Saturday, August 06, 2011

پناهنده سیاسی کیست ؟ - غلامحسین ساعدی


پناهنده سیاسی کیست ؟ پناهنده سیاسی کسی است که چهره به چهره ، رو به رو ، در برابر حکومت مسلط ایستاده بود ، و اگر بیرون آمده از ترس جان نبوده است .
او با همان فکر مبارزه و سلاح اندیشه خویش ترک خاک و دیار کرده است .
در این میان هستند بسیاری از نویسندگان ، شاعران ، نقاشان ، مجسمه سازان که سلاح آنها همان کارشان است و در جرگه رزمندگان دیگر قرار میگیرند .
پناهنده سیاسی نیتش این است که با جلادان حاکم بر وطنش تا نفس آخر بجنگد و حاضر نیست از پا بیفتد . به لقمه نانی بسنده می کند ، ناله سر نمی دهد و شکوه نمی کند .
مدام در تلاش است که دیوار جهنم آخوندها را بشکند و به خانه بر گردد . خانه او وطن اوست .
برای تمیز کردن خانه قدرت روح کافی دارد و وقتی آشغالها جمع شدند ، حاضر است سرتاسر وطن را با مژه های خود پاک کند .
از جان گذشته است و مطلقا نمی ترسد .
پناهنده سیاسی نارنجکی است که به موقع می خواهد ضامن را بکشد و کوهی را از جا بر کند با دست بریده برای هر کار یدی حاضر است ، با پای بریده مداو می دود و با چشمان کم سو همه جا را می بیند .
روحیه پناهنده سیاسی عضلانی است ، انگار که از سرب ریخته شده .
واهمه یی از مرگ ندارد ، و زمانی که خود را در صف پناهنده های قلابی می بیند ، خشم جان او را به لب می رساند . چون می بیند ستون فقرات بشر دوستی ساخته و پرداخته حکومتها فرقی بین او و دلالان اسلحه نمی گذارد . اولی مدام با دو گذرنامه در رفت و آمد است .. . ولی او اگر پا به وطن بگذارد ، جمهوری اسلامی امکان نفس کشیدن نیز برایش نخواهد گذاشت و پای دیوار خواهدش کاشت و سوراخ سوراخش خواهد کرد .
در این جاست که قوانین به یک باره بی اعتبار می شوند . در این جاست که باید تاملی مثلا در « قرارداد 1951 » کرد ، یا در قوانین و مقرارات دیگر .
سوء تفاهم نشود ، منظور این نیست که کشورهای پناه دهنده سختگیری بکنند . اصلن حتی تلاش فراوانی باید کرد که به آواره های دور افتاده بیش از پیش توجه شود ، این تلاش امر بسیار لازمی است  . غرض این است که فرق « پناهنده سیاسی قلابی » با « پناهنده سیاسی واقعی » روشن شود . این دو از یک جنس و از یک قماش نیستند .
پناهنده سیاسی قلابی جانوری است همه چیز خوار ، ولی پناهنده سیاسی واقعی انسانی است مرگ بر کف ، که به هیچ چشم داشتی می خواهد کمر رژیم جمهوری اسلامی را بشکند ، خشت روی خشت بگذارد و خانه تازه و وطن تازه بسازد .

No comments:

Post a Comment