Saturday, December 08, 2018

آیت الله ها و زنان - سیدحسن مدرس - شیخ فضل الله نوری - خمینی








این بزرگان جهان اسلام تفکرات خود را از قرآن و سخنان امام علی برداشت کرده اند.
آیت الله خمینی در ۲۸ مهرماه در تلگرامی به اسدالله علم به مخالفت خود با ورود زنها به صحنه سیاست ادامه داد و در بخشی از آن نوشت:
 "ورود زنها به مجلسین و انجمنهای ایالتی و ولایتی و شهرداری مخالف [است با] قوانین محکم اسلام که تشخیص آن، به نص قانون اساسی، محول به علمای اعلام و مراجع فتواست، و برای دیگران حق دخالت نیست. و فقهای اسلام و مراجع مسلمین به حرمت آن فتوا داده و می‏‌دهند. در این صورت، حق رأی دادن به زنها و انتخاب آنها در همۀ مراحل، مخالف نص اصل دوم از متمم قانون اساسی است. و نیز قانون مجلس شورا، مصوب و موشّح ربیع ‏الثانی ۱۳۲۵ قمری، حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را در انجمنهای ایالتی و ولایتی و شهرداری از زنها سلب کرده است."

اطلاعیه نهضت آزادی 

 نهضت آزادی در اطلاعیه خود تلاش کرد موضع روحانیون در مخالفت با حق رای زنان توضیح دهد.
در این اطلاعیه آمد: «علما مخالف نیات پنهان دولت هستند. علما نگران‌اند هدف دولت شکستن قلمرو اسلام و مشروطیت از طریق کشاندن زنان به هرج‌و‌مرج سیاست و بی‌شرمی و افترازنی باشد».

اعلامیه 9 امضایی علمای قم بعد از فرمان به رسمیت شناخته شدن حق رای زنان 

 «پایه‌‏هاى اقتصادى این مملکت در شرف فروریختن است...با این‏ وضع رقت‌بار به جاى آن‌که دولت درصدد چاره برآید، سر خود و مردم را گرم مى‌کند به امثال دخالت زنان در انتخابات، یا اعطاى حق زن‌ها، یا وارد نمودن نیمى از جمعیت ایران در جامعه و نظایر این تعبیرات فریبنده، که جز بدبختى و فساد و فحشا چیز دیگرى همراه ندارد».

No comments:

Post a Comment