Tuesday, August 04, 2015

آمریکا فروش اسلحه به خلیج را بعد از مذاکرات هسته ای شدت بخشید




اهداف آمریکا در توافق هسته ای بر خلاف آنچه رسانه ها منتشر میکنند تنها صلح و ثبات در منطقه نبوده ، بلکه برای باز کردن جای پایی تازه و فروش اسحله های مخوفش بوده است . اگر چه دست یابی ایران به سلاح هسته ای تهدیدی جدی برایش محسوب میشد .
 بر اساس تجربیات چند دهه گذشته بخصوص بعد از جنگ با ویتنام مسجل شده است که هم استراتژی و هم تاکتیک این کشور بر روی کار آوردن دیکتاتورها استوار است و هر کشوری که بخواهد از این دور تسلسل خارج شود و روندی دموکراتیک را در پیش بگیرد با مشت آهنین آنها روبرو خواهد شد . اگر چه برای لاپوشانی سیاست های ویرانگرش گهگاه چرا سبزی هم به نیروهای آزادیخواه و برابری طلب نشان میدهد .
پارادوکسی که این روزها بعد از توافق هسته ای بخوبی قابل رویت است این میباشد که از سویی وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی ها با لبخند دیپلماتیک اظهار می کند که با توافق هسته ای ،  بحران در منطقه به مینیمم  رسیده است و از سوی دیگر شروع به آب کردن سلاح های بنجل و از کارافتاده خود در کشورهای نفت خیز می کند تا همچنان این نقطه قرمز از جهان را در تنش نگهدارد و به غارت طلای سیاه ادامه دهد .
کری با پر رویی بعد از توافقات هسته ای اظهار کرد که در کمپ دیوید  با همپیمانان خلیجی اش در باره  چگونگی ادغام سامانه های دفاعی منطقه با موشک های بالستیکی مشورت شده است و در این رابطه قرار است مانورهای نظامی مشترکی را هم راه بیندازند .

العربیه - جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه 3 اوت پس از نشست با وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه خلیج گفت که ایالات متحده، فروش اسلحه به این کشورها را «تسریع» می کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، کری که در کنفرانسی خبری در دوحه پایتخت قطر سخن می گفت، اظهار داشت: «بر سر سرعت بخشیدن به فروش اسلحه ضروری که در گذشته زمان زیادی برده بود، به توافق رسیدیم.»
وزیر امور خارجه آمریکا برای تشریع توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 به همتایان خلیجی اش به دوحه سفر کرده است.
کری دوشنبه در نشست فوق العاده وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج شامل سعودی، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، قطر و عمان در دوحه شرکت کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «بر سر آغاز عملیات آموزش بسیار محدود... با هدف مبادله گزارش های اطلاعاتی به توافق رسیدیم.»
کری همچنین از ادامه مشورت ها میان واشینگتن و همپیمانان خلیجی اش که ماه مه گذشته در کمپ دیوید آغاز شده بود، تاکید کرد. محور این مشورت ها «چگونگی ادغام سامانه های دفاعی منطقه با موشک های بالستیکی» و افزایش «مانورهای نظامی مشترک» بود.
از سویی خالد العطیه وزیر امور خارجه قطر در این کنفرانس خبر گفت که توافق هسته ای با ایران «بهترین گزینه به منظور رسیدن به راه حلی برای بحران هسته ای ایران از راه گفت و گو بود.»
توافق هسته ای که 14 ژوئیه گذشته میان تهران و 1+5 منعقد شد. برپایه این توافق، ایران بخشی از فعالیت های هسته ای خود را به حال تعلیق در می آورد و در مقابل، بخشی از تحریم های اعمال شده علیه این کشور، لغو می شود. مدت زمان این توافق که نگرانی های برخی از کشورهای منطقه را برانگیخته است، 10 ساله است.