Tuesday, May 26, 2020

سئوال خنده دار فتحعلی شاه از سفیرش در استانبول



فتحعلی شاه به سفیر ممالک محروسه در استامبول نامه ای نوشته است اصل نامه در موزه سلطنتی نگهداری می شود :

اول) بر ذمت تو لازم است که به درستی تحقیق کنی که وسعت ملک فرنگستان چه قدر است و آیا کسی به نام پادشاه فرنگ وجود دارد یا نه. در صورت وجود داشتن پایتختش کجاست.

دوم) فرنگستان عبارت از چند ایل است. آیا شهرنشینند یا چادرنشین و آیا خوانین و سرکردگان ایشان کیانند.

سوم) در باب فرانسه غوررسی خوبی بکن و ببین فرانسه هم یکی از ایلات فرنگ است و یا گروهی دیگر است و ملکی دیگر دارد. بناپارت نام کافری که خود را پادشاه فرانسه می داند کیست و چه کاره است.

چهارم) در باب انگلستان تحقیق جداگانه و علیحده کن و بببین ایشان که در سایه ی ماهوت و پهلوی قلم تراش این همه شهرت پیدا کرده اند از چه قماش به شمار می روند و از چه قبیل قومند و آیا این که می گویند در جزیره ای ساکنند و ییلاق و قشلاق ندارند و قوت غالبشان ماهی است راست است یا نه. اگر راست باشد چطور می شود در یک جزیره بنشینند و هندوستان را فتح کنند؟

 پس از آن در حل این مسأله ی دیگر که در ایران این همه به ذهن ما افتاده صرف مساعی و اقدام بنما و نیک بفهم که در میان انگلستان و لندن چه نسبت است آیا لندن جزوی از انگلستان است یا انگلستان جزوی از لندن است.

پنجم) به علم الیقین تحقیق کن که کمپانی هند شرقی که این همه مورد بحث و گفت وگو است با انگلستان چه رابطه ای دارد.....

ششم) از روی قطع و یقین غوررسی در حالت ینگی دنیا کن. در این باب سرمویی فرونگذار.

هفتم) و بلکه آخر تاریخ فرنگستان را بنویس و در مقام تفحص و تجسس بر این که اسلم شقوق و احسن طرق برای هدایت فرنگستان گمراه به شاهراه اسلام و بازداشتن ایشان از اکل میته و لحم خنزیر کدام است.

2 comments:

  1. با درود، لطفا منبع تاریخی خود را ذکر کنید. بدون منبع، نوشته هایتان بی ارزش می شود. ناآگاهی خانواده های حاکم در ایران چه قبل و چه بعد، اظهر من شمس است ولی همیشه باید منبع اخبار تاریخی ذکر شود وگرنه با بسیجی سر کوچه بی تفاوت خواهد بود که چهل سال است خبر از فروپاشی دنیا می دهد. مرسی

    ReplyDelete
  2. لطفا در گوگل جستجو کنید دهها سایت این مطلب را نقل کرده اند همچنین سید محمد علی ابطحی در سایت خود نوشت
    فتحعلی شاه به سفیر ممالک محروسه در استامبول نامه ای نوشته است که اصل نامه در موزه سلطنتی نگهداری می شود.

    ReplyDelete