Monday, May 26, 2014

عکس : از دستفروشان تا صیغه های چینی در خیابانهای تهران



این روزها در سطح شهر تهران با پدیده نوظهوری به نام دستفروشان چینی مواجه میشویم ،  چینی هایی که در خیابانها بساط پهن کرده اند و خرت و پرت های بنجل خود را از قبیل دستگاه های تلفن به فروش میرسانند .
در گذشته ای نه چندان دور به دلیل اشباح شدن بازار داخلی از کالاهای نازل و بی کیفیت چینی ، این قبیل مسائل تنها دستمایه طنز شاعران میشد و مردم را به خنده می انداخت اما  ، امروز توگویی که این فکر و خیالهای شاعرانه از عالم امکان به عرصه واقعیت در آمده است  و دور نیست که در آینده نزدیک ما علاوه بر آخوند و قبر و پرده بکارت چینی شاهد  صیغه های چینی آنهم مجانی ،  در اماکن مقدس تا خیابانهای شلوغ و خوش آب و هوای !؟ تهران بزرگ باشیم  .


به گزارش روزنامه سخن :
واردات بی رویه کالاهای چینی و البته با کیفیت نازل برای مردم ایران پدیده ای آشنا است، اگرچه کالاهای باکیفیت چینی بازارهای غرب را تسخیر کرده است، با این حال معمولا نمونه های بی کیفیت آنها از طرف وارد کننده های ایرانی انتخاب می شود، اما تاکنون صحبتی از فروشنده چینی آن هم از نوع دستفروش آن مطرح نشده بود. اگرچه در ادبیان طنز گاهی از واردات خبرنگار چینی با دستمزد کم، دختر چینی بدون مهریه و غیره گفته می شد، اما گشت و گذاری در سطح شهر نشان می دهد که تازگی ها پای دستفروشان چینی هم به بازار ایران باز شده است.
بعد از هجمه ي سنگين واردات اجناس چيني و تحت الشعاع قرار گرفتن توليدات داخلي، اکنون با پديده ي نو ظهوري در سطح شهر تهران مواجه هستيم و آن هم دست فروشان چيني هستند که بعضا به صورت حضوري و با مراجعه به درب فروشگاه ها و بعضي هم به شکل پهن کردن بساط مشغول فروش دستگاه هاي تلفن همراه مي شوند.
فارغ از بحث هاي اقتصادي و بررسي فعاليت هاي آنها و جداي از اينکه اجناس فروخته شده فاقد کيفيت و گارانتي مي باشد، یکی دیگر از موضوعات اساسي و قابل اهميت معضلات فرهنگي و اجتماعي است که خواه ناخواه با رواج این پدیده تاثيرات منفي به سزايي از خود بر جا خواهد گذاشت.
پرداختن به این پدیده به معنی غیرقانونی بودن آن نیست و ممکن است این فروشنده ها مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح اخد کرده باشند. پایگاه خری سخن آمادگی دارد تا نظرات نهادهای ذیربط را در این باره منتشر کند.

برخی از محصولات وارداتی از چین


پرده بکارت چینی
هندوانه چینی که بدلیل استفاده بیش از اندازه مواد شیمیایی منفجر میشوند

قرآن چینی با تایید شده توسط حزب کمونیست چین
تخم مرغ مصنوعی چینی
شیر خشکیده چینی آلوده به ملاین
شلوار جین دخترانه چینی با نام بسم الله