Thursday, September 25, 2025

Superstitions خرافات سخنان بزرگان(4)

 

برای یک مسلمان از روز هم روشنتر است که باورهای هندوها عقاید خرافی و احمقانه است . ولی در باره دین خودش کوچکترین شکی ندارد که حقیقت محض است . هر وقت یک مسلمان بتواند این حس نسبت به هندوییسم را نسبت به اسلام پیدا کند آنوقت خواهد فهمید که یک بی دین چگونه می اندیشد.

ریچارد داوکینز


A superstition is a premature explanation that overstays its time.
 George Iles
خرافات، توضیحی زودهنگام است که بیش از زمان خود دوام می‌آورد.
 جورج ایلز



عقل آینده را شکل میدهد
اما خرافات
حال را آلوده می کند
گوراگوست فون پلاتن

I said, that Superstition was the child of Fear, and Fear the child of Ignorance; and you might expect me to say antithetically, that Science was the child of Courage, and Courage the child of Knowledge.

 Charles Kingsley

من گفتم که خرافات فرزند ترس است و ترس فرزند جهل؛ و شما ممکن است انتظار داشته باشید که من برعکس بگویم که علم فرزند شجاعت است و شجاعت فرزند دانش.

 چارلز کینگزلی


نقد خرافات از زنده یاد صادق چوبک در چراغ آخر

May we not suspect that the vague but very real fears of children, which are quite independent of experience, are the inherited effects of real dangers and abject superstitions during ancient savage times?

 Charles Darwin

آیا نمی‌توانیم گمان کنیم که ترس‌های مبهم اما بسیار واقعی کودکان، که کاملاً مستقل از تجربه هستند، اثرات ارثی خطرات واقعی و خرافات پست در دوران وحشی‌گری باستان هستند؟

 چارلز داروین

بیشتر پادشاهان و کشیشان مستبد بوده اند

و همه ادیان پر از خرافات است 

هاکسلی

خرافاتی که در آن بزرگ شده ایم
حتی اگر آن را به عنوان خرافات بپذیریم
قدرتش را بر ما از دست نمی دهد
همه کسانی که زنجیرهای خود را مسخره میکنند آزاد نیستد
تولد افرایم لسینگ


اعتقاد به خدا، خرافه ای بچه گانه است

من نمی‌توانم خدایی را تصور کنم که مخلوقات خود را پاداش یا کیفر می‌دهد و اهدافش 

طبق مقاصد ما انسان‌ها شکل گرفته است.

نامه معروف آلبرت انیشتین

Princeton, 3. 1. 1954
آقای گاتکیند عزیز،

 کلمه خدا برای من چیزی بیش از بیان و محصول ضعف انسان نیست، کتاب مقدس مجموعه‌ای از افسانه‌های محترم، اما همچنان کاملاً بدوی است که با این وجود بسیار کودکانه هستند. هیچ تفسیری، هر چقدر هم ظریف، نمی‌تواند این را برای من تغییر دهد. 
برای من، دین یهود مانند همه ادیان دیگر، تجسمی از کودکانه‌ترین خرافات است. و قوم یهود که من با کمال میل به آنها تعلق دارم و به تفکرشان عمیقاً وابسته‌ام، برای من هیچ ویژگی متفاوتی با سایر مردم ندارند. تا آنجا که تجربه من می‌گوید، آنها نیز از سایر گروه‌های انسانی بهتر نیستند، اگرچه به دلیل فقدان قدرت از بدترین سرطان‌ها در امان هستند. در غیر این صورت، من نمی‌توانم هیچ چیز «برگزیده‌ای» در مورد آنها ببینم.
به طور کلی، دردناک می‌دانم که شما ادعای یک موقعیت ممتاز را دارید و سعی می‌کنید از آن با دو دیوار غرور، یکی بیرونی به عنوان یک انسان و دیگری درونی به عنوان یک یهودی، دفاع کنید. به عنوان یک انسان، شما به اصطلاح، ادعای رهایی از علیت را دارید که در غیر این صورت پذیرفته می‌شود، و به عنوان یک یهودی، ادعای امتیاز توحید. اما علیت محدود دیگر اصلاً علیت نیست، همانطور که اسپینوزای شگفت‌انگیز ما با تمام صراحت، احتمالاً به عنوان اولین علیت، آن را تشخیص داد. و تفاسیر جاندارانگارانه از ادیان طبیعت در اصل با انحصارگرایی باطل نمی‌شوند. با چنین دیوارهایی، ما فقط می‌توانیم به نوعی خودفریبی دست یابیم، اما تلاش‌های اخلاقی ما توسط آنها پیش نمی‌رود. برعکس
اکنون که کاملاً آشکارا تفاوت‌هایمان را در اعتقادات فکری بیان کرده‌ام، هنوز برای من روشن است که ما در موارد اساسی، یعنی در ارزیابی‌هایمان از رفتار انسان، کاملاً به یکدیگر نزدیک هستیم. آنچه ما را از هم جدا می‌کند، فقط «تکیه‌گاه‌های» فکری و «عقلانی‌سازی» به زبان فروید است. بنابراین فکر می‌کنم اگر در مورد چیزهای مشخص صحبت کنیم، یکدیگر را به خوبی درک خواهیم کرد.
با تشکر دوستانه و بهترین آرزوها،
ارادتمند شما
آ. انیشتین










































No comments:

Post a Comment