تصاحب کن: در فلسفه وحشیانه ماکیاولی شاه جز به امیال و آرزوهای خویش نباید به چیزی اندیشه کند. اما چنان وانمود کن که از تو آزادیخواهتر کسی نیست. بر نیکی پابگذار اما در همان حالی که لگدمالش میکنی نوازشش کن.۵- خسیس باش: عاقلانه نیست که حکمرانی برای رعایایش بیش از اندازه ولخرجی کند. شاه آزادمنش همیشه سرانجامش به تباهی خواهد کشید.
۶- خشن و درنده خوی باش: ماکیاولی شهریار ایتالیایی سزار بورژیا را به عنوان شاهد مثال در کتاب خویش نام میبرد و میگوید: نیکی هرگز ثمربخش نیست و شرافت بدترین سیاستهاست.
۷- چون فرصت بدست آوری دیگران را بفریب: کسی که حیلهگرتر است، نیرومندتر است و قدرت، از عدالت نیرومندتر است و دروغ، از حقیقت نیرومندتر.
۸- دشمنانت را بکش و اگر لازم بود دوستانت را هم .
۹- در رفتار با مردم به زور توسل جوی نه به مهربانی: ماکیاولی به عنوان یک قاعده کلی معتقد بود که اگر از انسان بترسند بهتر است تا انسان را دوست داشته باشند.
۱۰- همه مساعی خود را به جنگ متمرکز ساز: مهمترین کار شهریار ماکیاولی جنگ است. مهمترین تفکرات جدی او باید معطوف به یک مسئله مهم باشد یعنی چگونگی شکست دادن همنوعان.
Tuesday, December 18, 2018
Monday, December 17, 2018
Sunday, December 16, 2018
Saturday, December 15, 2018
جواب دکتر مصدق به نامه نواب صفوی
روی عکس کلیک کنید
تاریخ را دوباره بخوانیم
من همیشه به آقای مصدق به خاطر مبارزات ضد استعماری و میهن دوستی اش احترام گذاشته ام . اما بخاطر کتابهایی که با شعر و شعارها و یک جانبه نوشته شده بودند از او درک درست و روشنی نداشتم.
البته معتقدم که هر حادثه و رویدادی را باید در چارچوب زمان خود و مختصات سیاسی و اجتماعی اش بررسی کرد و درک و دریافت های امروز را با ساده سازی ها به گذشته تعمیم نداد.
من همیشه به آقای مصدق به خاطر مبارزات ضد استعماری و میهن دوستی اش احترام گذاشته ام . اما بخاطر کتابهایی که با شعر و شعارها و یک جانبه نوشته شده بودند از او درک درست و روشنی نداشتم.
البته معتقدم که هر حادثه و رویدادی را باید در چارچوب زمان خود و مختصات سیاسی و اجتماعی اش بررسی کرد و درک و دریافت های امروز را با ساده سازی ها به گذشته تعمیم نداد.
نواب صفوی در ۳۰ خرداد سال ۱۳۳۲ در نامه ای خطاب به مصدق نوشت:
“شما و مملكت در سختترين سراشيب سقوط قرار گرفتهايد چنانچه احساس كرده و معتقد شده باشيد كه نجات بخش شما و مملكت، اجرا برنامه مقدس پيغمبر اكرم (ص) ميباشد و پس از تمام جريانات گذشته آماده اجرا احكام مقدس اسلام باشيد، قول ميدهم كه شما و مملكت را با ياري خداي توانا و به بركت اجرا احكام و تعاليم عاليه اسلام از هر بدبختي و سقوط و فسادي حفظ نمود به منتهاي عزت و سعادت معنوي و اقتصادي برسانم که نامه را در اینجا قرار داده ام.
و مصدق هم در نامه ای چنین به نواب صفوی پاسخ می دهد:
بسم الله الرحمن الرحیم
برادر عزیز سید مجتبی نواب صفوی
ضمن درود به غیرت دینی شما, بدینوسیله تشکر خود را از شما اعلام می دارم. همانطور که مستحضرید اینجانب سگ آستان سید الشهدا هستم و همیشه عکسی از پیامبر اعظم بر روی دیوار اتاقم دارم. حزب ملی-مذهبی فدائیان اسلام همواره خادم دولت ما بوده است. به شکرانه همین خدمات بود که شما با وجود ترور روشنفکران سکولار مثل کسروی و قتل سیاستمدران و ارتشیان از زندان آزاد شدید
Friday, December 14, 2018
Thursday, December 13, 2018
Wednesday, December 12, 2018
Sunday, December 09, 2018
Saturday, December 08, 2018
طنز حافظ - دكتر محمدرضا شفیعی كدكنی
طنز حافظ - دكتر محمدرضا شفیعی كدكنی
توفیقِ هر اثر هنری، بستگی دارد به میزان تجاوزش به حریم تابوهای یک جامعه.
در مرکزِ تمام طنزهای واقعیِ ادبیات جهان، تصویرِ هنریِ اجتماعِ نقیضین قابل رؤیت است.
قلمرو طنزِ حافظ را در سراسر دیوان او ـ بی هیچ استثنایی ـ رفتارِ مذهبی ریاکاران عصر تشکیل میدهد.
هرکس اندک تأملی در شعرِ حافظ داشته باشد، به نیکی دریافته است که یکی از برجستهترین ویژگیهای شعر او، لحن طنزآمیز کلام اوست. مثلاً در این بیت:
«یارب آن زاهد خودبین که به جز عیب ندید
دود آهیش در آیینه ادراک انداز»
اگر در رابطه معنایی کلمات «خودبین» و «به جز عیب ندید»، اندکی تأمل داشته باشیم، متوجه میشویم که حافظ میخواهد بگوید: «زاهد، خود، نَفْسِ عیب است. ذات عیب است. نه اینکه دارای عیب باشد؛ خودبین است و بهجز عیب نمیبیند. خودش را میبیند که عیب است، یا عیب را میبیند که خود اوست».
اما تبدیل عبارت او به هر صورت دیگری، لحن طنزآمیز و هنر شگفتآورِ او را کمرنگ و احتمالاً نابود میکند...
من در این یادداشت بر اساس تعریفی که خودم از طنز دارم، این مسأله را بررسی میکنم و معتقدم که تا این لحظه تعریفی جامعتر و دقیقتر از این تعریف، در باب طنز، در هیچ زبانی نیافتهام. بر اساس این تعریف، طنز عبارت است از: «تصویرِ هنریِ اجتماعِ نقیضَین و ضِدین».
جک لندن، تصویرگر واقعیتهای اجتماعی آمریکا
آثارش به دهها زبان ترجمه شده و بسیاری از جوانان جهان، و از آن جمله جوانان ایرانی با آثار او و به ویژه با رمانهای "آوای وحش" و "سپید دندان" آشنا هستند. از درگذشت این نویسنده نامآشنا یکصد سال میگذرد.
جک لندن تنها ۴۰ سال عمر کرد. حاصل این عمر نه چندان طولانی، دهها داستان و اثر بلند و کوتاه است که کماکان تجدید چاپ میشوند و حتی با گذشته یک قرن از درگذشت این نویسنده، هنوز خوانندگان خود را دارند. جک لندن، نویسندهای است که برای آفرینش آثارش از واقعیتهای اجتماعی الهام میگرفت. شخصیتهای رمانهایش افرادی واقعی بودند، کسانی که جک لندن از نزدیک با آنها آشنا بود و یا با آنها معاشرت داشت. اینان سودازدگانی بودند در جستجوی طلا و ثروت، در روزگاری که فقر و محرومیت بر همه عرصههای زندگی اجتماعی آمریکا سایه گسترده بود.
آثار جک لندن نه تنها حکایت نابسامانیها و دشواریهای زندگی مردم آمریکاست، بلکه تصویری دقیق از شرایط اجتماعی آن برهه از تاریخ آن کشور به دست میدهد و از این رو برای شناخت جامعه آمریکا در واپسیندهههای قرن نوزدهم و نخستین سالهای قرن بیستم، اهمیتی فوقالعاده دارد. جک لندن نویسندهای ماجراجو بود. نویسندهای که حضور در بطن رویدادها را بر نشستن در آرامش اتاق کارش ترجیح میداد و اگر برای نوشتن آثارش ساعتها و روزها پشت میزش مینشست و مینوشت، باز حکایت همان ماجراها و رویدادها بود و یادآوری خاطراتی که زندگی
جک لندن تنها ۴۰ سال عمر کرد. حاصل این عمر نه چندان طولانی، دهها داستان و اثر بلند و کوتاه است که کماکان تجدید چاپ میشوند و حتی با گذشته یک قرن از درگذشت این نویسنده، هنوز خوانندگان خود را دارند. جک لندن، نویسندهای است که برای آفرینش آثارش از واقعیتهای اجتماعی الهام میگرفت. شخصیتهای رمانهایش افرادی واقعی بودند، کسانی که جک لندن از نزدیک با آنها آشنا بود و یا با آنها معاشرت داشت. اینان سودازدگانی بودند در جستجوی طلا و ثروت، در روزگاری که فقر و محرومیت بر همه عرصههای زندگی اجتماعی آمریکا سایه گسترده بود.
آثار جک لندن نه تنها حکایت نابسامانیها و دشواریهای زندگی مردم آمریکاست، بلکه تصویری دقیق از شرایط اجتماعی آن برهه از تاریخ آن کشور به دست میدهد و از این رو برای شناخت جامعه آمریکا در واپسیندهههای قرن نوزدهم و نخستین سالهای قرن بیستم، اهمیتی فوقالعاده دارد. جک لندن نویسندهای ماجراجو بود. نویسندهای که حضور در بطن رویدادها را بر نشستن در آرامش اتاق کارش ترجیح میداد و اگر برای نوشتن آثارش ساعتها و روزها پشت میزش مینشست و مینوشت، باز حکایت همان ماجراها و رویدادها بود و یادآوری خاطراتی که زندگی
Monday, December 03, 2018
Sunday, December 02, 2018
درسی که از چخوف باید آموخت
باغ آلبالو- آنتوان چخوف
درسی که از چخوف باید آموخت
به قلم : حسین پاینده
آنتون چخوف، نویسندهی بزرگ روس که چندصد داستان کوتاه نوشت و عموماً یکی از پیشگامان ایجاد این ژانر در ادبیات داستانی محسوب میشود، در نامهای به تاریخ ۱۰ ماه مه ۱۸۸۶ خطاب به برادرش آلکساندر پاولوویچ چخوف، که او هم دستی در داستاننویسی داشت، مینویسد: «به اعتقاد من، توصیف مناظر طبیعی در داستان باید خیلی مختصر باشد و به سایر عناصر داستان پیوند بخورد. توصیفهایی مانند ”هنگام غروب، امواج دریا هر دم تاریکتر میشدند و خورشید در میانهی این امواج، واپسین انوار طلاییِ تیرهاش را پخش میکرد“، یا ”پرستوهایی که پروازکنان از روی سطح آب میگذشتند، شادمانه آواز سر داده بودند“ و غیره، کلیشههایی هستند که باید در داستاننویسی کنار گذاشته شوند.»
Saturday, December 01, 2018
میکروچیپ- داستان کوتاه
در گوشه دنج رستوران جمشید که به آرامی مشغول گفتگو با دوستش بود ناگاه چشمش افتاد به کتاب جنگ چریکی . بی اختیار با خود گفت :
- کتاب جنگ چریکی چگوارا ترجمه فارسی
دختری که این کتاب در دستش بود موهای بلوند و چهره ای جذاب داشت . فکر کرد که اشتباه می بیند . عینکش را از روی میز بر داشت و گذاشت روی چشمش و دوباره نگاه . درست میدید همان کتاب بود . متعجب شد آخر در آن رستوران هلندی که در نقطه ای متروک قرار داشت تا بحال ایرانی ای ندیده بود . به دوستش اکبر اشاره ای کرد و او هم که در مقابلش نشسته بود آرام سرش را بر گرداند و چشمش افتاد به دختری زیبا با دامنی کوتاه و کفشی پاشنه بلند که انگار آنقدر غرق در کتابش شده بود که از همه عالم و آدم بی خبر . جمشید گفت:
- قیافه اش به ایرونی ها نمیخوره ، نکنه افغانیه
- بذار به حال خودش
- کتاب جنگ چریکی چگوارا ترجمه فارسی
دختری که این کتاب در دستش بود موهای بلوند و چهره ای جذاب داشت . فکر کرد که اشتباه می بیند . عینکش را از روی میز بر داشت و گذاشت روی چشمش و دوباره نگاه . درست میدید همان کتاب بود . متعجب شد آخر در آن رستوران هلندی که در نقطه ای متروک قرار داشت تا بحال ایرانی ای ندیده بود . به دوستش اکبر اشاره ای کرد و او هم که در مقابلش نشسته بود آرام سرش را بر گرداند و چشمش افتاد به دختری زیبا با دامنی کوتاه و کفشی پاشنه بلند که انگار آنقدر غرق در کتابش شده بود که از همه عالم و آدم بی خبر . جمشید گفت:
- قیافه اش به ایرونی ها نمیخوره ، نکنه افغانیه
- بذار به حال خودش
فمینیستهای مشروطهخواه، پایهگذاران جنبش زنان در ایران
فمینیستهای مشروطهخواه، پایهگذاران جنبش زنان در ایران
مریم حسینخواه
هنوز «انقلاب مشروطه» پیروز نشده بود که محترم اسکندری، زن جوانی که بعدها یکی از تأثیرگذارترین انجمنهای زنان در ایران را بنا نهاد، در جمع مردانهی دوستان پدرش (که همگی از اعضای مشروطهخواه انجمن آدمیت بودند) پرسید: «بعد از پیروزی انقلاب، برای احقاق حقوق زنان چه در نظر خواهید گرفت؟» میرزا طاهر، یکی از همان مردان روشنفکر و سرشناس که احتمالاً انتظار چنین سؤالی را در بحبوحهی انقلاب نداشت، گفت: «از حالا باید فکری برای چادر به سرکردن شما، که پیدا است به رشد رسیدهاید، بکنیم!» وقتی محترم با لحنی برافروخته پاسخ داد: «پس از همین حالا بدانید: کسی که با طرز فکر دوران پادشاه وزوزک میاندیشد هرگز در انقلاب موفق نمیشود»، میرزا طاهر عقب نشست و گفت که شوخی کرده: «نیمی از ملت ایران را نمیتوان در نتایج انقلاب سهیم ندانست و حقوق آنان را باز نگرفت.»[1]
واقعیت اما این بود که بعد از پیروزی انقلاب مشروطه، زنان در نتایج انقلاب سهیم نشدند و، همان طور که میرزا طاهر به محترم اسکندری پاسخ داده بود، زنان نه تنها حق رأی نیافتند و قوانینی به نفع آنها تصویب نشد، بلکه همچنان در زیر چادر نگه داشته شدند – چادرهایی تکرنگ و ساده و آستیندار که سر تا به پای زنان را میپوشاند و آن را روی دامن کوتاه چیندار و شلوار گشاد میپوشیدند. تاجالسلطنه، دختر ناصرالدین شاه قاجار، در خاطرات خود، وضعیت زنان در آن دوره را این طور توصیف میکند: «افسوس که زنان ایرانی از نوع انسان مجزا شده و جزو بهایم و وحوش هستند، و صبح تا شام در یک محبس ناامیدانه زندگی میکنند، و دچار یک فشارهای سخت و بدبختیهای ناگواری، عمر میگذرانند … زندگی زنهای ایرانی از دو چیز ترکیب شده: در موقع بیرون آمدن و گردش کردن: هیاکل موحش سیاه عزا، و در موقع مرگ: کفنهای سفید.»[2]
Friday, November 30, 2018
Wednesday, November 28, 2018
Sunday, November 25, 2018
Saturday, November 24, 2018
Tuesday, November 20, 2018
افسانه ای به نام اسلام بردبار و دموکراتیک - مهدی یعقوبی
افسانه ای به نام اسلام بردبار و دموکراتیک
تجربه های تاریخی بخصوص پس از به حاکمیت رسیدن ملاهای مرتجع در ایران نشان داده است که بحث و فحص با منورالفکران در زمینه های ایدئولوژیک و قلمرو فلسفی به دلایل مغلطه و سفسطه هایی که برای توجیه پاشنه آشیل های اسلام بکار می برند نه تنها به جایی نمی رسد بلکه بازده نزولی و نتایج منفی با خود به همراه دارد .
بدین منظور برای اینکه در این چاه ویل سقوط نکنیم و از سویی در باتلاق احادیث و روایاتی که آغشته از جهل و دروغ است و نمیشود بلحاظ تحقیقی و علمی به آن استنباط کرد گرفتار نشویم برای روشن شدن این موضوع نور افکن را مستقیم به زندگی رسول الله می افکنیم تا درک واقعی تر نسبت به مبانی اسلام داشته باشیم .
آیا پیامبر اسلام بنیاد گرا بود یا معتقد به اسلام بردبار و دموکراتیک
طبعا این سئوال در وهله نخست خنده دار و مضحک به نظر می رسد چرا که در زمان رسول الله ما تنها یک نوع اسلام بیشتر نداشتیم و اگر اختلافات جزیی هم در میان بود توسط خود پیامبر حل و فصل میشد ، نه طیف چپی بود و نه طیف راست و همه در صراط مستقیم . تنها پس از وفات او اسلام به شاخه های مختلف تقسیم شد و هر کدام خود را اسلام راستین و محمدی نام داده اند و دیگران را زندیق و مرتد .
تجربه های تاریخی بخصوص پس از به حاکمیت رسیدن ملاهای مرتجع در ایران نشان داده است که بحث و فحص با منورالفکران در زمینه های ایدئولوژیک و قلمرو فلسفی به دلایل مغلطه و سفسطه هایی که برای توجیه پاشنه آشیل های اسلام بکار می برند نه تنها به جایی نمی رسد بلکه بازده نزولی و نتایج منفی با خود به همراه دارد .
بدین منظور برای اینکه در این چاه ویل سقوط نکنیم و از سویی در باتلاق احادیث و روایاتی که آغشته از جهل و دروغ است و نمیشود بلحاظ تحقیقی و علمی به آن استنباط کرد گرفتار نشویم برای روشن شدن این موضوع نور افکن را مستقیم به زندگی رسول الله می افکنیم تا درک واقعی تر نسبت به مبانی اسلام داشته باشیم .
آیا پیامبر اسلام بنیاد گرا بود یا معتقد به اسلام بردبار و دموکراتیک
طبعا این سئوال در وهله نخست خنده دار و مضحک به نظر می رسد چرا که در زمان رسول الله ما تنها یک نوع اسلام بیشتر نداشتیم و اگر اختلافات جزیی هم در میان بود توسط خود پیامبر حل و فصل میشد ، نه طیف چپی بود و نه طیف راست و همه در صراط مستقیم . تنها پس از وفات او اسلام به شاخه های مختلف تقسیم شد و هر کدام خود را اسلام راستین و محمدی نام داده اند و دیگران را زندیق و مرتد .
تنها در فرقه شیعه ما با دهها شاخه گوناگون مواجه می شویم برای مثال:
شیعه
امامیه • اسحاقیه • اسماعیلیه یا آقاخانیه/باطنیه (، بُهره، بهره داوودی و سلیمانی، دروزیه، طیبیان، قرمطیه، مبارکیه، مستعلیه، نزاریه/حشیشیون) • افطحیه • باقریه • خطابیه • زراریه • زیدیه • سبائیه • شیخیه • شیطانیه • علیاییه • فاطمیان • فطحیه (عمادیه) • قرمطیان • قطعیه • کاملیه • کیالیه • کیسانیه • مختاریه • مغیریه • منصوریه • موسویه/مفضلیه • ناووسیه • نصیریه/علویه • نعمانیه • هاشمیه • واقفیه • یونسیه • فلسفیون • باش
فرقههای غُلات (غالیان)
آل مشعشع • اباحیه • احمدیه • اخیه • ازدریه • اسحاقیه • اسحاقه حارثیه • اسماعیلیه • امریه • بابکیه (اباحیه) • باطنیه (اسماعیلیه) • بدعیه • برکوکیه • بزیغیه • بشریه • بکتاشیه • بومسیلمیه • بلالیه • بیانیه • تعلیمیه • تمیمیه • تناسیخیه • جناحیه • جواربیه • حابطیه یا حائطیه • حارثیه • حدثیه • حربیه • حروفیه • حلاجیه • حلمانیه • حلولیه • حماریه • خابطیه یا حابطیه • خرسیه • خطابیه • خطابیه مطلقه • خلالیه • زمامیه • ذمیه • راوندیه • رجعیه • رزامیه • زراریه • سبائیه • سبعیه • سپید جامگان • سرخ جامگان • سلمانیه (شامغانیه) • علویه • علیائیه (علیاویه) • علی اللهیان • عمیریه • عینیه • غمامیه • قادیانیه • قرامطه (اسماعیلیه • باطنیه • تعلیمیه • و سبعیه) • کاکائیه (اخیه) • متنبئین • محمدیه (از علیائیه) • محمدیه (از مغیریه) • محمره • مشبهه • مشعشعیه (آل مشعشع) • معمریه • مفیریه • مفضلیه • مفوضه • مقنعیه • ملاحده (اسماعیلیه) • باطنیه • تعلیمیه • سبعیه • قرامطه • منصوریه (کسفیه) • موسویه • میمونیه • میمیه • یزیدیه • یعقوبیه
با توجه به زندگی پر فراز و نشیب رسول الله و رویکردهای نظری و عملی در دوران حیاتش متوجه میشویم که او یک بنیادگرا بوده است و در یک مقایسه تطبیقی آنهم نزدیک به پانزده قرن، ما آیت الله خمینی و دیگر رهبران فنایک را در عرصه نظری وکارکردهای عملی نزدیکتر به او می بینیم تا عده ای از مکلا که با بدایع و بدعتها مشغول ماله کشی در اصول و فروع دین هستند .
منابع اسلامی نشان میدهد که شالوده اسلام بر فراز ویرانه های مذاهب دیگر بنا شده است . یعنی با ویران کردن بت ها و سمبل های مذهبی دیگراندیشان .
رسول الله نه تنها به ادیان دیگر احترام نگذاشت بلکه به نیست و نابود کردن بت ها و سمبل های مذهبی دیگراندیشان پایه مذهبش را سخت و سفت کرد:
منابع اسلامی نشان میدهد که شالوده اسلام بر فراز ویرانه های مذاهب دیگر بنا شده است . یعنی با ویران کردن بت ها و سمبل های مذهبی دیگراندیشان .
رسول الله نه تنها به ادیان دیگر احترام نگذاشت بلکه به نیست و نابود کردن بت ها و سمبل های مذهبی دیگراندیشان پایه مذهبش را سخت و سفت کرد:
در روز فتح مکه، پس از ورود لشگریان اسلام به شهر، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در منطقه حجون در کنار ابوطالب کمی استراحت کرد، سپس در حالی که سوار بر شتر بود برای طواف خانه خدا رهسپار مسجدالحرام شد. پیامبر لباس نظامی بر تن و کلاه خود بر سر داشت و مهاجرین و انصار که گرداگرد وجودش حضور داشتند، به پیروی از او با صدای بلند تکبیر می گفتند تا وقتی با اشاره پیامبر، همگان ساکت شدند.
پیامبر در نخستین دور طواف وقتی در برابر کعبه رسید، با چوب بلندی که در دست داشت، ضربهای به بتهای هبل و اساف و نائله زد و آنها را سرنگون کرد و این آیه را خواند:« قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا»؛ (بگو حق آمد و باطل محو و نابود شد و باطل همیشه نابودشدنی است.) با سقوط هبل، بت بزرگ، پیامبر دستور داد آن را بشکنند. زبیر به تمسخر به ابوسفیان گفت:« هبل بت بزرگ شکسته شد!» و ابوسفیان با نهایت دلخوری گفت:« بس کن. اگر غیر از خدایی که محمد میگوید خدای دیگری بود، اوضاع ما این گونه نبود.»
آنگاه پیامبر بتی را بالای بام کعبه دید. به حضرت علی علیه السلام فرمود:« من میایستم، تو بر دوش من بالا برو و آن بت را به زمین بیفکن.» حضرت علی علیه السلام بر دوش پیامبر ایستاد و بت را برگرفت و آن را به کوه صفا کوبید و خرد کرد. سپس خندان از دوش پیامبر پایین آمد
منابع دانشنامه رشد
مغازی واقدی، ج2، ص832
بحارالانوار، ج40، ص
این نحوه برخورد رسول الله را با نحوه برخورد کوروش به هنگام فتح بابل مقایسه کنید و ببینید که دقیقا در مقابل و رویاروی هم قرار دارند. کوروش به همه ادیان اجازه داد تا آزادانه مراسم دینی خود را انجام دهند و پیکر خدایانی که نبونعید از نیایشگاه های مختلف بر داشته بود به نیایشگاه های اصلی آن ها بر گرداند و یا حتی نیایشگاههای ویران شده را از نو ساخت و مردمی را که اسیر پادشاه های بابل بودند را به میهن شان بازگرداند.
در مقابل پیامبر اسلام خود به ویران کردن نیایشگاه پرداخت
کدام اسلام بردبار کدام زندگی مسالمت آمیز
نمونه هایی از ترورهای سیاسی در صدر اسلام
رسول الله در مقابله با دگراندیشان نیز رفتاری بسیار خصمانه داشته است و کسانی را که مخالف دینش بودند با ترور از میان بر میداشت . او میخواست که آنها به زور یا به دین اسلام ایمان بیاورند یا با شمشیر از سر راه بر داشته شوند .
آنها نه سلاح به روی مسلمانان کشیدند و نه طرح و نقشه قتل، تنها به اسلام اعتقاد نداشتند یا شعر می سرودند.
سخنان رحیمپور ازغدی در سینما فلسطین تهران :
«پیامبر هم بعد از فتح مکه همه را بخشید به جز شاعرانی که شعر مبتذل و توهینآمیز حتی در مورد بدن و چهره زنانی که به اسلام پیوسته بودند میسرودند . »
وی افزوده «پیامبر در مورد اینها {شاعران} گفت: هر جا هستند آنها را به قتل برسانید ولو اینکه به پرده کعبه آویخته باشند . »
و اما اسامی چند شاعری که در صدر اسلام به دلیل انتقاد از پیامبر و دین اسلام در توطئه ها و ترورها سر بریده شدند .
- ترور شاعری بنام " حویرث بن نقیذ :
وی شتر دختران حضرت محمد " فاطمه " و " ام کلثوم " را رم داده بود، به فرمان حضرت محمد و توسط حضرت علی در جریان یک توطئه به قتل رسید .
( سیره ابن هشام .جلد 2. صفحه 273 )
"ابو عفک" شاعر یهودی بود،در صدر اسلام که یکصد و بیست سال سن داشت. او شعری در مذمت حضرت محمد سروده بود. بدستور حضرت محمد "سالم بن عمیر" ما مور قتل "ابو عفک" شد .
سیره ابن هشام .جلد 2. صفحه411
عبدالله ابن ابی سرح که زمانی از نزدیک ترین اصحاب و محارم حضرت محمد در صدر اسلام بود و کاتب وحی بود.پس از مدتی نسبت به کیفیت نزول آیات قران و ماهیت وحی و پیغمبری حضرت محمد تردید کرد زیرا که او چندین بار کلمات وجملات آیات نازل شده را بدلخواه خود تغییر داد و حضرت محمد نیز ان آیات تحریف شده را پذیرفت .
این امر شک ابی سرح را برانگیخت.سرانجام ابی سرح در مورد آیه"فتبارک الله احسن الخالقین" (سوره مومنون.آیه14) با پیغمبر اختلاف پیدا کرد او معتقد بود که: "این آیه را من سروده ام و محمد آنرا از من دزدیده است" (سوره انعام.آیه93) اشاره به همین ماجراست. ابی سرح پس از این اختلاف از دین اسلام برگشت و حضرت محمد خون او را حلال ساخت .
تاریخ طبری.جلد 3.صفحه 1187
- ترور (عصماء .دختر مروان) :
"عصماء" دختر مروان شاعری آزاده و دلیر بود درصدر اسلام وی بدلیل اشعار انتقادی که در مذمت قتل عام یهودیان و همچنین ترور "ابو عفک" سروده بود. بدستور حضرت محمد " عمیر بن عدی" مامور کشتن "عصماء"شد. "عمیر" شبانه به خانه "عصماء" می رود و او را می کشد و صبح زود خبر کشته شدن "عصماء" را به حضرت محمد می دهد.حضرت محمد می گوید: (ای "عمیر" خدا و رسولش را یاری کردی) .
آیا این نوع برخورد با دگراندیشان نشان از اسلام بردبار و صلح جو دارد .
نیروهایی بنیادگرایی که در سرتاسر جهان پراکنده اند میوه های همین درخت هستند ، و اعمال تروریستی خود را بر اساس همین سنت رسول الله توجیه می کنند.
یک مقوله فلسفی
شکل و محتوا
ذات نایافته از هستی بخش
کی تواند که شود هستی بخش
در جهان مادی هر مضمونی شکل ویژه خود را دارد . این دو مقوله ارگانیک و بهم پیوسته هستند و در یک رابطه وحدت و تضاد دیالکتیکی بسر می برند.
خودویژگی ها و تعینات در جوهر و ذات شیئی به آن فرم خاص خودش را میدهد
مضمون در پروسه تاریخ بصورت جزمی ظهور نمی کند و میتواند بسته به ذات و جوهرش در فرمهای گوناگون بروز یابد . این زایش حد و حدوها و مرزهای خاص خودش را دارد . یعنی یک افعی نمی تواند کبوتر بزاید یا یک جامعه سرمایه داری نمیتواند تضاد طبقاتی را حل و فصل کند چرا که خود زیر بنا و عامل اصلی تقسیم طبقات است
هر تغییر در شالوده پدیده یا شیئی منجر به تغییر کیفی آن میشود . یعنی چارچوب کهن شکسته و در هیات نویی زاده شود .
تفاوت در فرقه های اسلامی که بازتولید جوامع قبیله ای است حتی در صورت بندی های اجتماعی اقتصادی بالاتر؛ با تمام صور گوناگونش «کمی» است . آنها تز و آنتی تز یکدیگر نیستند چرا که در مبانی ( اصول دین ) با هم وحدت نظر دارند و تنها در فرم ( فروع دین ) اختلاف .
از این اصول کهن که بازتاب و منتج از دوران بربریت است به هیچ عنوان آزادی و برابری و جامعه ای انسانی بیرون نمی آید هر چند منورالفکران با استدلال مدور به در و دیوار و پنجره هایش رنگ می پاشند و محتوای کهنه و قرون وسطایی اش را باژگونه جلوه می دهند.
اسلام و باز تولید احزاب و سازمانهایی نظیر داعش و حزب الله و بوکوکرام و ... رابطه ای به هم پیوسته و دیالکتیکی با هم دارند از این زیربنای عقیدتی جامعه ای انسانی تراوش نمی کند یا بقول معروف از کوزه برون همان تراود که در اوست.
این روند در بستر تعینات اجتماعی و ادبی هم منطبق است . یعنی نباید از این ذات نایافته از هستی بخش بقول مولوی انتظار داشته باشیم موسیقی و شعر و داستان پیشرو و انسانگرا بیرون بیاید . ممکن نیست چرا که این ذات و صور و شکل و محتوا بهم پیوسته و جدایی ناپذیرند وتاثیر متقابل به روی هم دارند .
مضمون در رابطه با ساختار هر پدیده، شالوده مادی و خواص و تعینات ماهوی را تشکیل میدهد و نقش مبنایی و تعین کننده را ایفا می کند هر چند شکل بدون مضمون و مضمون لخت و عور و بدون شکل وجود ندارد و لازم و ملزوم یکدیگرند.
بیهوده نیست که در نزدیک به 1500 سال از تاریخ اسلام یک جامعه انسانی بیرون نیامده است و یا احزاب و سازمانهای دموکراتیک. هر چه است خون است و فتوای قتل و تجاوزات استعماری و سلطه طلبانه .
آیا در آیاتی که فرمان دست و پا و سر بریدن کافران و دگراندیشان را میدهد یا صریحا اذعان به برده داری می کند آزادی و برابری بیرون می آید . حکومت عدل علی هم که اینهمه منورالفکران داد و قال بر می آورند سرمایه و خزانه اش خشت خشت از گوشت و خون و پوست مردم گرسنه و به بند کشیده بخصوص ایرانیان انباشته شده بود .
و در واقع این خون پابرهنگان و گرسنگان کشورهای همسایه بود که بتساوی تقسیم میشد نه عدالت .
هر چند روشنفکران دینی !؟ آن را مصادره به مطلوب می کنند.
بر خلاف مکلا یا منورالفکران دینی بزرگان و رهبران جهان اسلام که در زمینه های نظری صادق تر هستند به این امر اذعان می کنند و کلمه میانه رو در اسلام را ساخته و پرداخته غرب زدگان و واژه ای زشت می دانند و معتقدند یک نوع اسلام بیشتر نداریم .
آیت الله خمینی در همان روزهای شومی که به قدرت رسید به نیروهای منورالفکر و رادیکالی که پسوند دموکراتیک را به جمهوری اسلامی می خواستند اضافه کنند بطور صریح و بی پرده مانند اردوغان گفت کسانی که این شعار را میدهند غربزده هستند و جاهل و از اسلام چیزی نمی دانند.
او این سخنان را از خود در نمی آورد بلکه مانند همه مراجع اسلامی ، درک و دریافتش مستقیم از شریعت ناب محمدی بود چرا که مذهب اسلام و احکامش صریحا با این نوع برداشت ها در تضاد و تناقض بود . اسلام دموکراتیک قرائت منورالفکرانی بود که زیر و بم اسلام را نمی دانستند و پس از خواندن چند کتاب از فرزانگان و انقلابیون جهان معاصر بصورت چوب کبریتی و مکانیکی آنها را با اسلام جوش داده بودند .
آیت الله خمینی :
« ”جمهوری اسلامی“ نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم» ما اسلام را میخواهیم. ملت ما اسلام را میخواهند... ملت ما یکپارچه خواهان جمهوری اسلامی است... کمونیستها هم باید ”جمهوری اسلامی“ بخواهند... همه باید جمهوری اسلامی بخواهند... قلمها را بشکنید و بهاسلام پناه بیاورید. آنها که میخواهند کلمه ”دموکراتیک“ را بر این عبارت اضافه کنند؛ آنها غربزدگانی هستند که نمیفهمند جاهلاند...
جمهوری دموکراتیک یعنی جمهوری غربی یعنی بیبندوباری غرب.
«هرکس اسم جمهوری اسلامی را ”دموکراتیک“ بگذارد این دشمن ماست هرکس ”جمهوری دموکراتیک“ بگوید این دشمن ماست برای این که اسلام را نمیخواهد.
(کیهان ۵خرداد ۵۸).
ما عادت کرده ایم که در مسائل دینی ذهنیت و پندارهای خودمان را به جای واقعیت بگذاریم و رویکردی تک ساحتی و ایده آلیستی در این قلمرو داشته باشیم. همان روندی که آکادمیسین های سرمایه داری مسائل را تبیین می کنند . آنها به جای دست بردن به ریشه های اجتماعی و اقتصادی، رفتارها و کنش و واکنش های فردی را جایگزین می کنند تا جامعه بورژوازی را منزه جلوه دهند .
دینداران بطور عام در شناخت نظری مفروضات الهی و بدون برهان خود را اصل ، و استنتاجات خود را از پندارهای ازلی و ابدی که در کتاب مقدس آمده است بی چون و چرامی گیرند.
مکلا اما بطور خاص پا را از این دایره فراتر میگذارند و برای لاپوشانی حلقات مفقوده و نقاط ضعف شروع می کنند به رنگ آمیزی .
مثلا پیامبر اسلام را پیامبر رحمت و سرچشمه خروشان محبت و فاطمه زهرا را سیدالنساء العالمین و سمبل زنان انقلابی می نامند .
اما آیا در جهان خارج از ذهن و عینیت هم همینگونه است و افکار آنها محصول انعکاس واقعیات و حقایق تاریخی در مغز.
پیامبری که بیش از 70 جنگ داشته است و کسانی را که به او و خدایش ایمان نمی آوردند قتل عام میکرد و دست و پا می برید و حتی به زنان شوهردار هم رحم نمی کرد و به غنیمت میگرفت چگونه میتواند پیامبر رحمت باشد؟ کدام پیامبری را سراغ دارید که اینهمه کافر کشته باشد و دینش با شمشیر قوام یافته باشد. آیا این القاب با فاکت های تاریخی در تضاد و تناقض قرار ندارد؟
یا فاظمه زهرا که در سن سیزده سالگی با امام علی 25 ساله ازدواج کرد میتواند سمبل زنان انقلابی باشد ؟ دلیل تان چیست، بر اساس چه مولفه هایی او را سمبل زنان انقلابی قرار میدهید؟ آخوندها دلایل ژنتیک و معجزات و کرامات و عفاف را قلمداد میکنند چرا که وجوه مشخصه دیگری این بانوی اسلام نداشت.
یک لحظه به سخنان فاطمه زهرا که در کتاب های قدیمی نقل شده است بیندازید تا بفهمید که رادیکال های مسلمان چه اندازه از مرحله پرت هستند و تصورات خود را به جای واقعیات خشن و متقن تاریخی قالب کرده اند.
اسلوب آنان در فرایند شناخت روند ناآگاهی به آگاهی و مجهول به معلوم نیست بلکه ظرف ذهن آنان انباشته از پیشفرض های مطلق و ازلی است نه ابژه های جهان عینی و تاریخی .
چرا اسلام دموکراتیک را باید اختراع کرد؟
اکبر گنجی
آقای گنجی به جای حل تضاد و تناقص مثل همه منورالفکران دینی روی آن ماله می کشد و دم از اختراع اسلام دموکراتیک میزند ، اختراعی که درون جوش نیست و از جوهر اسلام سرچشمه نمی گیرد بلکه بصورت مکانیکی باید آنها را به هم جوش داد . یا به قول معروف ساختن ایوان و در و پنجره در خانه ای که از پای بست ویران است.
اختراع اسلام دموکراتیک، اسلام سازگار با حقوق بشر، اسلام کثرت گرایانه، اسلام روادارانه و اسلامی که همه انسان ها را شهروندان آزاد و برابر به شمار می آورد؛ ممکن و مطلوب و ضروری است. کشورهای مسلمان و مردم مسلمان به “اسلام دموکراتیک” نیاز دارند تا به آنان کمک کند که از شر رژیم های استبدادی و نابرابری اجتماعی خلاص شوند و آزادانه در پناه “رژیم دموکراتیک سکولار“، فارغ از تحمیل های دولت و حکومت، زیستی مومنانه داشته باشند.
جهان غرب و غربیان هم اگر خواهان همزیستی مسالمت آمیز و روابط دوستانه با دیگران هستند، باید از اختراع اسلام دموکراتیک استقبال کنند. نه آن که به نحو پیشینی، آن را محال قلمداد کنند.
ادامه دارد.
Tuesday, November 13, 2018
Monday, November 12, 2018
Friday, November 09, 2018
شعر یاغی - هوشنگ شفا
شعر یاغی از اولین شعرهایی بود که در دوران دبیرستان حفظ کردم و در زندانهای قرون وسطایی جمهوری اسلامی با خود زمزمه .
شعر یاغی - هوشنگ شفا
شعر یاغی - هوشنگ شفا
برلبانم غنچه لبخند پژمرده است
نغمه ام دلگير رو افسرده است
نه سرودي نه سروري نه هم اوازي نه شوري
زندگي گويي ز دنيا رخت بر بسته است
يا كه خاك مرده روي شهر پاشيده است
اين چه آييني چه قانوني چه تدبيري است
من از اين آرامش سنگين و صامت عاصي ام ديگر
من از اين آهنگ يكسان و مكرر عاصي ام ديگر
Thursday, November 08, 2018
خشم الله - کشتن تمام قوم پس از کشتن یک شتر
ناقه صالح (شتر صالح) معجزه حضرت صالح است که در قرآن از آن تعبیر به ناقة الله (ناقه الهی) شده است. این شتر به درخواست مشرکان و با اعجاز الهی از دل کوه بیرون آمد.
بر اساس روایات، خداوند با ناقه صالح، قوم ثمود را آزمود و آب نهر، یک روز به این ناقه اختصاص داشت و مردم در روز بعد میتوانستند از آب استفاده کنند و حق هیچ تعرضی به این شتر را نداشتند. اما با گذشت زمان، عدهای ناقه را از بین بردند و دیگران نیز بدان رضایت دادند. در نتیجه عذاب الهی نازل گشت و همه مشرکان نابود شدند.
بر اساس حدیث نقل شده از امام علی(ع)، «شتر ماده ثمود را یک نفر دست و پا برید، امّا عذاب آن تمام قوم ثمود را گرفت، زیرا همگی آن را پسندیدند».
ویکی شیعه
بر اساس روایات، خداوند با ناقه صالح، قوم ثمود را آزمود و آب نهر، یک روز به این ناقه اختصاص داشت و مردم در روز بعد میتوانستند از آب استفاده کنند و حق هیچ تعرضی به این شتر را نداشتند. اما با گذشت زمان، عدهای ناقه را از بین بردند و دیگران نیز بدان رضایت دادند. در نتیجه عذاب الهی نازل گشت و همه مشرکان نابود شدند.
بر اساس حدیث نقل شده از امام علی(ع)، «شتر ماده ثمود را یک نفر دست و پا برید، امّا عذاب آن تمام قوم ثمود را گرفت، زیرا همگی آن را پسندیدند».
ویکی شیعه
Monday, November 05, 2018
Sunday, November 04, 2018
روشن نگری چیست؟ امانوئل کانت
روشن نگری چیست؟
امانوئل کانت
(۱۷۲۴-۱۸۰۴)
ترجمه سیروس آرین پور
روشن نگری، خروج آدمی ست از نابالغی به تقصیر خویشتن خود و نابالغی، ناتوانی در بکار گرفتن فهم خویشتن است بدون هدایت دیگری
نابالغی به تقصیر خویشتن وقتی است که علت آن نه کمبود فهم، بلکه کمبود اراده و دلیری در بکار گرفتن آن بدون هدایت دیگری باشد.
شعار روشن نگری: دلیر باش(1) در بکار گرفتن فهم خویش تن آسایی و ترسویی ست که سبب می شود بخش بزرگی از آدمیان، با آنکه طبیعت آنان دیرگاهی است به بلوغ(2) رسانیده و از هدایت غیر رهایی بخشیده، با رغبت همه عمر نا بالغ بمانند تا دیگران بتوانند چنین ساده و آسان خود را به مقام قیم ایشان برکشانند.
نابالغی آسودگی است
تا کتابی هست که برایم اسباب فهم است،
تا کشیش غمگساری هست که در حکم وجدان من است،
تا پزشکی هست که می گوید چه بخورم و چه نخورم،
تا پولی فراهم باشد
امانوئل کانت
(۱۷۲۴-۱۸۰۴)
ترجمه سیروس آرین پور
روشن نگری، خروج آدمی ست از نابالغی به تقصیر خویشتن خود و نابالغی، ناتوانی در بکار گرفتن فهم خویشتن است بدون هدایت دیگری
نابالغی به تقصیر خویشتن وقتی است که علت آن نه کمبود فهم، بلکه کمبود اراده و دلیری در بکار گرفتن آن بدون هدایت دیگری باشد.
شعار روشن نگری: دلیر باش(1) در بکار گرفتن فهم خویش تن آسایی و ترسویی ست که سبب می شود بخش بزرگی از آدمیان، با آنکه طبیعت آنان دیرگاهی است به بلوغ(2) رسانیده و از هدایت غیر رهایی بخشیده، با رغبت همه عمر نا بالغ بمانند تا دیگران بتوانند چنین ساده و آسان خود را به مقام قیم ایشان برکشانند.
نابالغی آسودگی است
تا کتابی هست که برایم اسباب فهم است،
تا کشیش غمگساری هست که در حکم وجدان من است،
تا پزشکی هست که می گوید چه بخورم و چه نخورم،
تا پولی فراهم باشد
Saturday, November 03, 2018
سه مکتوب - میرزا آقاخان کرمانی
روزی در خانه جراح باشی مـیهمان بودم که ناگاه از خانه همسایه صدای ناله و آواز سوزناک به گوش رسید تحقـیق کردم مشخص شد در همسایگی جراح باشی زنیست که همان روز دو پسر و دامادش را به تهمت بابی گری در میدان شاه کشته اند و زن نگونبخت تازه از قتلگاه عزیزانش بازگشته و می گرید. چندی نگذشت که از همان خانه صدای دف و تمبک به گوشم رسید و متحیر از آنکه چگونه عزا به شادی بدل شد دختر خدمتکار را برای تحقـیق فرستادیم و او در بازگشت با هیجان گفت که جمعی قصد دارند بی بی بیگم همان پیرزن داغـدیده را بکشند. من و جراح باشی به خانه همسایه شتافتیم و در صحن خانه محشری غریب دیدیم که از یک سو سه چهار زن بزک کرده, سرمه کشیده با زیرجامه های کوتاه ... می رقصیدند. از طرف دیگر پنج شش یایسه سبز, سرخ و زرد پوش, سرخاب و سفیداب کرده دایره و تمبک می زدند و از سمتی جمعی سلیطه نره کس قحبه لوند جنده با سنگ و چوب و کفش و جاروب بر پیرزن هجوم آورده و با مشت و لگد و کفش او را به اینطرف و آنطرف بر خاک هلاک می کشیدند. یک قحبه بدقیافه به کربلاییه موسوم, چارقـد بی بی بیگم را از دو سو به حلقش پیچیده و با جنده دیگری چنان سخت می کشیدند که از جان بی بی رمقی بیش نمانده بود که من و جـراح باشی رسیده ریش و سبیل گرو کرده آن پیرزن را از چنگ آن جندگان رهاندیم."
میرزا آقاخان در صدد تحقیق برمی آید و در پاسخ میشنود:
"ما همسایگان این پیرزنیم و امروز شنیدیم دو پسر و دامادش را کشته اند, محض غیرت دین و تعصب ملت, خواستیم خوب دل این عجوزه را بسوزانیم پس بزک و آرایش نموده به سرسلامتی او آمدیم و این رقص و ساز و آواز هم برای عزای آن سگان کافر است, ازاین بهتر چه ثوابی؟ به فتوای امام جمعه هر کس یک بابی را بکشد ثواب هزار حج و عمره مقبوله برده است و اجر صد ختم قرآن را دارد! اگر تو نیامده بودی و محض خاطر جراح باشی نبود کربلاییه زینب که به گوش خود این حدیث از دهان مبارک آقای امام جمعه شنیده بود, بی بی بیگم را چون سگ می کشت و این ثواب را می برد.
میرزا آقاخان در صدد تحقیق برمی آید و در پاسخ میشنود:
"ما همسایگان این پیرزنیم و امروز شنیدیم دو پسر و دامادش را کشته اند, محض غیرت دین و تعصب ملت, خواستیم خوب دل این عجوزه را بسوزانیم پس بزک و آرایش نموده به سرسلامتی او آمدیم و این رقص و ساز و آواز هم برای عزای آن سگان کافر است, ازاین بهتر چه ثوابی؟ به فتوای امام جمعه هر کس یک بابی را بکشد ثواب هزار حج و عمره مقبوله برده است و اجر صد ختم قرآن را دارد! اگر تو نیامده بودی و محض خاطر جراح باشی نبود کربلاییه زینب که به گوش خود این حدیث از دهان مبارک آقای امام جمعه شنیده بود, بی بی بیگم را چون سگ می کشت و این ثواب را می برد.
سه مکتوب - میرزا آقاخان کرمانی
Thursday, November 01, 2018
آدمیزاده ام ، آزاده ام - سعیدی سیرجانی
نامه سعیدی سیرجانی به خامنه ای پیش از دستگیری
جناب آقای خامنه ای، پیام عتاب آمیز جنابعالی را آقای صابری برایم خواند، و متاسف شدم، نه به علت این که مورد قهر آن مقام معظم قرار گرفته ام و بزودی امت همیشه در صحنه حزب الله حسابم را خواهند رسید که مرگ در راه دفاع از حق شهادت است و ما مرگ شهادت از خدا خواسته ایم. تاسف و تاثرم از پندارهای باطل خویش بود و امیدهای بر باد رفته ام درباره سعه صدر جنابعالی و سرنوشتی که ملت ایران در دوران رهبری شما خواهند داشت.
گذریم از لحن توهین آمیز پیام که حتی قاصد را شرمنده کرده بود و از هر مسلمان با تقوایی بعید مینمود تا چه رسد به رهبر مسلمانان جهان. حیرتم از این است که جنابعالی به استناد کدامین سند و قرینه و امارت مرا مرتد قلمداد کردید و نامعتقد به اسلام. اگر مستند به نوشته های من است ای کاش موردش را مشخص می فرمودید، و اگر مبتنی بر واردات غیبی است و اشراف بر ضمایر که انالله و اناالیه راجعون. می دانم در حکومتی که مرحوم شریعتمداری با آن مقام فقاهت، مهندس بازرگان با آن تقوای دینی و سیاسی، آیت الله منتظری با آن سوابق مبارزاتی دقمرگ و خانه نشین و مطرودند، تکلیف امثال بنده معلوم است و بر ما کجا برازد دعوی بی گناهی. و می دانم رهبر جلیل القدری که با یک نهیبش نمایندگان مجلس اسلامی در لاک سکوت و وحشت میخزند، البته می تواند با تیغ بیدریغ تکفیر حمله بر من درویش یک لاقبا آرد. فرموده بودید چرا این همه مزایای حکومت اسلامی را ندیده ام و به تمجید نپرداخته ام. این وظیفه اخلاقی را شاعران و نویسندگان محترمی که با چرخشی ناگهانی در سلک هواداران ولایت فقیه درآمده اند بهتر و موثرتر انجام میدهند. وانگهی رژیمی که علاوه بر فرستنده های رادیویی و تلویزیونی هزاران مسجد و منبر و مجلس را در اختیار دارد چه نیازی به مدیحه سرایی مطرودان دارد، به خصوص نویسنده کج سلیقه ای که هرگز در مدح هیچ امیر و حاکمی قلم نزده است. فرموده بودید چرا در انتقاد از حکومت شاه به جزئیات اداری پرداخته ام؟ از همین انتقادهای جزئی هم شرمنده ام که بحمدالله در این ده سال فرصت شناسان حق مطلب را ادا کرده اند و بر حاکم معزول تاخته اند. وضع من در زمان شاه نیز مانند امروزم بود. مینوشتم و چاپ میشد و منتشر نمیگشت، دیکتاتور مغرور بدعاقبت میپنداشت با شکستن قلمها و زجر آزادگان بر دوام حکومت خود می افزاید. قطعا مقالات سانسور شده من در بایگانی ساواک موجود است. بفرمایید مطالب از „یغما“ و „خواندنیها“ بیرون کشیدهِ مرا در مقوله سیاست فرهنگی، ماجرای کاپیتولاسیون، مضحکه تغییر تاریخ، شعبده جشنهای شاهنشاهی به حضورتان بیاورند تا بدانید بوده اند مردم از جان گذشته ای که به هیچ دعوی مبارزه و پیوستگی به دارودسته ای از بیان حقایق پروایی نداشته اند. اما در مورد کتابهای توقیف شده بنده واقعا نمیدانم کجایش حمله به اسلام است یا اساس حکومت اسلامی. من ذاتا از ریا و دروغ و تبعیض و ستم متنفرم و این نفرت در نوشته هایم منعکس است. اگر خدای ناخواسته همچو فاسدی در دستگاه حکومت حاضر این است که انتقاد از هر مسندنشین و مسئولی حمل بر „زیرسوال بردن رژیم“ میشود و لطمه زدن به اساس اسلام و بهانه ای برای سرکوبی و اختناق و نتیجه اش همین که میبینیم. من به آنچه در کتابهای توقیف و خمیر شده ام نوشته ام عمیقا اعتقاد دارم و در هر محکمه ای حاضر به پاسخگویی ام. اگر واقعا خلاف اسلام یا حکومت واقعی اسلامی است، چرا بدین شیوه های غیر اخلاقی با من رفتار میکنند. مگر مملکت قانون و محکمه ندارد؟ جناب آقای خامنه ای توقع مردم مسلمان ایران از حکومت اسلامی جز اینهاست که میکنند. در رژیم کمونیستی تکلیف خلایق معلوم است. همه فضایل و امتیازات در نیروی کار مفید افراد ملت خلاصه میشود و مناصب و مقامات در دست طبقه کارگر است و استبداد کارگری حاکم بر جامعه، در ممالک سرمایه داری تمول و درآمد بیشتر ضامن قدرت اجتماعی است و سرنوشت مردم در قبضه کسانی که به هر شیوه و از هر طریق صاحب آلاف و الوفی شده اند. اما در حکومت اسلامی ضابطه چیست؟ آیا فضایل منحصر به نماز و دعای بیشتر است و روزه طولانیتر و سجده غلیظ تر و لقب حاجی و انبوهی محاسن و کلفتی دستار و دعوی بسیار، یا به حکم آیه کریمه ان اکرمکم عندالله اتقیکم فضیلت افراد محصول تقرب به حق است و قرب یزدان در گرو تقوی؟اگر چنین است اجازه فرمایید بی هیچ ملاحظه و پروایی عرض کنم بسیاری از اعمال سران حکومت خلاف تقواست. این را به تجربه شخصا دریافته ام و اثباتش اگر خواستید آسان است. بگذریم از دو سال اول که نابسامانی ها جواز آشفته گویی ها و آشفته کاریها بود. در همین چند ماه اخیر بزرگانی که در خبرنامه ها و جراید مرا عضو حزب توده و خدمتگزار شاه و مامور ساواک معرفی کردند، هم از معصیت سنگین بهتان با خبر بودند و هم از نحوه زندگی و خلق و خوی من، به فرض این که با گذشته زندگی بنده آشنایی نداشتند به فیض مقام و موقعیت خویش میتوانستند از دستگاه اطلاعاتی کشور جویای سوابق شوند و آنگاه دست به قلم ببرند، یا کسانی را مامور، که مزاحمت هایی از قبیل سنگ پراندن و شعارنویسی بر در و دیوار خانه ام کنند.جناب آقای خامنه ای بنده به خلاف حکم قاطع شما مسلمانی، صافی اعتقادم، و به دین و عقیده ام مباهات میکنم. هیچ ابله مخالف اسلامی نمیآید پانزده سال عمر خود را صرف تصحیح و چاپ مفصلترین تفسیر قرآن کند. کسی که به اسلام بی اعتقاد است، با چه انگیزه ای قصیده „این بارگه که پایه اش از عرش برتر است“ را تقدیم آستانه قم میکند؟ کسی که دلبسته اسلام نیست در شرایط حاضر خاموش می نشیند تا به نام مقدس اسلام هر ناروائی بر مردم تحمیل شود و اساس اعتقادشان متزلزل گردد. جناب آقای خامنه ای، من بیش از هر مسلمان متعصبی با سلطه و نفوذ اجانب به هر صورت و در هر مرحله اعم از شرقی و غربی در وطن عزیزم مخالفم و بیش از بسیاری از مدعیان به حقانیت شریعت اسلام معتقد. به هیچ حزب و دسته و گروهی نه در گذشته بستگی داشته ام و نه بعد از این می توانم داشته باشم. اگر هوس جاه و منصب داشتم در سال ۵۷ دعوت وزارت را با سرعت و صراحت رد نمی کردم، و اگر در طمع مال و منال بودم مجبور نمی شدم در این سالهای پیری و ممنوع القلمی خانه مسکونیم را که تنها مایملکم در پهنه جهان بود بفروشم و صرف معاش کنم. آدمیزاده ام، آزاده ام و دلیلش همین نامه، که در حکم فرمان آتش است و نوشیدن جام شوکران. بگذارید آیندگان بدانند که در سرزمین بلاخیز ایران هم بودند مردمی که دلیرانه از جان خود گذشتند و مردانه به استقبال مرگ رفتند.
آیا معنی خطبه عقد را به زبان فارسی میدانید؟
آیا معنی خطبه عقد را به زبان فارسی میدانید؟
من در برابر پول معینی که به من میدهی خود را در مقابل تو به گا…ن میدهم.
همه ما بارها در مراسم ازدواج افراد دیگر حضور داشتهایم واین متن عربی را شنیدهایم، اما در واقع معنی این خطبه را به زبان فارسی میدانید؟؟
خطبه ای که ائمه به اصطلاح معصوم که همه به اندازه موهای سرشان کنیز و برده داشتند و از انها تمتع جنسی میبردند، از آن مکرر استفاده کرده اند معنا و مفهومش چیست؟
از شر نفس و اعمال خود به الله پناه میبریم. کسی را که الله راهنمایی کند هیچکس نمیتواند گمراهش کند. ای کسانی که ایمان اورده اید همیشه به الله روی کنید و به او متکی باشید. و به الله متکی شوید و به خویشان یگانگی کنید و بدانید که الله مراقب شماست. والله منش شما را درست خواهد کرد و گناهان شما را خواهد بخشید و هر کس از الله و پیامبرش فرمانبرداری کند به پیروزی خواهد رسید.
بعد از خواندن جملات بی اهمیت بالا آخوند (با عمامه و بدون عمامه) از عروس میپرسد: آیا وکیلم شما را به عقد آقای ….. در بیاورم؟؟
هنگامی که عروس پاسخ مثبت داد رو به داماد میکند و همین پرسش را از او میکند.
حالا ببینیم پس از شنیدن پاسخ مثبت داماد آخوند از طرف عروس پاسخ چیست؟
برای این قسمت متن عربی رو هم مینویسم: انکحتک و زوجتک نفسی الی صداق المعلوم
واژه انکحتک از ریشه -ن ک ح- میاد که کلمه نکاح هم از همین ریشه میاد.
معنی این جمله که از طرف عروس به داماد گفته ميشود اين هست: من در برابر پول معینی که به من میدهی خود را در مقابل تو به گا…ن میدهم.
البته پوزش میخواهیم که ناچار شدیم این کلمه را ذکر کنیم وهدف آگاهی دادن می باشد، و عروس در برابر شنیدن جمله بالا که از طرف وکیلش (عاقد)بیان میشود, میگوید: قبول میکنم
در فرهنگ دهخدا(جلد نه صفحه ۷۲۱) (نکاح) دارای دو معنی (جماع کردن) و (گ ا ی ی د ن) میباشد.
همچنین در فرهنگ عربی به عربی(التوقیف علی مهمات التعاریف) نکاح به این صورت توضیح داده شده: (ایلاج ذکر فی الفرج لیصر بذالک کالشی الواحد) که معنی کلمه به کلمه آن میشود: وارد کردن آلت تناسلی مرد در آلت تناسلی زن برای اینکه یک جسم واحد بشود.
خطبه ای که ائمه به اصطلاح معصوم که همه به اندازه موهای سرشان کنیز و برده داشتند و از انها تمتع جنسی میبردند، از آن مکرر استفاده کرده اند معنا و مفهومش چیست؟
از شر نفس و اعمال خود به الله پناه میبریم. کسی را که الله راهنمایی کند هیچکس نمیتواند گمراهش کند. ای کسانی که ایمان اورده اید همیشه به الله روی کنید و به او متکی باشید. و به الله متکی شوید و به خویشان یگانگی کنید و بدانید که الله مراقب شماست. والله منش شما را درست خواهد کرد و گناهان شما را خواهد بخشید و هر کس از الله و پیامبرش فرمانبرداری کند به پیروزی خواهد رسید.
بعد از خواندن جملات بی اهمیت بالا آخوند (با عمامه و بدون عمامه) از عروس میپرسد: آیا وکیلم شما را به عقد آقای ….. در بیاورم؟؟
هنگامی که عروس پاسخ مثبت داد رو به داماد میکند و همین پرسش را از او میکند.
حالا ببینیم پس از شنیدن پاسخ مثبت داماد آخوند از طرف عروس پاسخ چیست؟
برای این قسمت متن عربی رو هم مینویسم: انکحتک و زوجتک نفسی الی صداق المعلوم
واژه انکحتک از ریشه -ن ک ح- میاد که کلمه نکاح هم از همین ریشه میاد.
معنی این جمله که از طرف عروس به داماد گفته ميشود اين هست: من در برابر پول معینی که به من میدهی خود را در مقابل تو به گا…ن میدهم.
البته پوزش میخواهیم که ناچار شدیم این کلمه را ذکر کنیم وهدف آگاهی دادن می باشد، و عروس در برابر شنیدن جمله بالا که از طرف وکیلش (عاقد)بیان میشود, میگوید: قبول میکنم
در فرهنگ دهخدا(جلد نه صفحه ۷۲۱) (نکاح) دارای دو معنی (جماع کردن) و (گ ا ی ی د ن) میباشد.
همچنین در فرهنگ عربی به عربی(التوقیف علی مهمات التعاریف) نکاح به این صورت توضیح داده شده: (ایلاج ذکر فی الفرج لیصر بذالک کالشی الواحد) که معنی کلمه به کلمه آن میشود: وارد کردن آلت تناسلی مرد در آلت تناسلی زن برای اینکه یک جسم واحد بشود.
زن در دام ادیان ابراهیمی - نوشته دکتر مسعود انصاری