تا فکر شما که در غل و زنجیر است - آزادی دست و پایتان تزویر است - برخیز و غبار روح خود را بتکان - اندیشه نو شدن همان تغییر است - مهدی یعقوبی (هیچ)
Sunday, January 29, 2023
Saturday, January 28, 2023
محمد الماغوط - بعد از 1400 سال از ما میخواهند که مانند آنان بیاندیشیم
هزار و چهار صد سال پیش مردم در صحراها میزیستند
در خیمه ها می آرمیدند و شب های تاریکشان را
با سوزاندن روغن و چوب روشن میکردند
چیزی نمیدانستند جز گله چرانی و جنگ و به اسارت گرفتن اسیر جنگی
میکشتند، میجنگیدند، پیکار میکردند و ازدواج میکردند
هزار و چهارصد سال پیش
Thursday, January 26, 2023
اولین کتابی که از مجاهدین خلق قبل از انقلاب 57 خواندم
شناخت: متدولوژی
این کتاب به شرح موضع سازمان مجاهدین خلق ایران درباره مفهوم شناخت پرداخته و راههای دستیابی به شناخت صحیح و علمی از جهان، جامعه و خود را تشریح می کند.
قسمتی از کتاب:
- اصل تاثیر متقابل ( همبستگی پیشرفتها )
« بنابر اصل تاثیر متقابل ، حرکت و تغییر هر پدیده وابسته به تغییرات پدیده های دیگر است ، تاثیر متقابل پدیده ها تاثیر متقابل ارگانیک است نه مکانیک ، یعنی فقط در کنار هم می توانند به موجودیت خود ادامه دهند ، و موجودیت هر پدیده ای مشروط است به وجود پدیده های دیگر . . . از آنجا که تعداد پدیده ها بینهایت می باشد روابط بین اشیاء نیز سر به بینهایت می زند و ظیفه علم عبارت است از کشف این روابط در طول زمان بی نهایت .
از نظر متد دینامیک علت اصلی تغییر پدیده ها در درون آنها نهفته است ، و آن عبارتست از وجود دو وجه متضاد ، و یا دو جنبه متناقض در ذات اشیاء و پدیده ها
Tuesday, January 24, 2023
Sunday, January 22, 2023
مرغ دانا و میمون - کلیله و دمنه
یک معلم در اراک به دلیل خواندن داستان «مرغ دانا و میمون» در کلاس درس احضار شد
مرغ دانا و میمون (کلیله و دمنه)
حکایت میکنند که در زمانهای قدیم، تعدادی از بوزینگان در کوهی مسکن گزیده بودند و در آنجا امرار معاش میکردند تا اینکه زمستان آمد و آنها همگی روزها را سپری میکردند ولی شبهای آنجا بسیار سرد بود و آنها پناهی نداشتند تا از سرما در امان بمانند در نتیجه به دنبال روشنایی و یا نوری میگشتند، به امید اینکه آن روشنایی آتش باشد و خود را به آنجا برسانند و از سرما فرار کنند و در پناه آن گرم بمانند.
شعری از حسین پژمان بختیاری بحبوحه جنگ دوم جهانی و اشغال ایران۱۳۲۰
حسین پژمان بختیاری (متولد ۱۲۷۹تهران متوفی۱۳۵۳تهران) شاعر و تصنیفسرای ایرانی عصر قاجار و دورهٔ پهلوی بود.
Wednesday, January 18, 2023
مرتد اعلام شدن اسپینوزا - یا فتوای مرگ اسپینوزا
اسپینوزا فیلسوف یهودی تبار هلندی در سال 1656 توسط کنیسه مرکزی آمستردام مرتد اعلام میشود، این کنیسه اطلاعیه زیر را راجع به اسپینوزا منتشر کرده بود:
Wednesday, January 11, 2023
میخائیل باکونین دین به پایان می رسد
دین به پايان مىرسد و فلسفه آغاز مىشود، همان گونه كه كيمياگرى به پايان مى رسد و شيمى آغاز مىشود، و طالع بينى به پايان مى رسد و سـتاره شناسی آغاز مى گردد.!
خدا را مذاهب، پیامبران و مقدسین، با تخیل و تعصبِ انسانهایی ساختهاند که هنوز تواناییهای ذهنیشان به رشد کامل نرسیده بود.
درنتیجه، بهشت چیزی نیست جز سرابی که در آن انسان توسط جهل و ایمان خود به تعالی میرسد و تصویر خود را به صورت بزرگ و واژگون و الوهیت یافته کشف میکند.
بنابراین تاریخ مذاهب، از پیدایش، تا اوج و افول خدایانی که در باور انسان از پی یکدیگر آمدند، چیزی نیست جز پیشرفت هوش و آگاهی جمعی بشریت.
انسانها در مسیر پیشرفت تاریخیشان یا در خویشتن و یا در طبیعت بیرونی، هر کیفیت یا هر نقص بزرگی را که دریافتند، به سرعت، آن را به خدایانشان نسبت میدادند.
بعد، در آن کیفیت بیش از اندازهاش اغراق و آن را با روش کودکان با تخیل مذهبیشان بزرگ کردند. و سپس متافیزیسینها، ایده آلیستهای مذهبی ،فیلسوفان ،سیاستمداران یا شاعران آن را توسعه دادند.
ایدهی خدا (خداباوری) نشانگر طرد خرد وعدالت انسانی است.این قطعیترین انکار آزادی بشریست و قطعاً به بندگی بشریت ختم میشود، هم در اندیشه و هم در عمل.
میخائیل باکونین
خدا و دولت
Saturday, January 07, 2023
Thursday, January 05, 2023
میرزا آقاخان کرمانی - یک جلد کتاب از 24 کتاب بحارالانوار
مصاحبه با میچیو کاکو
ترجمه : فاکس مولدر
در ژانویه سال 2010، هنگامی که فیزیکدان مطرح و یکی از متخصصین نظریه رشته ها، میچیو کاکو به مینسوتا سفر کرده بود، این فرصت به فیلیس گالد داده شد تا از طرف مجله Fate مصاحبه ای خصوصی با او داشته باشد. میچیو کاکو مولف کتاب “فیزیک غیر ممکن: توضیح علمی دنیای فیزرها، میدان های نیرو، دور فرستی و سفر در زمان” بوده و در دانشگاه City University در نیویورک مشغول به تدریس فیزیک نظری به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا می باشد.
ابعاد دیگر
فیلیس: شما یکی از طرفداران نظریه رشته ها هستید. این نظریه 11 یا 13 جهان یا بعد را در نظر می گیرد. شما این ابعاد را چگونه توضیح می دهید؟
کاکو: ما در دنیایی سه بعدی زندگی می کنیم. طول، عرض و ارتفاع. و بعد چهارمی هم داریم که زمان است. اما اگر کسی در مورد ابعاد دیگر صحبتی کند، مردم خواهند گفت که او زیادی توهم زده است. خوب، وقتی که من هنوز خیلی کوچک بودم، خیلی به باغ چای ژاپنی در سن فرنسیسکو می رفتم. آنجا تعدادی ماهی بود که در برکه ای کم عمق شنا می کردند. من هم خودم را یک ماهی تصور می کردم. در آن حالت، می توانستم به جلو، عقب و راست و چپ شنا کنم. ولی بالا معنایی نداشت، چون دنیای برکه در سطح آب تمام می شد!