Friday, December 09, 2011

سخنرانی کورش پس از پیروزی بابل



ای مردم بابل همه بندگان اهورا مزدا هستیم  . ما نه پیروزیم و نه شکست خورده  ، ما امروز در سراسر این سرزمین پهناور همگی با هم برابریم ... همگی آزادیم ... و همگی پاکیم ، ما همگی دوستیم ما تنها یک دشمن داریم  و دشمن همه ما اهریمن است و جز او دیگر سایه ای نیست . ما همگی نوریم ... سربازان اهورامزداییم . از این دم من پادشاهی ام بر این پایه در سراسر این خاک پهناور که به فرمان من است به آگاهی همگان میراسنم . از این پس نام شاهنشاهی ما هخامنشی خواهد بود و این به یاد پدر بزرگ دلبندم بخشباز که اندیشه های نیک او به من رسید به وام میگیرم . ما از این دم اندیشه و دین هرکس را محترم خواهیم دانست . هرکس به دین خودش خواهد پرداخت . هرکس نتیجه ی خود را خواهد دید . هیچکس حق دست اندازی به هوده ی ( حقوق ) دیگری را ندارد . از این دم تمام بردگان آزادند . من تمامی گناهگاران را از این دم بخشیدم .  هیچکس کربایی ( قربانی ) خشم من نیست . هیچ بابلی از آن چه بوده نترسد  این یک بخشایش همگانی است و زنان بالشاسر که در پرده سرای بابل بوده اند از این دم آزادند سرمایه و دارایی به اندازه ی بازرگانی ثروتمند به هریک از شما داده می شود و سپس شما می توانید به هر جای ایران پهناور از هند تا مصر و از توران تا یونان که خواستید بروید . 
شوهر شما مرده و شما ریگ بران ( وارث ) او هستید . داشته های خودویژه ( شخصی )  خودتان را بردارید و از کاخ خارج شوید . تمام خزانه ی بالشاسر درمیان همین شهر ، برابر پخش خواهد شد . میان مرد و زن و پیر و جوان و کودک تمایزی نیست . هر کس که در گستره ی ( قلمروی ) من به مهر اهورا مزدا زندگی میکند از هوده ی ( حق ) برابر با همه برخوردار است . همه ی رانده شدگان با هزینه سررشته داری هخامنشی به شهر و کشورشان باز خواهند گشت و با هزینه ی هخامنشی شهرها و پرستشگاه هایشان دوباره راه خواهد افتاد . من تا زمانی که همه ی سخنانم را بجا آورم در این شهر خواهم ماند . آری زمین ورجاوند ( مقدس ) است . ما نیز یک به یک ورجاوندیم . این اهورا مزداست که ما را ورجاوند آفریده و ما جهان زیبا را زیباتر خواهیم کرد . برای چنین هدفی همگان کار خواهند کرد . همه به دین و زبان خویش خواهند پرداخت و همه آزاد خواهند بود . 

No comments:

Post a Comment