Friday, February 23, 2018

سرسره هایی که توسط رضا شاه تخریب گردید



سرسره هایی که توسط رضا شاه تخریب گردید
داریوش شهبازی می‌نویسد: فتحعلی‌شاه، پدر بزرگ ناصرالدین شاه که به قولی بیش از هزار همسر داشت، چندین سرسره برای خود در نقاط مختلف ایران بنا کرده بود که از جمله می‌توان به سرسره باغ نگارستان، سرسره کاخ سلطنت‌آباد، واقع در محوطه‌ای که امروز پادگان نظامی چهارراه پاسداران در آن واقع است، و سرسره ری، در دل کوه، اشاره کرد. این سرسره‌ها توسط رضاشاه تخریب گردیدند.

در ویکی پدیا آمده است:

سرسره ی حرمسرای شاهان قاجار...! از دوران فتحعلی شاه قاجار که معروف است هزار زن در حرمسرا داشت سرسره هایی از جنس مرمر در حرمسرای شاهانه وجود داشت که شاه و همسران همگی برهنه می شدند و شاه در جای مخصوصی پایین سرسره مستقر میشد و زنان از بالای سرسره به آغوش قبله عالم سرازیر میشدند بطوری که معروف است اگر فتحعلی شاه روزی دو ساعت با زنان خود سرسره بازی نمیکرد روزش برایش دلچسب نمیبود، این عمل تا دوران ناصرالدین شاه نیز وجود داشته و او نیز مانند پدربزرگ خود از این تفریح نوآورانه و متحورانه! لذت میبرده است!!! این سرسره ها در کاخ های مختلف شاهان قاجار وجود داشت تا اینکه با به قدرت رسیدن رضاشاه بزرگ دستور ویرانی آنان صادر شد... پ ن:قرارداد های ننگین گلستان و ترکمنچای و از دست دادن بخش وسیعی از ایران شمالی و هرات در دوران فتحعلی شاه به ایران تحمیل شدند،زمانی که شاهان سلسله منحوس قاجار مشغول عیاشی بودند ایران توسط روس و انگلیس بلعیده میشد..


حوه استفاده از سرسره بدین صورت بود که شاه و تمامی همسران برهنه می‌شدند. شاه در پایین سرسره و در مکانی که بدن وی را ثابت و با حالت مناسب نگاه می‌داشت، مستقر می‌شد و همسران یکی یکی از بالای سرسره به پایین سرازیر می‌شدند و بعد از تماسی مختصر از شاه جدا می‌شدند تا نفر بعدی به پایین سرازیر شود
پشت پرده‌های حرمسرا- حسن آزاد-انتشارات انزلی-۱۳۸۲ 


جان والتر می‌نویسد:
فتح‌علی‌شاه ساعاتی را به خوشی صرف آن می‌کرد که زیبارویان حرم لخت و عریان، یک به یک از سرسره (ای که به همین منظور ساخته شده بود) پایین بلغزند و در میان بازوهای آقایشان قرار گیرند و سپس بازی‌کنان در حوض غوطه‌ور شوند. 
علی اکبر دهخدا می‌نویسد:
الان درست پنجاه پنج روز و پنج ساعت و پنج دقیقه بود که من به بعضی ملاحظات چرند و پرند ننوشته بودم، یعنی عادت یک سال و نیمه خودم را ترک کرده بودم و چنان‌که همه ایرانی‌ها می‌دانند ترک عادت موجب مرض است. یعنی ... و همان‌طور که خاقان مغفور فتحعلی‌شاه قاجار اگر روزی دو ساعت زیر سرسره عمارت نگارستان طاق‌واز نمی‌خوابید ناخوش می‌شد و ... 
 چرند و پرند شماره دوازده 

یرواند آبراهامیان نیر می‌گوید:
بنا بر یک داستان، فتح‌علی‌شاه هر روز به عریان پشت دراز می‌کشید تا زنانش لخت و عریان از روی او سر بخورند. 



No comments:

Post a Comment