دانشمندان و فلاسفه بزرگ جهان اسلام در مورد سن و سال ابراهیم پیامبر برای ختنه با هم اختلاف نظر دارند و با هم متفق القول نیستند از سویی در بعضی از احادیث مستند آمده است که پیامبران و ائمه بزرگوار ختنه شده و از پهلوی مادر بدنیا می آیند
* * *
سنّت ختنه در ادیان و جوامع قدیمی نیز سابقه داشته است. بنابر آنچه در تورات[1] ذکر شده، حضرت ابراهیم در ۹۹ سالگی مورد خطاب الهی قرار گرفت و مأمور شد که خود و اولاد ذکور از نسل خود را به نشانه پیمان بستن با خداوند ختنه کند. یهودیان اغلف را نجس شمرده و از بسیاری از حقوق محروم میدانستند.[2]
سفر پیدایش، ۱۷: ۱، ۹۱۳
ذیب، ص۵۲
ابوهریره از پیغمبر ص روایت کرده که ابراهیم در سن هشتاد سالگی با تیشه ختنه کرد
تاریخ طبری ج1 ص214
در احادیث
پارهای احادیث نخستین مختون مرد را حضرت ابراهیم و نخستین مختون زن را هاجر مادر اسماعیل دانستهاند.
بنابر برخی احادیث، پیامبر اکرم را پس از تولد، عبدالمطلب، و بر پایه برخی دیگر جبرئیل، ختنه کرد. روایاتی دیگر حاکی است که آن حضرت مختون متولد شده است؛
همچنان که بنابر احادیث، برخی پیامبران و امامان نیز ختنه شده به دنیا آمدهاند و این از ویژگیهای امام به شمار رفته است
بر این اساس، باید ختنه را سنّتی دانست که پیش از اسلام متداول بوده و پس از آن، البته با شرایط و قیودی خاص، تداوم یافته است. با این همه، مذاهب مختلف اسلامی درباره چگونگی حکم آن اختلاف نظر دارند.
1 - احمدبن حنبل، ج ۲، ص۳۲۲؛ بخاری، ج ۴، ص۱۱۱؛ قاضی نعمان، ج ۱، ص۱۲۴؛ قس خطیب شربینی، ج ۴، ص۲۰۳ که سنین دیگری را نقل کرده است
2 - حرّعاملی، ج ۲۱، ص۴۴۳
3 - به ابن عبدالبرّ، ۱۴۱۰، ج ۲۳، ص۱۴۰؛ سیوطی، ص۱۷۰؛ مجلسی، ج ۱۵،
حدیثی از پیامبر اکرم(ص) به صورتهای مختلف روایت شده که در آن، ایشان به زنی که در آن دوره دختران را ختنه میرکرد فرمودند که این کار حلال است ولی باید به بریدن جزء کوچکی از اندام تناسلی اکتفا کرد
به بحرانی، ج ۲۵، ص۴۹، ۵۴؛ نجفی، ج ۳۱،
گفته شده به کار بردن واژه مُقطِّعةُالبُظور در حدیث نبوی خطاب به زن ختنه کننده، به جای واژههای متعارفی چون خاتنه یا مُبَظِّرَة، احتمالا نشان دهنده نوعی تخفیف و تحقیر این عمل از سوی آن حضرت است
پرش به بالا ↑ نووی، المجموع، ج ۱، ص۳۰۲۳۰۳
احکام ختنه کننده
ختّان (ختنه کننده) میتواند در برابر کار خود اجرت دریافت کند و تنها درصورتی ضامن است که مهارت کافی نداشته باشد یا در کار خود تعدی یا تفریط نماید.
به نظر برخی فقها، هرگاه مرد بالغ از ختنه خودداری کند، حاکم اسلامی موظف است او را به این کار وادارد.
رجوع کنید به ابن ادریس حلّی، ج ۳، ص۴۸۱؛ نووی، روضةالطالبین، ج ۷،