Monday, August 17, 2020

قرآن دستنویس بیرمنگام قبل از تولد حضرت محمد نوشته شده است




قرآن دستنویس بیرمنگام قبل از تولد حضرت محمد نوشته شده است
عده ای از مورخین بر اساس شواهد و کند و کاوهای علمی به این نتیجه رسیده اند که قرآن دست نویس بیرمنگام متعلق به پیش از اسلام است .
این خبر مدتهاست که خشم مسلمانان را که از همان لحظه تولد در گوش شان اذان خوانده و بطور وراثتی اسلام می آورند و سپس عقل و خرد خود را برای اثبات آنچه را که بی دلیل پذیرفته اند بکار می اندازند برانگیخته است.



قرآن دست‌نویس دانشگاه بیرمنگام یکی از قدیمی‌ترین نسخ خطی قرآن است که در سال ۲۰۱۵ میلادی در کتابخانه کدبری دانشگاه بیرمنگام یافت شداین نسخه که روی دو قطعه کاغذ پوستی به خط حجازی نوشته شده‌است، شامل بخشی از سوره‌های ۱۸ تا ۲۰ قرآن است بر اساس آزمایش رادیو کربن، قدمت پوست آهوی این نسخه به احتمال ۹۵٫۴ درصد مربوط به سالهای بین ۵۶۸ یعنی دو سال پیش از تولد پیامبر اسلام و ۶۴۵ میلادی  برابر با ۲۴ ه‍.ق (زمان خلافت عمر خطاب) است.
به گفته آذرتاش آذرنوش - مدیر بخش ادبیات عرب مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی - با آزمایش کربن چهارده به این نتیجه رسیدند که پوست استفاده شده در این نسخه احتمالا مربوط به پیش از پیامبر اسلام است. 



متن خبر را از سایت حکومتی جمهوری اسلامی بخوانید:
نسخه قرآن بیرمنگام متعلق به پیش از اسلام است
گروه بین‌الملل: چند مورخ بریتانیایی ادعا کردند که نسخه قرآن تازه کشف شده در دانشگاه «بیرمنگام» انگلیس که گفته می‌شود قدیمی‌ترین نسخه قرآن موجود است، ممکن است پیش از حضرت محمد(ص) نگاشته شده باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روزنامه «دیلی میل» انگلیس، چند برگ از یک قرآن بسیار قدیمی چندی پیش در کتابخانه دانشگاه «بیرمنگام» در میان صفحات یک قرآن دیگر که متعلق به قرن اول هجری بود، کشف شد.
اوراق موجود در کتابخانه دانشگاه بیرمنگام بر روی پوست حیوان و به خط حجازی نوشته شده که یکی از شیوه‌های اولیه کتابت به زبان عربی بوده است.
براساس آزمایش‌های رادیو کربن در دانشگاه آکسفورد، اعلام شده که این قرآن می‌تواند یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن جهان باشد.
اما اکنون چند مورخ ادعا کرده‌اند که این نسخه خطی ممکن است متعلق به پیش از زمان پیامبر(ص) بوده و در زمان صدر اسلام بازنویسی شده باشد.
«تام هالند»، مورخ انگلیسی ادعا کرد: این صفحات یافت شده قطعیت در مورد تاریخ ظهور قرآن را متزلزل می‌کند و شبهاتی در مورد تاریخ پیامبر اسلام و صحابه او ایجاد می‌کند.
«کیت اسمال» از کتابخانه بادلین دانشگاه آکسفورد نیز مدعی شد: این کشف مجال بیشتری برای بحث در مورد نحوه پیدایش قرآن فراهم می‌کند که مثلاً محمد[ص] و پیروانش از یک نوشته‌ای که قبلاً وجود داشته استفاده کرده و آن را با اصول سیاسی و اعتقادی خود شکل داده‌اند و قرآن از طریق وحی به محمد[ص] نرسیده است.
این ادعاها از سوی علمای مسلمان و اساتید دانشگاهی به چالش کشیده شد.


***

یک جلد قرآن متعلق به سده اول هجری. واقع در بخش اسلامی موزه بریتانیا.

No comments:

Post a Comment