Saturday, July 07, 2018

مختصر و کوتاه - مهدی یعقوبی - چرا موسیقی ایرانی غمگین است.



چرا موسیقی ایرانی غمگین است.
در چند دهه گذشته عده ای تلاش کردند که چارچوب موسیقی سنتی ایران را  بشکنند و فرم تازه ای به آن بدهند تا به جای انرژی منفی و افسردگی انرژی مثبت و شادابی را در روح و روان تولید کند . اما موفق نشدند . دلیلش هم صاف و ساده است . چرا که موسیقی بازتاب و آیینه روح هر کشور است .
این یاس و ناامیدی در موسیقی پاپ و رپ و ... ما هم بازتاب عجیبی یافته است و انسانها را در سیاهچاله های درون یعنی غم و اندوه سوق میدهد.

تاریخ تراژیک ایران بخصوص پس از حمله سپاهیان خونخوار اسلام همه چیز را تغییر داد . این اشغالگران فرهنگ این سرزمین را که با شادی عجین شده بود به فرهنگ اسلامی یعنی مرگ و روضه خوانی  تبدیل کردند .
سمبل های  تاریخی این میهن را که پیوندی ذاتی و ناگسستنی با مهر و محبت و عشق ورزی داشتند با شمشیر به نمادهای اسلامی  تغییر دادند .
مجسمه سازی و نقاشی حرام و دست بردن در آثار خلقت محسوب شد . رقص و شادی نیز بی بند و باری و فساد لقب گرفت و تنها .  نوحه خوانی و بر سر و سینه زدن و گلو پاره کردن که بوسیله مشتی شیاد عمامه به سر ترویج می شد آزاد . 


 آقای شجریان در پاسخ به سوالی درباره غمگین بودن فضای موسیقی اصیل ایرانی گفت: موسیقی هر ملتی نشان‌دهنده اتفاقات و فضایی است که در طول تاریخ بر آن ملت رفته است .
هزار و چارصد سال  اسلام با هنر ما کنار نیامده است و هرگز هم کنار نخواهند آمد

  
 تاثیر موسیقی بر مغز و و کم کردن افسردگی از مرز فرضیه گذشته است و در تحقیقات علمی ثابت شده است که در هنگام گوش دادن موسیقی پیامی به مغز ارسال می شود و هورمون کاهش دهنده استرس یعنی کورتیزول عمل می کند. و حتی بر نوزادانی که در شکم مادران بسر می برند تاثیر می کند و و این نوزادن بهره های هوشی بیشتری خواهند داشت . موسیقی مغزها را متقارن تر و ارتباط ارگانیک دو نیم کره مغز را بهتر می سازد.

در هنگام گوش دادن موسیقی مواد شیمیایی مغز افزایش می یاد و راندمان آن را بالا می برد و باعث تحریک هورمون اوکسی توسین مغز می شود تا اعتماد بنفس بیشتری در مناسبات خود با دیگران پیدا کنیم.
موسیقی ناب نیروی امید را در انسان ها افزوده و اراده آنها را در نبرد با غم و اندوه و ناملایمات زندگی بیشتر می کند .

بر خلاف موسیقی ، عزاداری ها و شیون و ضجه ها انسان را به درون می برد و انسان ها را ابزاری در دست متولیان دین میکند تا آنها را به ارتکاب جنایت وادارند.
نیچه گفته است:
افسردگی و ناراحتی به انسان فرصت اندیشیدن نمی‌دهد. بنابراین برای نادان نگه‌ داشتن انسان؛ باید به هر روش ممکن اندوهگینش کرد.


سرزمین ما به همت ملاها غمگین ترین و عصبانی ترین کشور در جهان محسوب میشود و رتبه اول را در اعتیاد دارد این وضعیت روحی نابهنجار تاثیر مستقیم در هنر و بخصوص در موسیقی دارد
پیش درآمد هر تحولی در زمینه هنر جارو کردن و ریختن آخوندها در زباله دانی تاریخ است و جدایی سیاست از مذهب .

آنها اگر گهگاه از موسیقی هم دم میزنند منظورشان جز چسناله های صدمن یک غاز نیست . برای خارج شدن از این دور تسلسل و چرخه یاس و ناامیدی سوق دادن اسلام در درون خانه ها و مساجد است و بازگشت به فرهنگ ایرانی و انسانی .






 

No comments:

Post a Comment