Thursday, July 30, 2015

این آخوند سه بار بقعه آرامگاه حافظ را ویران کرد



 آخوند علی‌اکبر فال اسیری 
این شخص کسی‌ است که سه‌ بار بقعهٔ آرامگاهِ حافظ (خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی) را ویران کرد. چندی بعد حکومت وقت قصد ساختن مقبرهٔ حافظ را داشت، آخوند علی اکبر بر روی منبر رفته فریاد زد: «اگر شاه بسازد و هزار مرتبه بسازد من خراب می‌کنم.»

این همان است که می‌‌گفت: «ای مردم، موقع جهاد عمومی است. بکوشید تا جامهٔ زنان نپوشید»، منظور برین است که شیرازیان لباسِ فرنگی‌ نپوشند ولی‌ بعداً همگان خبردار شدند که پارچه فروشان شیرازی ریشِ آخوند را خوب چرب کرده بودند.

در سال ۱۲۸۰ خورشیدی مقبرهٔ حافظ که پیشتر توسط مجتهد ساکن شیراز آخوند علی اکبر فال اسیری ویران شده بود توسط حاکم فارس، شاهزاده ملک منصور میرزا ملقب به شعاع السلطنه بازسازی شد. به دستور او علی اکبر مزّین الدوله نقاش باشی چارچوبی آهنین بر فراز آرامگاه حافظ ساخت و کتیبه‌ای بر آن قرار داد. در سال ۱۳۱۵ خورشیدی این چارچوب آهنین جای خود را به بنای کنونی داد.

باید یادآوری کرد که پس از كريم خان زند در سال ۱۲۷۳ طهماسب ميرزا (مؤيدالدوله) حكمران فارس، آرامگاه حافظ را بار ديگر تعمير و مرمت كرد و در سال ۱۲۹۵ معتمدالدوله فرهاد ميرزا فرمانرواي فارس در گرداگرد مقبره حافظ، معجري چوبي ساخت. پس از آن در سال ۱۳۱۷ (اردشير) زردشتي يزدي، بار ديگر بارگاه حافظ را مرمت كرد و بر فراز آرامگاهش، معجري بنا كرد اما آخوند علي اكبر فال اسيري به دليل زردشتي بودن اردشير، بناي مرمت شده را ويران ساخت.

آخوند علی‌اکبر فال اسیری در سالِ ۱۳۱۴ خورشیدی مُرد