Tuesday, June 17, 2014

تلاش کردهای عراق برای گسترش مناطق اقلیم کردستان



بارزان کرد عراق در پی هجوم نیروهای داعش به این کشور، وارد استان‌های کرکوک، نینوا و دیاله در شمال عراق شدند و از این مناطق در برابر نیروهای داعش دفاع می‌کنند. مبارزان مسلح کرد که "پیشمرگه" خوانده می‌شوند، اکنون خواستار گسترش مناطق خودمختار کردنشین در عراق هستند.


یکی از افسران کرد به سایت خبری سومریه گفته است، کردها تا وقتی که دولت بغداد بند ۱۴۰ قانون اساسی عراق را اجرا نکند، از مناطق تحت کنترل خود خارج نخواهند شد.

در این بند همه‌پرسی در مناطق کردنشین برای پیوستن به اقلیم خودمختار کردستان عراق پیش‌بینی شده است. این بند در قانون اساسی عراق که پس از سقوط صدام حسین و زمان حضور نیروهای آمریکایی در عراق تدوین شد، آمده است.


شمار قابل توجهی از ساکنان استان‌های کرکوک، صلاح‌الدین، نینوا و دیالی که تحت کنترل دولت مرکزی بغداد است، کردتبار هستند. اکنون پیشمرگه‌های کرد خواستار برگزاری همه‌پرسی در این استان‌ها برای پیوستن به اقلیم خودمختار کردستان عراق هستند. نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، تا کنون مانع استفاده از بند ۱۴۰ قانون اساسی در عراق شده است.

علاوه بر درخواست اجرای این همه‌پرسی، دولت اقلیم کردستان عراق خواستار افزایش سهم خود از نفت صادراتی کردستان عراق شده است. سخنگوی دولت خودمختار کردستان در اربیل اعلام کرد که سهم کردها بیشتر از ۱۷ درصدی است که پیشتر با دولت مرکزی توافق شده است.

او از دولت بغداد خواست، یک چهارم درآمد‌های نفتی این منطقه را در اختیار دولت خودمختار اقلیم کردستان قرار دهد و افزود که دولت این منطقه در سال جاری تنها ۵/ ۱۰ درصد از درآمدهای نفتی را دریافت کرده است .

او افزود، دولت کردستان عراق که مستقلأ فروش نفت را آغاز کرده، در نظر دارد از ماه جاری میلادی (ژوئن) صادرات خود را افزایش دهد .

سازمان ملل هنوز واکنشی به این درخواست نشان نداده است. این نهاد بین‌المللی در پی شدت گرفتن بحران عراق، خروج نیروهای خود از بغداد و انتقال آنها به مناطق امن را آغاز کرد.

سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه (۱۶ ژوئن/ ۲۶ خرداد) در نیویورک اعلام کرد، ۵۸ تن از کارمندان این سازمان خاک عراق را ترک خواهند کرد. او همچنین افزود، برای ۲۰۰ کارمند دیگر این سازمان برنامه‌هایی برای خروج از خاک عراق یا جابه‌جایی موقت در نظر گرفته شده است.

جباریاور: کرکوک آبستن حوادث است/ سازمان ملل دخالت کند
کرکوک- جبار یاور سخنگوی وزارت پیشمرگ امروز با اعلام اینکه کرکوک و سایر مناطق مورد مناقشه آبستن حوادث است خواستار مداخله سازمان ملل در مناطق مورد مناقشه شد.
به گزارش کردپرس، جبار یاور دبیرکل و سخنگوی وزارت پیشمرگ حکومت اقلیم کردستان عراق، شرایط مناق موردمناقشه را حساس خواند و هشدار داد بروز کوچکترین اشتباه منجرب به جنگ در این مناطق خواهد شد .
وی که در دیدار با مسئول دفتر سازمان ملل در اربیل سخن می گفت خواستار مداخله سازمان ملل در روند گفتگوهای اربیل و بغداد برای جلوگیری از هرگونه جنگ و خون ریزی شد.
در این دیدار که هیات هایی از وزارت دفاع انگلیس و کنسولگری فرانسه نیز حضور داشتند، مسئول دفتر سازمان ملل در اقلیم کردستان گفت: این سازمان تحولات منطقه را به دقت زیر نظر دارد و تمام تلاش ما جلوگیری از هرگونه درگیری نظامی است.
در همین حال دیروز دوشنبه 10 دسامبر/20 آذرماه، مسعود بارزانی به اتفاق هیئتی از جمله وزیر نیروهای پیشمرگ به استان کرکوک رفت و با نیروهای پیشمرگ که در برابر نیروهای ارتش عراق در مرز این استان مستقر شده اند دیدار کرد.
مسعود بارزانی در این سفر گفت: نیروهای پیشمرگ تا زمانی که وضعیت مناطق موردمناقشه مشخص نشود این منطقه را ترک نخواهند کرد.
بارزانی دراین سفر از مناطق دوبز، لیلان، قره انجیر دیدن کرد و در خطاب نیروهای پیشمرگ گفت: این بار به مانند دفعات گذشته نخواهد بود؛ تا زمانی که وضعیت به حالت عادی باز نگردد و تضمینی از دولت مرکزی برای حفظ جان شهروندان مناطق موردمناقشه گرفته نشود شما در این جا خواهید ماند .

وی با تأکید بر عدم تمایل اقلیم به جنگ افروزی گفت: اگرچه ما مایل به جنگ نیستیم اما اجازه نخواهیم داد هیچگونه تعرضی بر علیه ساکنان کرکوک و سایر مناطق موردمناقشه صورت گیرد.
رئیس اقلیم ضمن فرمان آماده باش به نیروهای پیشمرگ تاکید کرد: آنان به هیچ عنوان آغازگر جنگ احتمالی نخواهند بود.
دویچه وله