Thursday, December 27, 2018

زادروز زكريای رازی دانشمندی که پیامبران را شیاد و قرآن را افسانه خواند


زادروز محمد ابن زكرياي رازي دانشمند بزرگ ايران
 بسياري از پژوهشگران تاريخ علوم زادروز رازd را 27 دسامبر اعلام داشته اند.

روی عکس ها کلیک کنید

 ابوریحان بیرونی می‌گوید رازی نخستین کسی است که مذهب را تقبیح کرد و دومین کسی است که ضرورت وجود پیامبران را انکار کرد
اگر از مردم این مذهب (اسلام) سندی برای درستی مذهب‌شان خواسته شود، آن‌ها برانگیخته می‌شوند و خون هر آن‌کس که مخالف‌شان باشد و چنین بپرسد را می‌ریزند.
آن‌ها تفکر منطقی را ممنوع کردند و در کشتن مخالفان‌شان کوشش دارند.
از این جهت حقیقت تماما خاموش شده و پنهان می‌شود.
محمدزکریای‌رازی، فیلسوف و دانشمند ایرانی


رازی: اگر واجب باشد که کتابی از جانب خداوند بر مردم حجت باشد، آن کتب اصول هندسه و مجسطی است. که آدمی را به معرفت و حرکات فلک و کواکب می رساند. مانند کتب منطق و کتب طب که در آن مصلحت بدنهای مردم است. اولی است که حجت باشند و از چیزی که نه نفعی دارد و نه زیانی، و نه امر پوشیده ای را کشف می کند
مناظره محمد زکریای رازی با ابوحاتم رازی



 (رازی) گفت: «به چه دلیل خدا باید معدودی را به عنوان پیامبران انتخاب کند تا آنها را برتر از دیگرانی قرار دهد که قرار است آنها را هدایت کند و مردمان را به ایشان وابسته کند؟ و بر چه اساس تو می‌پنداری که ممکن است خردمندی خردمند چنین روشی را برای [حکمرانی] بشریت برگزیند، یعنی گروهی از مردم را برعلیه گروهی دیگر برانگیزد؛ دشمنی را در میانشان رواج دهد؛ نبرد را در میان آنها افزایش دهد و از این‌رو مردمان را به نیستی برساند؟ تو ادعا می‌کنی که معجزه‌ای که [نبوت محمد را اثبات می‌کند] حاضر و در دسترس است، یعنی قرآن؟ تو می‌گویی که هرکس انکارش می‌کند یکی مشابه‌اش را بیاورد. در واقع ما می‌توانیم هزاران مشابه‌اش را بیاوریم از آثار لفاظان، فصیح‌گویان و شاعران که بسیار بهتر از قرآن جمله‌بندی شدند و مفاهیم را موجزتر می‌رسانند.
آن‌ها معانی را بهتر می‌رسانند و وزن شعری بهتری دارند. به خدا که آنچه تو می‌گویی ما را شگفت زده می‌کند. تو درباره‌ی کتابی سخن می‌گویی که [مشتی] افسانه‌ی باستانی را بازگویی می‌کند و در عین حال سراسر تناقض است و هیچ اطلاعات یا توضیح مفید و بدردبخوری ندارد و آن‌گاه تو می‌گویی چیزی شبیه آن بیاور؟


ابوحاتم نویسنده عالم النبوه

No comments:

Post a Comment