Wednesday, March 07, 2018

تاریخچه ترور با استفاده از سم


تاریخچه ترور با استفاده از سم
مسمومیت جاسوس سابق روسیه و دخترش در انگلستان


سرگی اسکریپال و دخترش یولیا
سرگی اسکریپال ۶۶ ساله و جاسوس سابق روس که در بریتانیا زندگی می‌کند، همراه دخترش بیهوش روی نیمکت یک مرکز در شهر سالیزبوری پیدا شد. پلیس بریتانیا می‌گوید سرگی اسکریپال و دخترش با ماد‌ه‌ای ناشناس مسموم شده‌اند. وزیر خارجه بریتانیا گفته است که این کشور نسبت به دخالت احتمالی خارجی در مسموم شدن سرگی اسکریپال "واکنش تندی" نشان خواهد داد. سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه هرگونه دخالت در این ماجرا را رد کرده است.


کیم یونگ‌نام
برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی که سال‌ها پیش از کره‌ شمالی گریخته بود ۱۳ فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی در فرودگاه کوالالامپور هدف سوءقصد قرار گرفت. دو زن پس از نزدیک شدن به او ماده‌ای به صورت و سرش مالیدند. این ماده ترکیبی شیمیایی به نام وی‌ایکس بود که روی اعصاب تأثیر می‌گذارد. مقامات مالزی یک سال بعد اعلام کردند کیم یونگ‌نام در کوله‌پشتی خود بیش از ده شیشه آمپول خنثی کننده این سم را همراه داشت. 


الکساندر لیتویننکو
افسر سابق سازمان اطلاعات خارجی روسیه به بریتانیا پناهنده شده بود و با تألیف دو کتاب اتهاماتی علیه سازمان اطلاعات خارجی روسیه و پوتین مطرح کرده بود. او پس از دیدار با دو افسر سابق ک‌گ‌ب بیمار شد و نوامبر ۲۰۰۶ میلادی درگذشت. تحقیقات حاکی از آن بود که لیتویننکو به قتل رسیده است. او به ماد‌ه رادیواکتیو پلوتونیوم ۲۱۰ آلوده شده بود. این ماده احتمالأ توسط مأموران سابق ک‌گ‌ب در چای او ریخته شده بود. 

ویکتور کالاشنیکوف
نوامبر ۲۰۱۰ میلادی پزشکان آلمانی متوجه میزان بالای جیوه در خون ویکتور کالاشنیکوف شدند. کالاشنیکوف که به عنوان خبرنگار در برلین کار می‌کرد، سرهنگ سابق اداره امنیت و اطلاعات جمهوری شوروی سابق (ک‌گ‌ب) بود. در هر لیتر از خون او ۷/ ۳ میکروگرم جیوه جاری بود. میزان قابل تحمل جیوه برای انسان ۱ تا ۳ میکروگرم است. ویکتور کالاشنیکوف به مجله آلمانی فوکس گفته بود: «مسکو من و همسرم را مسموم کرده است.»


ویکتور پوشچنکو
رئیس‌جمهور سابق و رهبر اپوزیسیون اوکراین سپتامبر سال ۲۰۰۴ میلادی بیمار شد. تشخیص پزشکان یک عفونت ویروسی یا آلودگی به ماد‌ه‌ای شیمیایی بود که موجب تغییر چهره یوشچنکو شد. رنگ چهره او زرد و صورتش مملو از دانه‌های تاول‌ شد. پزشکان معتقد بودند که دلیل تغییر چهره او ابتلا به کلرآکنه در پی مسمومیت با دیوکسین است. یوشچنکو دولت وقت اوکراین را به مسموم کردن او متهم کرد.


خالد مشعل
مأموریت سرویس اطلاعاتی اسرائیل برای ترور رهبر حماس، خالد مشعل نافرجام ماند. دو مأمور اسراییلی سپتامبر سال ۱۹۹۷ میلادی تلاش کردند هنگام ورود خالد مشعل به دفتر حماس در امان پایتخت اردن، ماد‌های سمی را در گوش او تزیق کنند. این حمله بی‌نتیجه ماند و مدت کوتاهی پس از آن، دو مأمور اسرائیلی بازداشت شدند. دستور ترور خالد مشعل را بنیامین نتانیاهو‌، نخست‌وزیر وقت اسرائیل صادر کرده بود. 




گئورگی مارکوف‌
گئورگی مارکوف، منتقد بلغار، پس از پایان شیف کاری خود در بی‌بی‌سی، منتظر اتوبوس بود که فرو رفتن جسم تیزی در ران خود حس کرد. سرش را که چرخاند مردی را دید که چتر به دست از او دور می‌شود. او چهار روز بعد‌، سپتامبر سال ۱۹۷۸ میلادی درگذشت. کالبدشکافی جسد او نشان داد که دلیل مرگ او آلودگی به سم رایسین بوده است. بسیاری معتقدند که این ماده سمی از نوک چتر آن مرد ناشناس وارد بدن مارکوف‌ شده بود.



گریگوری راسپوتین
راسپوتین مرد مورد اعتماد خانواده سلطنتی روسیه دسامبر سال ۱۹۱۶ به دعوت شاهزاد فلیکس یوسوپوف وارد کاخ یوسوپوف در سن‌پترزبورگ شد. شاهزاد فلیکس با کیکی آغشته به سیانور پتاسیم از او پذیرایی کرد. راسپوتین آن کیک را خورد. شاهزاد فلیکس سپس یک گیلاس شراب آغشته سیانید به او تعارف کرد. راسپوتین شراب را نوشید و به نوشیدن ادامه داد. سم که جواب نداد راسپتوین را هما‌ن شب با شلیک گلوله کشتند. 

منبع :دویچه وله

No comments:

Post a Comment