Tuesday, May 17, 2011

بپاخیزید ای شیران تبریز


شب قیرینه گردد پاره پاره
دمد خورشید آزادی دوباره
فراری میشود جلاد خونخوار
اگر تبریز بر خیزد دوباره
یکی از درخشان ترین صفحات تاریخ ایران بی شک  در تبریز و در کوی امیرخیز رقم خورده است . ستارخان با سرنگون کردن پرچمهای سفید تسلیم بر سردر خانه ها در تاریکترین و سخت ترین لحظه های نبرد با استبداد ، آنهم در محاصره بیش از 30 هزار سرباز و مزدوران دولتی نشان داد که  اراده انسانی و عشق به آزادی را اگر حتی در هیات یک تن شعله کشد نمی توان خاموش کرد . 

«  در تاریخ مشروطه ایران هیچ کاری به بزرگی و ارجداری ایستادگی گردانه ستارخان نیست  . مشروطه از همه شهرهای ایران بر خاسته ، تنها در تبریز باز میماند . تبریز هم برخاسته ، تنها در کوی کوچک امیرخیز بازپسین ایستادگی را می نمود . در سایه دلیری و کاردانی ستارخان بار دیگر به همه کویهای تبریز باز گشته سپس نیز به همه شهرهای ایران باز گردید . آن لکه سیاهی که در نتیجه زبونی و کارندانی نمایندگان پارلمان و شکست آزادیخواهان تهران ، به دامن تاریخ ایران نشسته بود ، این مرد با جانبازی های خود آن را پاک گردانید .
بی سبب نیست که ما در تاریخ به آن مرد ارج بیشتر میگذاریم . ستارخان نه تنها مشروطه را به ایران باز گرداند ، صدها کسان از کشته شدن و از گزند آسیب رهانید » .
« کونسول ( روس ) به ستارخان پیشنهاد کرد بیرقی از کونسولخانه فرستاده شود و او بدر خانه خود زده در زینهار دولت روس باشد ... ستارخان چنین پاسخ داد خیر کونسول من میخواهم هفت دولت به زیر بیرق ایران باشد من زیر بیرق بیگانه نروم » .
احمد کسروی کتاب تاریخ مشروطه

No comments:

Post a Comment