Saturday, July 12, 2014

چاپ اسکناس اقلیم کردستان عراق



 
کوردانه: همزمان با اعلام رفراندوم استقلال باشور کردستان , تلویزیونی روداو در خبری از طرح چاپ اسکناس کُردی با واحد پولی کرو خبر داد. براساس این خبر روداو، ایده چاپ اسکناس کُردی و برخی از طرح های ارائه شده برای این اسکناس به سال 2011 بر می گردد.
نمونه های طراحی شده اسکناس کُردی با واحد پولی کرو که در این خبر منتشر شده اند، حاوی تصاویری از شخصیت ها و رهبران سیاسی کُردها از جمله شیخ محمود برزنجی، ملا مصطفی بارزانی، قاضی محمد و نقوش تاریخی می باشند و بر روی آن نام «بانک مرکزی جمهوری کردستان» نوشته شده است.

انتشار این خبر بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکیه از جمله روزنامه های ملیت، رادیکال و پایگاه خبری 7 داشت.
یکی از نمایندگان جماعت اسلامی سوران عمر در پارلمان اقلیم کردستان اعلام کرده بود که‌ در نشست مشترک نیچروان بارزانی، نخست وزیر دولت کردستان و نمایندگان پارلمان کردستان در خصوص مسئله‌ صادرات و درآمدهای نفتی اقلیم کردستان که پشت درهای بسته برگزار شد، در خصوص چاپ اسکناس کُردی بحث و گفتگو شده است .

*******

گروه بین‌الملل: کردستان عراق طی اقدامی استقلال‌طلبانه، اسکناس اقلیم کردستان عراق را طراحی کرده است که در آن هیچ نماد، نوشته‌ یا اشاره‌ای به نام عراق یا نقشه این کشور به چشم نمی‌خورد و به شکلی کاملا مستقل از بانک مرکزی عراق طراحی شده است. این اسکناس حاوی تصاویری از شخصیت‌ها و رهبران پیشین کردها از جمله شیخ محمود برزنجی و ملا مصطفی بارزانی (پدر مسعود بارزانی) و نقوش تاریخی است و روی آن نام «بانک مرکزی جمهوری کردستان» نوشته شده است. همزمان، مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق تاکید کرد: کردها برای تعیین سرنوشت خود از هیچ‌کسی اجازه نخواهند گرفت. وی گفت: ما پیش از حوادث موصل و سلطه داعش بر مناطقی در عراق به مسوولان دولت مرکزی نسبت به وخامت اوضاع امنیتی هشدار داده بودیم اما نوری مالکی،‌ نخست‌وزیر عراق و مسوولان بغداد این هشدار را جدی نگرفتند. ديروز كردها  اعلام كردند كه در پارلمان عراق ديگر مشاركتي نخواهند داشت .

******

سخن آنلاین: یکی از رسانه‌های نزدیک به حزب بارزانی از طرحی برای چاپ اسکناس کُردی در کردستان عراق خبر داد. سایت شبکه تلویزیونی "روداو"، متعلق به نیچروان بارزانی، نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق با اعلام این خبر تصاویری از اسکناس‌های کردی را به نمایش گذاشت که به شکلی کاملا مستقل از بانک مرکزی عراق طراحی شده و هیچ نماد، نوشته‌ و یا اشاره‌ای به نام عراق یا نقشه این کشور در آن به چشم نمی‌خورد. نمونه‌های طراحی شده اسکناس کُردی با واحد پولی «دراو» که از سوی شبکه مذکور منتشر شده‌اند، حاوی تصاویری از شخصیت‌ها و رهبران پیشین کُردها از جمله شیخ محمود برزنجی و ملا مصطفی بارزانی (پدر مسعود بارزانی) و نقوش تاریخی است و بر روی آن نام «بانک مرکزی جمهوری کردستان» نوشته شده است.