Friday, February 16, 2018

تیمور لنگ مجتهد و حافظ قرآن مجید



امیر تیمور، مجتهد و حافظ قرآنِ بود : تیمور لنگ خود را مجتهد می‌دانست و ادعا می‌کرد که می‌تواند احکام را از قرآن استنباط کند، او نه تنها حافظ قرآن  بود، بلکه در میان حافظان قرآن این مزیت را داشت که می‌توانست قرآن را از آخر به اول بخواند.

 مناظره امیر تیمور با حافظ شیرازی :  

 امیر تیمور وقتی سبب کنیه حافظ  را پرسید، حافظ گفت : آیه ای از قرآن را بخواه تا از حفظ بخوانم. سپس امیر همان را به جفر1 خواند و موجب تعجب شد.

توضیح : جفر یعنی خواندن قرآن از حفظ و بالعکس مثلا انا فتحنا لک فتحا مبینا به جفر می شود: انیبم احتف کل انحتف انا. 
مثال دیگر : بسم الله : هالا مسب 


1 : تاریخ ایران، سایکس، جلد ۲، صص ۲۳۲ 



ایکنا به نقل از اسکای نیوز نوشته است:

نسخه‌ خطی قرآنی معروف به «مصحف تیمور لنگ»، یکی از بزرگترین نسخ خطی قرآن به‌شمار می‌آید که تاریخ کتابت آن به قرن ۱۵ میلادی بر‌می‌گردد و حمل این نسخه قرآن نیازمند چرخ دستی است.
 اندازه هر یک از صفحات قرآن تیمور به ۱,۵ در ۲ متر می‌رسد و فاصله خطوط از یکدیگر بین ۲۰ تا ۲۲ سانتی‌متر است.
«معصومه فرهد»، از فعالان عرصه نسخه‌های خطی قرآن در این باره گفت: این دو صفحه از قرآن حکایتی شنیدی دارد؛ شخصی نسخه‌ای دست‌نویس از قرآن کریم را به تیمور لنگ اهدا کرد، اما آن نسخه به اندازه‌ای کوچک بود که در یک جعبه مهر قرار می‌گرفت و این اثر به مذاق تیمور خوش نیامد.
وی افزود: بنابراین، «عمر اقطع»، خطاط و خوشنویسی که آن قرآن را نوشته بود، بار دیگر تلاش کرد تا این بار بزرگترین نسخه از قرآن را کتابت و رضایت تیمور لنگ را جلب کند و اتفاقا تیمور نیز از این اثر خوشش آمد و پاداش خوبی به نگارنده داد.



در سال 1941 مقارن با جنگ جهانی دوم آرامگاه امیر تیمور گورکانی بدست محققان شوروی شکافته شد تا با بدست آوردن بقایای وی چهره اصلی اورا ترسیم کنند. در نبش قبر تایید شد که یک پای جنازه از پای دیگرش کوتاه تر است.

جالب اینجاست که بر روی تابوت نوشته شده بود هرکس این قبر را بگشاید جنگ را به کشور خود آورده است. چندی پس از گشودن قبر تیمور آبمان‌ها طی عملیات بارباروسا را بر علیه شوروی شروع کردند. جسد تیمور اگرچه یکسال بیرون بود ولی چند روز پس از دفن مجدد وی تیمور قوای شوروی در نبرد استالینگراد پیروز شدند.
خبرگزاری فارس

No comments:

Post a Comment