Saturday, May 16, 2020

بسیجیان مقبره مقدس یهودیان در همدان را به آتش کشیدند


حمله بسیجیان به مقبره مقدس یهودیان انسان را به یاد یورش تازیان در صدر اسلام می اندازد
با این تفاوت که تازیان از خارج از مرزها آمده بودند اما  این تخم و ترکه آنها از داخل ایران اشغال شده هجوم کردند

سه ماه پیش گروهی از بسیجیان یا همان آتش به اختیارها، تهدید به حمله و مصادره این مقبره کرده بودند

همچنین ده سال پیش، گروهی از دانشجویان بسیجی در تجمعی مقابل مقبره «استر و مردخای» تهدید کرده بودند که این زیارتگاه یهودیان ایران را ویران خواهند کرد

مقبره استر و مردخای (به عبری: קבר אסתר ומרדכי) در مرکز شهر همدان، ابتدای خیابان دکتر شریعتی قرار دارد. بُقعه اِستِر و مردخای جزء مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان ایران و جهان است. این مقبره جزء آثار میراث فرهنگی ایران ثبت شده‌است. وجود این زیارتگاه، عامل مهمی در شکل‌گیری و تداوم حضور جامعه یهودی در همدان بوده‌است. محل مشهور به قبر «استر» گور ملکه «سوسن»(Suzan) است که محله یهودی‌نشین را در همدان تأسیس کرده‌است


یادآور جنایات نازی‌ها
مرکز سایمون ویزنتال، یکی از بزرگترین سازمان‌های بین‌المللی حقوق‌بشری یهودی،  با انتشار بیانیه‌ای حمله به آرامگاه استر و مردخای را به شدت محکوم کرد.
در این بیانیه که توسط خاخام ماروین هایر و خاخام آبراهام کوپر، دو تن از اعضای این سازمان، نوشته شده، آمده است: «به آتش کشیدن این مکان مقدس یهودیان یادآور نازی‌هایی است که نه تنها زندگان را می‌کشتند، بلکه درگذشتگان را نیز مورد هتک حرمت قرار می‌دادند.»
این بیانیه می‌افزاید: «این حمله در شرایطی که حکومت ملایان بر طبل کینه‌توزی علیه یهودیان می‌کوبد و سیاست مورد حمایت آن حکومت بر انکار هولوکاست استوار شده، اتفاق افتاده است. در چنین فضایی یک حمله خشونت‌بار علیه یهودیان،‌ یهودیت، و میراث یهود نباید موجب شگفتی کسی شود.»
در پایان این بیانیه آمده است: «ما از همه رهبران جهان می‌خواهیم که این حمله بزدلانه یهودستیزانه و سیاست‌های دنباله‌دار یهودستیزانه ایران را محکوم کنند.»
مقبره استر و مردخای سال 1840 میلادی

آرتور استارک، ویلیام داراُف و مالکوم هوئنلین روسای سازمان‌های یهودیان در آمریکا در یک بیانیه مشترک به آتش‌‌سوزی مقبره «استر و مردخای» در شهر همدان ایران واکنش نشان دادند.
آنها در بیانیه مشترک نوشتند که سه ماه پیش، گروهی از بسیجیان تهدید به حمله و مصادره این مقبره کرده بودند.
آنها خواستار محکومیت جهانی علیه این اقدام در ایران شدند و از دولت ایران خواستند که از هرگونه اقدام اینچنینی پیشگیری کند.
جاناتان گرینبلات رئیس «اتحادیه ضد افترا» روز جمعه در توئیتر خود نوشت براساس گزارش‌های دریافتی این مکان مقدس یهودیان در شب به آتش کشیده‌شد. او ابراز امیدواری کرد که مسئولان عوامل این اقدام ضدیهودی را برای اجرای عدالت و تعهد به محافظت از مکان‌های مقدس اقلیت‌های مذهبی، مجازات کنند.



No comments:

Post a Comment