Thursday, December 05, 2013

اسلام ورود و خروج



ارتداد

مذاهب در جهان از پایه گذاران و مروجان بی چون و چرای قتل و کشتار دگراندیشان و کسانی که از دین شان برتافته و هر نوآوری و بدعت میباشند . در جهان نمونه های این کشتارها بخصوص در دوران تفتیش عقاید به وفور به چشم میخورد ، مذهب اسلام نیز جدای از این قواعد عام در زمینه قتل و کشتن دگر اندیشان در پوش « توهین به پیامبر اسلام » « هتک حرمت به نوامیس و ائمه اطهار و ... » و دیگر اتهامات کذایی و دروغ نبوده است . نمونه حی و حاضر آن شاهین نجفی در ایران میباشد که مراجع تقلید بطور عریان فتوای قتل او را به خاطر خواندن یک ترانه صادر کرده اند و یا گلشیفته فراهانی که یک قسمت از بدن را که تابو محسوب میشود در ملاء عام به نمایش گذاشته است . علمای دینی خود را صاحب تن و جان و دین و ایمان مسلمانان میدانند و در خصوصی ترین چیزهای افراد فضولی و امر و نهی میکنند و هر کس را که از این خط قرمز عبور کند مفسد فی الارض قلمداد میکنند و وحشیانه فرمان قتلش را صادر میکنند .



***

زمینه های تاریخی حکم مجازات مرتد بر میگردد به دوران صدر اسلام که پیامبر اسلام امر کرد :
 «من بدل دينه فاقتلوه : هر کس دينش را تغييرداد بکشيدش»

  حسين نوري, مستدرک الوسائل, ج18, ص 163


همه نویسندگان بزرگ اسلامی و گزارشگران بر این امر متفق القولند که در زمان پیامبر اسلام حداقل این چهار نفر به جرم ارتداد اعدام شدند .
 در جريان فتح مکه و بعد از عفو عمومي پيامبر(ص) آن حضرت دستور قتل چهار نفر را که به جرم ارتداد تحت تعقيب بود صادر فرمودند: «اقتلوهم و ان وجدتموهم متعلقين بأستار الکعبه : اين چهار نفر را بکشيدش و لو که خودشان را به پرده کعبه آويزان کرده باشد » 

محمد حسن نجفي, جواهرالکلام, ج41, ص 436

اين چهار نفر عبارتند از: 1 – عبدالله بن سعد بن ابي سراح 2 – عبدالله بن اخطل 3 – مقيس بن صبابه 4 – ساره کنيزي از کنيزان ابي عبدالمطلب

 ابن هشام, السيره النبويه, ج2 و ابن اثير, الکامل في التاريخ, ج 2 و 4
 
«ارتداد» كه از واژه «رد» گرفته شده، در لغت به معناى بازگشت است. در فرهنگ دينى، بازگشت به كفر ارتداد و ردّه ناميده مى‏شود .

 المفردات فى غريب القرآن، راغب اصفهانى، ص 193و192. 

همه فرق مختلف اسلامي درباره کيفر مرتد اتفاق نظر دارند هر چند که در شرايط و مورد آن اختلافاتي بين آنها وجود دارد ولي در اصل حکم و حتي مجازات قتل, ترديد ندارد. « اجمع العلماء و الفقهاء من العامه و الخاصه, قديماً و حديثاً, ان من خرج عن الاسلام فهو مرتد واجب القتل؛ علماء و فقهاء شيعه و سني گذشته و معاصر اجماع دارند. کسي که از اسلام خارج شود مرتد است و واجب القتل » 

 (عبدالکريم, موسوي اردبيلي, فقه الحدود و التعزيرات, ص 836


 در کتاب المغني که يکي از منابع مهم فقهي اهل سنت به شمار مي رود آمده است: أجمع أهل العلم علي وجوب قتل المرتد، همه دانشمندان بر وجوب قتل مرتد اجماع دارند»
 کتاب المغني المحتاج, ج 4, ص 135

***
 

    صریح و روشن بگویم، من مسلمان نیستم. من هیچوقت جرم ارتداد را نپذیرفته ام چون هیچگاه به عنوان یک انسان بالغ و عاقل در زندگى ام هیچ نوع اعتقاد دینى را به رسمیت نشناخته و اعلام نکرده ام. کسى نمى تواند نسبت به عقیده اى که هیچوقت نداشته، مرتد شود و بخاطر آن مجازات شود.
سلمان رشدی

***


عبید زاکانی را گفتند اسلام چه دینیست ؟ فرمود :                                                                                                
اسلام دینی است آزادمدار که چون در آن وارد شوی سر آلتت را ببرند و چو از آن خارج شوی سر خودت را .