Monday, September 22, 2014

تهران در بحرانی ترین وضعیت بی آبی و شرایط هشدار دهنده ای قرار دارد .


در خواست عاجزانه مسئولان محیط زیست  در قرن بیست و یکم از ائمه جمعه برای اقامه نماز باران

تهران در بحرانی ترین وضعیت بی آبی و مهیب ترین دوره قحطی  قرار دارد و جغرافیای ایران با این شرایط هشدار دهنده در چند دهه آینده بطور کمی و کیفی تغییر خواهد کرد .  این خبر وحشتناک را خود مسئولان حکومتی  هشدار داده اند .
در سالهای نه چندان دور آینده ،  ایران دیگر این ایران کنونی نخواهد بود . دگردیسی های پس رونده ای در راستای گسترش بیابانها و نابودی زیستگاههای ایران در پیش است .
 
ناسا پیشتر در گزارشی این وضعیت خطرناک و مهیب را هشدار داده بود و گفته بود که بخش های وسیعی از ایران به بیابان مطلق بدل خواهد شد و خشکسالی وسیعی این کشور را فرا خواهد گرفت  آن هم در زمانی که رهبر جمهوری اسلامی به جای اینکه از تغییر الگوی مصرف و کنترل جمعیت و تغییرات زیربنایی در کشاورزی و دامداری سخن براند با  بی خردی از افزایش جمعیت به طور تصاعدی سخن  راند و رسانه های حکومتی نیز مثل همیشه  در این مسیر جار و جنجال ها و تبلیغات بی سابقه ای براه انداختند .
بحران بی آبی در چارچوب این حکومتی که شالوده اش بر دزدی و چپاول و سرکوب قرار دارد و با این وضعیت نابسامان در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی هرگز متصور نخواهد بود و مسئولین خرفت و آخوندهای عهد بوق راههای برونرفت از این خط قرمز را در نماز باران خواندن و استعانت به نیروهای غیبی می جویند .
امام جمعه اصفهان چندی پیش گفته بود که با خواندن نماز باران بی آبی در این شهر از میان خواهد رفت او افزوده بود که  وقت آن رسیده است که بزرگان دین دست به دعا برداشته و نماز باران بخوانند و مانند علامه حاجی کلباسی یک سطل آب از چاه منازل به داخل رودخانه ها بریزند تا بحران حل و فصل گردد .

 

خبرگزاری فارس : تهران در بحرانی‌ترین وضعیت آبی قرار گرفته و به مرحله هشدار رسیده است. بر اساس آخرین آمار، مصرف آب تهران نسبت به استاندارد جهانی دو برابر است. خشکسالی برخلاف دیگر بلایای طبیعی مانند طوفان، سیل یا زلزله به طورخزنده ای گسترش می یابد و گزارش‌های سازمان‌های جهانی نشان می‌دهد که حدود ۳۰ سال دیگر، منطقه خاورمیانه و ایران با خشکسالی شدید مواجه خواهد شد که این خشکسالی از سال‌های اخیر آغاز شده است.
ازدیاد جمعیت در سرزمینی با شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک و کم آب مانند ایران که بیش از نیمی از پهنه آن فاقد ریزشهای مناسب جوی است، مشکلات زیادی را ایجاد می کند. افزایش جمعیت و بهبود استانداردهای زندگی تقاضا برای آب را که حجم آن محدود است به شدت افزایش می دهد و رقابت بین مصرف کنندگان آب (شرب، کشاورزی و صنعت ) را تشدید می‌کند. خشکسالی پدیده ای تکرار شونده است به عنوان مثال کشور ما در دو دهه اخیر ۱۳ سال خشکسالی‌هایی با شدت و ضعف متفاوت را تجربه کرده است و در بسیاری از نواحی ایران، خشکسالی یک تحدید حتمی و اجتناب ناپذیرخواهد بود.
وضعیت مطلوبی در ذخیره آب سدها نداریم و این در حالی است که پیش‌ بینی می‌شود این روند در پاییز امسال نیز ادامه یابد و با کاهش بارش‌ ها مواجه باشیم.کاهش بارندگی عامل اصلی خشکسالی و تداوم آن است به شکلی که دو سال است تهران با کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی بارش در مقایسه با سال پیش از آن مواجه بوده و این موضوع موجب شده تا روان‌ آب‌ها و یا میزان ورودی آب به مخازن سدها نیز با ۲۰ درصد کاهش روبرو شود. این گزارش حاوی تصاویر سد های لار، لتیان، امیر کبیر و ماملو می باشد که تامین کننده عمده آب شرب تهران هستند .



 اکنون حجم مخزن سد امیرکبیر 117، لتیان 53، لار 47، طالقانی 197 و ماملو 120 میلیون متر مکعب است که در مجموع 534 میلیون متر مکعب آب از ذخیره آب شهر تهران را تشکیل می‌دهند

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران با تاکید بر اینکه مخازن آب پایتخت نسبت به سال گذشته با کاهش 226 میلیون متر مکعبی مواجه شده است متذکر شد: این کاهش در حالی ثبت شده که بر اساس آخرین آمار، مصرف آب تهران نسبت به استاندارد جهانی دو برابر است. لذا به شهروندان تهرانی توصیه می‌شود در مصرف آب بی رویه اعم از شستشوی خودرو، حیاط و غیره رعایت کنند .

 استانداری تهران نعمت‌الله ترکی  : در سال 80 مصرف آب تهرانی‌ها 970 میلیون متر مکعب بود اما این مقدار به یک میلیارد و 50 میلیون متر مکعب در سال جاری رسیده که مخازن آب را در مرحله هشدار قرار داده است .


گناه کم آبی را نیاندازید گردن خشکسالی ، مقصر اصلی همه دولتهایی اند که بعد از جنگ اداره کشور را بر عهده گرفتند ، با حفر چاههای عمیق مخالفتی نکردند ، با سدهای سازی های غیر کارشناسانه بجای مدیریت آب آنرا به هدر دادند ، کسانی که با کاشت پسته منابع کم آب کرمان را بر باد دادند چه کسانی بودند جز افراد پر نفوذ ، سالهاست به ما می گویند بیست و پنج درصد آب تهران در لوله های فرسوده از دست می رود ، با بخشی از غارت بزرگی که در کشور رخ داد می شد این لوله ها را ترمیم و اینمهه آب را صرفنظرجویی کرد ، هر کس این کار را نکرده جنایت کار است و باید در دادگاه محاکمه شود ، در شرایط کم آبی چرا شهرداری باید دریاچه در اتوبان همت بسازد تا بساز و بفروش ها به سودهای هنگفت برسند ، چرا شبکه فاضلاب تهران هنوز شکل نگرفته است تا از پسمانده های آب بدرستی استفاده مجدد شود، لااقل آب دریاچه شهرداری از آن پر شود

 محمد آقازاده روزنامه نگار



عیسی کلانتری: مشكل اصلی كه ما را تهدید می‌كند و از اسرائیل و آمریكا و دعواهای سیاسی و... خطرناك‌تر است مسئله زندگی ملت است. این است كه فلات ایران دارد غیرقابل سكونت می‌شود و كسی به این فكر نیست. مسئله اینجاست كه آب‌های زیرزمینی تحلیل رفته‌اند وبیلان منفی آب بیداد می‌كند و كسی به فكر نیست. اگر وضعیت اصلاح نشود ایران ۳۰ سال دیگر كشور ارواح می‌شود چون همه كشور تبدیل به كویر می‌شود.