Friday, September 25, 2020

آیت الله مطهری با توجه به این آیه از قرآن ترور شد

 


این حادثه در ساعت ده و نیم شب هنگام خروج آیت‌الله مطهری از خانه یدالله سحابی مشاور نخست‌وزیر در خیابان فخرآباد تهران رخ داد. مرتضی مطهری که به همراه حاج طرخانی رییس کمیته اتاق بازرگانی بعد از یک گفت‌وگوی خصوصی با یدالله سحابی از خانه خارج شده بود، هنگام سوار شدن بر اتومبیل حاج طرخانی هدف یک گلوله قرار گرفت و به شدت مجروح شد.
افراد نا‌شناس بعد از شلیک این گلوله که به پیشانی آیت‌الله اصابت کرد از محل حادثه گریختند. با بلند شدن صدای گلوله یدالله سحابی و ساکنان خانه و چند نفر از همسایگان به کمک آمدند و او را به بیمارستان طرفه رساندند. به دنبال انتقال مطهری به بیمارستان، پزشکان تلاش خود را برای نجات جان وی آغاز کردند، اما این تلاش به جایی نرسید و مرتضی مطهری ساعت ۲۴ روز ۱۱ اردیبهشت به شهادت رسید. خبر شهادت استاد مطهری به سرعت در شهر پیچید و خبرگزاری پارس و دیگر خبرگزاری‌ها خبر را مخابره کردند. صدای جمهوری اسلامی هم در اخبار ساعت ۲۴‌ همان شب خبر ترور عضو برجسته شورای انقلاب و استاد مشهور الهیات را اعلام کرد.


به دنبال ترور استاد مطهری، رییس شهربانی کل کشور طی گفت‌وگویی با خبرگزاری پارس، گروه فرقان را به عنوان عامل اصلی این عملیات تروریستی معرفی کرد. همزمان شخصی نا‌شناس در تماس با روزنامه کیهان، اعلام کرد: «در جهت مبارزه با آخوندیسم، ما – گروه فرقان –مرتضی مطهری رییس شورای انقلاب را ترور کردیم.» ساعتی پس از ترور مطهری، همزمان با حضور ماموران کلانتری ۹ تهران در محل حادثه نامه‌ای با امضای گروه فرقان به دست آمد. در این نامه آمده بود: «چون مرتضی مطهری مخالف با ایده‌های مستضعفین بود، او را ترور کردیم.»
یک روز بعد یکی از مسئولین کمیته مرکزی انقلاب اسلامی با ابراز تاسف از ترور آیت‌الله مطهری گفت: «به طور قطع گروهی که آیت‌الله مطهری را ترور کرده‌اند با نقشه قبلی دست به این اقدام زده‌اند و مدت‌ها آیت‌الله مطهری را تحت تعقیب قرار داده بوده‌اند. متاسفانه در آن زمان پاسداری در محل وجود نداشته و سوءقصدکنندگان با استفاده از موقعیت، آیت‌الله مطهری را ترور کرده‌اند.»
در پی ترور استاد مطهری، علی مطهری فرزند استاد شهید هم در گفت‌وگو با روزنامه کیهان گفت: «ایشان سر شب به منزل دکتر سحابی رفتند و در آنجا جلسه‌ای داشتند که احتمالاً جلسه شورای انقلاب بوده است. حدود ساعت ۱۱ شب از جلسه برمی‌گشتند که موقع سوار شدن بر اتومبیل از پشت سر هدف گلوله قرار می‌گیرند. گلوله از ناحیه پشت وارد سر شده و از چشم چپ بیرون آمده است. وقتی ایشان را به بیمارستان رساندند، در راهرو و در بغل یکی از پاسداران انقلاب شهید شدند.»
علی مطهری درباره گروه فرقان که مسئولیت ترور را به عهده گرفته است، گفت: «به احتمال قوی، گروه فرقان مذهبی نیست. ممکن است عوامل ضدانقلاب باشند که زیر پوشش مذهب درآمده‌اند. دولت باید شدت عمل نشان دهد وگرنه این ترور‌ها تکرار خواهد شد. به نظر من یکی از علت‌های ترور (اگر واقعاً چنین گروهی وجود خارجی داشته باشد) این است که ایشان از چهره‌های بارز انقلاب اسلامی بودند و سدی در راه اهداف ضدانقلابی این گروه به شمار می‌رفتند. در ضمن با توجه به اینکه گروه فرقان از آیات قرآن تفاسیر عادی می‌کند، اینطور به نظر می‌آید که منافقینی هستند که در زیر لوای اسلام می‌خواهند پرچم کمونیسم را برپا سازند.»
نظریه پزشکی قانونی
ساعتی پس از ترور استاد مطهری، دکتر رضا گرمان رییس تالار تشریح پزشکی قانونی و رضایی بازپرس شعبه ۱۲ تهران در محل بیمارستان طرفه حاضر شدند. بعد از تماس با آیت‌الله بهشتی و کسب تکلیف اجازه داده شد که از جسد کالبدشکافی به عمل آید. به همین خاطر پزشکی قانونی و بازپرس برای کالبدشکافی به تالار بیمارستان رفتند. بر اساس اعلام نظر این پزشکان، که دو روز بعد اعلام شد، ضارب آیت‌الله مطهری، او را با سلاح کوتاه کمری، کالیبر هفت ۳۸ صدم و از فاصله ۴ متری هدف قرار داده بود. گلوله از کنار لاله گوش راست وارد مغز شده و از وسط ابروی چپ استاد شهید خارج شده بود و طی این فرآیند به مخچه آسیب وارد کرده و باعث خونریزی مغزی شد.

No comments:

Post a Comment