Sunday, April 22, 2012

رواج گوشت الاغ در رستورانهای ایران




در پی رواج مصرف گوشت الاغ در رستورانها « خرافه » خود را به لحاظ شرعی موظف دید که سری به احادیث و روایات بزند تا ته و توی قضیه و حلال و حرام بودن آن را در بیاورد و در این عصری که بیدینی در عالم بیداد میکند صوابی توشه راه آخرت نماید  .
یکی از مسائلی که علما از قدیم و ندیم بر آن متفق القول بودند این است که گوشت خر اهلی حرام و در مقابل گوشت خر وحشی مانند شیر مادر حلال میباشد و باید نوش جان کرد ، البته بعد از ذبح شرعی و دادن خمس و زکات آن  .
اگر چه هر دو یعنی خر وحشی و اهلی خر هستند اما از آنجا که در روایات از قول ائمه اطهار و بزرگان دین نقل شده است باید در این باره پنبه در گوش نهاد و قفل سکوت بر دهان زد و قبول کرد .  یعنی بگوید سمعنا و اطعنا یعنی شنیدیم و اطاعت کردیم .
 اصل و اساس هر مذهبی همین است . اگر نبود ما هم مثل بقیه ملحدان کنجکاو میشدیم و دنبال چونی و چرایی هر چیزی روانه میشدیم و استغفرالله از آنجا سر در می آوردیم که بیخدایان سر در آورده اند  .
اما از کجا باید فهمید که خر وحشی است یا اهلی . یکی نجس است و دیگری مثل آب زمزم پاک . 
و سئوال سر به مهر دیگر این است که  اگر الاغی اهلی تمرد کند و در نزد الاغ های وحشی برود آیا خوردن گوشتش جایز است و شارع آن را حلال کرده است یا نه . اگر جایز است چند ماه و سال باید  الاغ اهلی در نزد وحشی ها بماند . در ثانی در این بابت آیا فرقی بین الاغ ماده و نر می باشد ، همانگونه که در بین زن و مرد تمایز است و زن به دلیل کمی عقل در ردیف حیوانات قرار گرفته است . و خدای ناخواسته اگر کسی فرق خر ماده و نر را نداند باید به کدام عالمی رجوع کند .
تا آنجا که در کتابهای شرعی آمده است . جمهور علمای اسلامی در حرام بودن خر اهلی اتفاق نظر دارند و این اتفاق نظر در تاریخ هزار و چهارصد ساله بی نظیر است . چرا که در بیشتر مسائل فقی هر کدام یک جور جفتک میزدند و عرعر میکردند .

اگر با این توضیحات هنوز هم قانع نشدید . النهایه باید بگویم که حکمت الله تعالی بی چون و چرا میباشد . ویژگی یک فرد با خدا و بی خدا در همین است یعنی یکی چون و چرا میکند و میخواهد از رمز و  راز هر چیز سر در بیاورد اما دیگری یعنی باخدا تسلیم اوامر الهی است و با ایمان جازم ، در قلبش شک رسوخ نمی کند و مانند خر قبول میکند ..