Tuesday, October 02, 2018

مقبره فرزندان امام علی در تبریز که به دست سربازان ایرانی کشته شدند



عون برادر ناتنی حسن وحسين نيز دز حمله به آذربايجان فرمانده لشكر بود كه توسط سربازان ايران كشته شد و مقبره وی هم اكنون در تبريز ميباشد.

صاحب «روضات الجنان و جنات الجنان» مي نويسد: «مرقد و مزار آن پيروان راه نبي و طالبان طريق ولي، عين و زين علي رحمهما الله تعالي بر بالاي كوه سرخاب مشخص و معين است، تكيه اي است كه جماعت درويشان از سلسله رفيعه حضرت شاه نورالدين نعمت الله ولي قدس الله تعالي سره در آنجا ساكنند و مدعي ايشان آنكه اينجا مزار دو پسر حضرت اميرالمؤمنين علي (علیه السلام) است مسميان به عون علي و زيد علي و پس از آن نوشته كه حضرت اميرالمؤمنين علي (علیه السلام) را پانزده پسر بود و بعد از ذكر فرزندان آن حضرت از حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) و ام البنين.

اما اينكه دو بقعه معروف به عون علي و زيد علي مربوط به عون بن علي و زيد بن علي باشد بحث است.
ملا حشري در «روضه اطهار» و طباطبائي در «اولاد الاطهار» كوشيده اند كه اين دو بقعه را از عون بن علي و زيد بن علي از فرزندان علي (علیه السلام) بدانند. و طباطبائي پس از نقل قول ملا حشري مي نويسد: «بايد حضرت زيد بن علي دو اسم داشته باشد يكي زيد و ديگري يحيي يا اينكه اسماء بنت عميس مادر زيد بن علي نباشد؛ اما به اتفاق جمع كثيري از اصحاب تاريخ حضرت عون بن علي با برادر خود زيد بن علي، با همراهي محمد بن حنفيه با سپاه اسامه با بيست و پنج هزار لشكر در مرتبه اول به شهر تبريز كه در آن وقت مسمي به آذر آباد بود تشريف آوردند و بعد از جنگهاي بسيار اسامه و حضرت عون بن علي با جمع به شهادت رسيدند. چون پادشاه تبريز در آن وقت، ماهان بن مهريار و آتش پرست بود محمد بن حنفيه اسامه بن فرقد را در بالاي كوه سهند و حضرت عون بن علي را در بالاي كوه سرخاب دفن كردند... » و بعد نوشته است: «اما زيد علي كه در مرتبه دوم با سپاه عبدالله بن عمر و محمد حنفيه به آذربايجان آمده بود در حوالي دهخوارقان در سر قلعه خرم آباد كه آتشكده قديم بود شهيد شد، حضرت محمد حنفيه جسد او را بر بالاي كوه سرخاب پيش مزار برادرش عون بن علي دفن فرمود».


No comments:

Post a Comment