Monday, March 21, 2022

کتاب اسلام و جنگ آلمان نازی


 

جنگ‌جهانی دوم بخش بزرگی از جهان اسلام را هم در بر گرفت. تقریباً 150 میلیون مسلمان از شمال آفریقا تا جنوب شرقی آسیا در حوزۀ نفوذ و سلطۀ فرانسوی‌ها و بریتانیایی‌ها زندگی می‌کردند و شمار مسلمانان ساکن در حوزۀ شوروی هم به 20 میلیون نفر می‌رسید. از سال 1941م که به‌خصوص آثاری از شکست در جبهه‌ها برای قوای آلمان پدیدار گشت، رژیم آلمان تلاش شدیدی را به‌جریان انداخت تا هم پایگاهی در میان مسلمانان مناطق اشغالی کسب کند، هم این جمعیت مسلمان را به‌عنوان متحدان خود برای مقابله با دشمنان و به‌خصوص بریتانیا و شوروی به‌سوی خود به‌کار گیرد. تلاشی که در نقاطی مثل بالکان و قفقاز و کریمه بدون موفقیت نبود! مسلمان‌های بسیج‌شده را در همۀ جبهه‌ها به‌کار گرفتند؛ از ورشو و استالینگراد گرفته تا حتی دفاع از برلین...»

برای نفوذ در جهان اسلام در جریان جنگ، هيملر بعد از شکست قوای هیتلری در شمال آفریقا، از این تلاش هم فروگذار نکرد که به‌نهاد تحت مسئولیتش مأموریت دهد تا در قرآن کندوکاو کنند، شاید که سوره یا جمله‌ای را در این کتاب مقدس مسلمانان بیابند که با استناد به‌آن بتوانند هیتلر را به‌عنوان رهبری مذهبی و حتی خودِ پیامبر معرفی کنند! این تلاش ناکام می‌ماند، ولی در نامه‌ای که مقام‌های ادارۀ امنیت آلمان نازی به‌هیملر می‌نویسند، امکان اینکه هیتلر آن‌گونه که در روایات مسلمان‌هاست به‌هیبت مسیح یا امام‌زمان برای کُشتن دجال ظهور کند، منتفی نیست! در روایات اسلامی از پیامبر نقل است که «دجال در امت من بیرون می‌شود در 40 روز؛ پس خداوند عیسی ابن مریم را مأمور می‌کند، او را طلب می‌کند و از بین می‌برد.» به‌این‌ترتیب کارزاری تبلیغاتی به‌راه افتاد و اعلامیه‌هایی در معرفیِ هیتلر به‌عنوان نابودکنندۀ دجال در نقاطی از کشورهای اسلامی پخش شد.


در این اعلامیه آمده‌است؛ «ای مردم عرب! آیا خادم خداوند را می‌شناسید؟ او حالا دیگر در جهان ظاهر شده و سنان و خنجر خود را عليه دجال و متحدان آن به‌حرکت درآورده‌است!» 

 کتاب اسلام و جنگ آلمان نازی، دیوید معتدل؛ تاریخ‌دان و استادیار ایرانی‌تبار تاریخ بین‌الملل در لندن


No comments:

Post a Comment